Avatar billede vizone Nybegynder
11. november 2005 - 09:16 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

link til send mail

jeg har en knap hvor den skal åbne mailprogrammet og indsætte en adresse. sådan her:
<a href="mailto:info@domain.dk">info@domain.dk</a>
men hvis jeg nu gerne vil have at den også skal indsætte en CC mailadresse, hvordan gør jeg så det.
kan man også gøre så den skriver et subject?
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
11. november 2005 - 09:21 #1
Mener det er sådan:

<a href="mailto:info@domain.dk?subject=Hej+med+dig&amp;body=&amp;Fra+mig">info@domain.dk</a>
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
11. november 2005 - 09:25 #2
Nu har jeg testet:

<a href="mailto:info@domain.dk?subject=Hej med dig&amp;body=Kære du&amp;cc=ny@mail.dk">info@domain.dk</a>

Men du skal lige prøve dig frem med æ ø å, og andre sjove tegn, og teste det med forskellige browsere og email-programmer ...
Avatar billede power_t Nybegynder
11. november 2005 - 09:26 #3
Og skal du have CC adresse med, så bliver det:

<a href="mailto:adresse1@domain.dk?bcc=adresse2@domain.dk&subject=Hej%20med%20dig">Link tekst</a>
Avatar billede vizone Nybegynder
11. november 2005 - 09:27 #4
tak for det
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
11. november 2005 - 13:24 #5
Hvis du vil have alle specialtegn korrekte skal du erstatte dem med %F8 for ø, %20 for mellemrum osv. Det er "%" + Asciikoden i Hexadecimaltal.

Du kan selv finde disse koder sådan:
Åbn tegnoversigt (Start > Kør > skriv "charmap" og enter)
Åbn lommeregneren og skift til "Videnskabelig" under menuen Vis
Find det tegn du ønsker fx. Å, og marker det. I nederst højre hjørne ses nu koden, der står Alt+0197
I lommeregneren skriver du 197 (vær sikker på at den står til "Dec"), og skift så til Hex, så står der C5

Koden for Å er altså %C5