Avatar billede lklingenberg Nybegynder
24. november 2005 - 16:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

To forskellige værdier fra samme kolonne i relationstabel

Hi E,

Jeg har er view, der henter en masse data fra forskellige tabeller. Hovedinformationerne ligger i tabellen tblFund og i den database er der en række FK til andre tabeller.

Jeg er imidlertid stødt på et problem omkring nogle postnumre. Postnumrene ligger i en særskilt tabel (tblPostnummer) og PK fra denne tabel (PostnummerUI) anvendes som FK i andre tabeller (fkPostnummerUI).

I mit view henter jeg bl.a. informationer fra tblFund om en kontakperson i tblKontakt (fkKontaktUI i tblFund) og en finderperson i tblFinder (fkFinderUI fra tblFund):

--
SELECT dbo.tblFinder.Fornavn + N' ' + dbo.tblFinder.Efternavn AS FinderNavn, dbo.tblKontakt.Fornavn + N' ' + dbo.tblKontakt.Efternavn AS KontaktNavn FROM dbo.tblFinder LEFT OUTER JOIN  dbo.tblDanekrae ON dbo.tblFinder.FinderUI = dbo.tblDanekrae.fkFinderUI LEFT OUTER JOIN  dbo.tblKontakt ON dbo.tblDanekrae.fkKontaktUI = dbo.tblKontakt.KontaktUI
--

I begge tabeller (tblKontakt og tblFinder) anvendes fkPostnummerUI og de er sjældent der er sjældent tale om det samme postnummer og postnummeret behøver slet ikke være angivet.

Hvordan skruer jeg min SQL sammen, så jeg kan få postnumre og bynavne med til både Finder og Kontakt?
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
24. november 2005 - 16:33 #1
Ahem, en lille rettelse til SQL-eksemplet:
--
SELECT tblFinder.Fornavn + N' ' + tblFinder.Efternavn AS FinderNavn, tblKontakt.Fornavn + N' ' + tblKontakt.Efternavn AS KontaktNavn FROM tblKontakt RIGHT OUTER JOIN  tblDanekrae ON tblKontakt.KontaktUI = tblDanekrae.fkKontaktUI LEFT OUTER JOIN  tblFinder ON tblDanekrae.fkFinderUI = tblFinder.FinderUI
--
Og så hedder 'hovedtabellen' ikke tblFund som først angivet, men derimod tblDanekrae.

Sorry...
Avatar billede arne_v Ekspert
24. november 2005 - 16:35 #2
2 gange LEFT JOIN med postnummer tabellen (de 2 kopier skal så have hvert sit alias)
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
29. november 2005 - 13:15 #3
Thanx - smider du et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2005 - 23:24 #4
gerne