Avatar billede torstein Novice
28. oktober 2005 - 09:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fletning i WOrd med txt-fil.

Hej,

jeg har brug for hjælp. Flg. problem opstået:

Har lavet et database udtræk fra MySQL/PHP, som gemmes i en txt-fil. Ex:

Farum VK;
Bybækhallen, 3520 Farum;
7000;
2. Division Herrer Ø;
1;Torstein Rude Kristensen;19.07.72;
2;Henrik Morrild;01.01.72;
3;Torstein Rude Kristensen;19.07.72;
4;Henrik Morrild;01.01.72;
5;Torstein Rude Kristensen;19.07.72;
6;Henrik Morrild;01.01.72;
7;Torstein Rude Kristensen;19.07.72;
8;Henrik Morrild;01.01.72;
9;Torstein Rude Kristensen;19.07.72;
10;Henrik Morrild;01.01.72;
11;Torstein Rude Kristensen;19.07.72;
12;Henrik Morrild;01.01.72;

Hvorledes sætte posterne ind i et Word-dok, så alle poster bliver listet i den rækkefølge de står i her?

Når jeg fletter i Word, kan jeg kun vælge et bestemt flettenavn, som er ensbetydende med første felt i txt-filen..
Avatar billede perhol Seniormester
28. oktober 2005 - 16:04 #1
Først og fremmest er din datakilde ikke formateret rigtigt.
Du bruger semikolon (;) som Feltafgrænser og Enter som postafgrænser.
På den måde du har stillet det op er der ikke lige mange felter i hver post.Desuden kan Word godt lide at der er en linje med overskrifter adskilt med samme feltafgrænser.
Jeg har lige prøvet med et postsæt som nedenstående. Det virker.

Hold;Spillested;Tal;Division;Nr.;Navn;Fødselsdato
Farum VK;Bybækhallen, 3520 Farum;7000;2. Division Herrer Ø;1;Torstein Rude Kristensen;19.07.72
Farum VK;Bybækhallen, 3520 Farum;7000;2. Division Herrer Ø;2;Henrik Morrild;01.01.72
Farum VK;Bybækhallen, 3520 Farum;7000;2. Division Herrer Ø;3;Torstein Rude Kristensen;19.07.72
Farum VK;Bybækhallen, 3520 Farum;7000;2. Division Herrer Ø;4;Henrik Morrild;01.01.72
Farum VK;Bybækhallen, 3520 Farum;7000;2. Division Herrer Ø;5;Torstein Rude Kristensen;19.07.72
Farum VK;Bybækhallen, 3520 Farum;7000;2. Division Herrer Ø;6;Henrik Morrild;01.01.72
Farum VK;Bybækhallen, 3520 Farum;7000;2. Division Herrer Ø;7;Torstein Rude Kristensen;19.07.72
Farum VK;Bybækhallen, 3520 Farum;7000;2. Division Herrer Ø;8;Henrik Morrild;01.01.72
Farum VK;Bybækhallen, 3520 Farum;7000;2. Division Herrer Ø;9;Torstein Rude Kristensen;19.07.72
Farum VK;Bybækhallen, 3520 Farum;7000;2. Division Herrer Ø;10;Henrik Morrild;01.01.72
Farum VK;Bybækhallen, 3520 Farum;7000;2. Division Herrer Ø;11;Torstein Rude Kristensen;19.07.72
Farum VK;Bybækhallen, 3520 Farum;7000;2. Division Herrer Ø;12;Henrik Morrild;01.01.72

I nedenstående forklaring har jeg brugt Word 2003.

Når datafilen er formateret rigtigt gør du følgende:
1.Tryk menuen [Funktioner->Breve og forsendelser->Brevfletning]. Der åbner en boks [Brevfletning] til højre for dit dokument.
2. Marker dokumenttypen [Adresseliste] og tryk på [Næste: Startdokument].
3. Marker [Brug det aktuelle dokument] som startdokument og tryk på [Næste: Vælg modtagere].
4. Marker [Brug en eksisterende liste], tryk på [Gennemse] og naviger frem til din datafil.
5. Marker din datafil og tryk på [Åbn].
6. Der åbnes nu en valgboks der hedder [Brevfletning - modtagere]. Posterne burde være sorteret i den nummerorden du ønsker, da de er indskrevet i denne orden. Hvis ikke kan du trykke på overskriften [Nr].
7. Tryk på knappen [OK].
8. Du kan nu lukke den boks der er åbnet til højre for dit dokument.

