Avatar billede mjl Nybegynder
20. november 2005 - 10:47 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan se apache i browser

Hej der...

Jeg har et problem - tror jeg...

Hvis jeg skriver mit IP i adr.linien i min browser, kan jeg se alle mine mapper i htdocs under Apache - dette kan da ikke være meningen, vel?

Kan jeg lukke adgangen helt, uden probs.!?
Avatar billede mjl Nybegynder
20. november 2005 - 10:53 #1
Hæver til 200 points - føler det er ret vigtigt, at få stoppet den adgang...
Avatar billede ebe Praktikant
20. november 2005 - 11:02 #2
du kan i apachegroup\apache2\conf\httpd  slette tilladelsen til filadgangen. søg efter mappen htdocs i httpd filen og sæt en havelåge # foran allow from all. genstart så serveren og se hvad der sker.
Avatar billede mjl Nybegynder
20. november 2005 - 11:03 #3
#allow from all" - ændret til...

"deny from all"

Så kører det!

1000 tak - svar please! :)
Avatar billede mjl Nybegynder
20. november 2005 - 11:11 #4
Kan man lave password adgang, eller andre regler, så jeg gerne må ha' adgang!?
Avatar billede mjl Nybegynder
20. november 2005 - 11:23 #5
...eller hvad?
Avatar billede mjl Nybegynder
20. november 2005 - 11:33 #6
Nogen der har tid? :)
Avatar billede mjl Nybegynder
20. november 2005 - 11:46 #7
Kan det ikke være rigtigt, at denne skal ændres...

deny from all

til...

#deny from all
Allow from 127.0.0.1

??????
Avatar billede mjl Nybegynder
20. november 2005 - 11:54 #8
Okay - prøver med ovennævnte - men hold Jer endelig ikke tilbage! ;)
Avatar billede showsource Seniormester
20. november 2005 - 12:21 #9
Allow from 127.0.0.1
vil give dig adging, hvis du sidder foran comp'en

Allow from 127.0.0.1 85.81.40.46

vil også give mig adgang! :O)
Men vil du lukke den helt af?
Du kan jo disable port 80 i routeren.

Eller bruge:
Options FollowSymlinks

Så skal man "kende" indholdet af htdocs, for at finde filer m.m. og du kan lave sider som kan ses af alle
Avatar billede mjl Nybegynder
20. november 2005 - 14:01 #10
Okay - takker...

Hvis [ebe] & [showsource] ligger svar for i points!
Avatar billede showsource Seniormester
20. november 2005 - 14:28 #11
Du kan sagtens lave password beskyttelse. Til det bruges .htaccess
Pr. default er der ikke tilladt nogen brug af .htaccess i httpd.conf
For at bruge .htacces med login

Options FollowSymlinks AuthConfig

Derefter laver du en .htaccess fil med flg. indhold:

AuthType Basic
AuthName "Passwordbeskyttet"
AuthUserFile fuld/harddisk/sti/til/.ht_pass
Require valid-user

og gemmer den i det dir du vil beskytte.
.ht_pass er filen hvor brugernavn og krypteret password er gemt
Når filnavnet starter med .ht bliver den pr. default er beskyttet af apache Altså, du kan ikke gå på domain.dk/.ht_pass, fordi alle filer som starter med .ht ikke må vises i browseren.

Til at lave din passwordfil, bruges htpasswd.exe som ligger i bin dir'et under apache

I en commandprompt, (hvor du befinder dig i bin dir) skriver du:

htpasswd.exe -c fuld/harddisk/sti/til/.ht_pass navn

og trykker enter.
Du bliver så bedt om at indtaste password for brugeren "navn"
-c betyder at det er en ny passwordfil du vil lave

Undlader du -c og filen .ht_pass findes, opdateres password for brugeren "navn" eller også bliver brugeren "navn" tilføjet til filen

Det er min erfaring at passwordfiler lavet på unix ikke virker på en win, og omvendt.
Altså htpasswd.exe krypterer forskelligt på unix og win
Avatar billede mjl Nybegynder
20. november 2005 - 16:29 #12
Smart - tak for hjælpen. Jeg giver dig alle points..

[ebe] vil du ha' points, så sig lige til, så opretter jeg dem til dig!
Avatar billede ebe Praktikant
20. november 2005 - 22:25 #13
nej tak... har lige lært noget nyt også :)
Avatar billede mjl Nybegynder
21. november 2005 - 15:53 #14
:)