9. Tryk menuen [Funktioner->Breve og forsendelser->Vis værktøjslinjen Brevfletning]. Der åbner en ny værktøjslinje.
Værktøjslinjen består hovedsageligt af ikoner.
10. Find det der hedder [Indsæt fletfelter] og tryk på det (hold muse-pilen kortvarigt over et ikon, så kan du se hvad det hedder).
11. Der åbner nu en valgboks. Du skal sikre dig at punktet [Databasefelter] er markeret.
12. Indsæt 1 eksemplar af hvert felt (tag dig ikke af mellemrum eller noget andet endnu).
13. Tryk på knappen [Luk].
14. Du ser nu dine felter i dokumentet, afgrænset af << >>. Hvis ikke kan du trykke på et ikon i den nye værktøjslinje med førnævnte symboler samt teksten ABC.
15. Sæt din markør så den står og blinker mellem de første 2 felter (<<Hold>> og <<Spillested>>) og tryk på Enter-tasten.
16. Flyt din markør så den står og blinker lige efter feltet <<Spillested>>, sæt et komma og et mellemrum.
17. Flyt din markør så den står og blinker lige efter feltet <<Postnr>> og sæt et mellemrum.
18. Flyt din markør så den står og blinker lige efter feltet <<By>> og tryk på Enter-tasten.
19. Flyt din markør så den står og blinker lige efter feltet <<Tal>> og tryk på Enter-tasten.
20. Flyt din markør så den står og blinker lige efter feltet <<Division>> og tryk på Enter-tasten.
21. Flyt din markør så den står og blinker lige efter feltet <<Nr>> og sæt et komma og et mellemrum.
22. Flyt din markør så den står og blinker lige efter feltet <<Navn>> og sæt et komma og et mellemrum.
23. Flyt din markør så den står og blinker lige efter feltet <<Fødselsdato>>. Nu skal du indsætte en anden type fletfelt.
24. Tryk på knappen [Indsæt felt] (den eneste rigtige tekst der er på den nye værktøjslinje) og på punktet [Næste post].
25. Tryk 2 gange på Enter-tasten.Du har nu næsten alt hvad du behøver for at lave din liste.
26. Tryk på ikonet der er nævnt i linje 14 af forklaringen, så kan du se hvad der kommer til at stå i din liste.
27. Marker linjen med første navn samt linjen nedenunder og tryk på tastekombinationen CTRL+C
28. Ryk markøren ned på sidste tomme linje og tryk på tastekombinationen CTRL+V mere end 11 gange (fordi der er 12 poster)
Din liste er nu færdig. På eventuelle overskydende linjer vil der ikke blive udskrevet nogen tekst, da din datafil jo kun indeholder 12 poster.
Puha, det blev en længere forklaring. Håber du kan bruge det.
Avatar billede torstein Novice
29. oktober 2005 - 10:23 #2
Meget imponerende, men jeg får flg. fejlmeddelelse:

Du kan ikke indsætte DATA-, NEXT- , NEXT-IF- eller SKIP-IF felter i kommentarer, sidehoved- eller fødder, fodnoter eller slutnoter.

Det dokument, som jeg skal flette data ind i ligger her:

http://www.volleyball.dk/graphics/Docs/blanketter/DT-8-Holdseddel-09-05.doc
Avatar billede perhol Seniormester
29. oktober 2005 - 22:09 #3
Den fil du henviser til er ikke en formular der er beregnet til udfyldelse på computeren, men kun til at skrive ud som den er.
Den består af 1 stor farvet rektangel (som baggrund), 1 lille farvet rektangel med et billede i, 2 rektangler der ser ud til at være autofigurer med en tekst i, 4 tekstbokse, 2 tabeller samt yderligere 2 tekstbokse.
Ulykken er at man ikke, så vidt jeg kan se, kan indsætte feltet «Næste post», der får dokumentet til at vælge næste post i fletfilen, i en tabel.
Jeg har lavet en lidt primitiv løsning ved at scanne en tom DT-8-Holdseddel og lægge den ind som baggrund i et dokument.
Oven på dette har jeg indsat linjer med passende linjeafstand og her indsat de felter der er brug for.
Ulempen ved dette er, at hvis linjen med Libero skal udfyldes skal det gøres ved selv at skrive den ind.
Jeg kan ikke lægge filen på en hjemmeside, men jeg kan sende den til dig.
Skriv din mailadresse i en kommentar, men husk: lad være med at skrive den nøjagtig som den er, skriv i stedet f.eks. [din mailadresse] på [domæne].
Avatar billede torstein Novice
30. oktober 2005 - 08:33 #4
mail:

trk[snabela]flyveleder[dot]dk

Liberofeltet skal ikke bruges.
Avatar billede torstein Novice
31. oktober 2005 - 09:51 #5
Yderst kompetnet arbejder Per, takker mange gange for hjælpen.
Avatar billede torstein Novice
02. november 2005 - 08:49 #6
Nå.....

Så er det hele uploadet, men når jeg henter word-filen igen, og bliver spurgt om jeg vil hente eller gemme, vælger jeg hent.

Filen åbnes i en ny side i browseren, som IKKE giver adgang til at brevflette!!

Hvad pokker går der galt her. Skal filtypen .doc ændres til at den skal som standard åbnes i Word, så den ikke åbner i Exploreren??
Avatar billede perhol Seniormester
03. november 2005 - 01:04 #7
Du skal vælge at gemme.
Bemærk  øvrigt at jeg i første omgang kom til at sende dig en tom Fletfil.txt (datafilen).
Efterfølgende har jeg sendt den rigtige seperat.
Den oprindelige mail er vedhæftet 5 filer og er sendt d. 31.10.2005 kl. 23:50 med Emnet 'WordFlet'. Forklaring til anvendelsen findes i denne mail.
Den rettede Fletfil.txt sendte jeg 4 minutter senere (30.10.2005 kl. 23:50 med Emnet 'WordFlet'.