Avatar billede maxboderskov Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:11 Der er 16 kommentarer

Sidestik - hvad fremkommer det af?

Hej eksperter derude.

Jeg står i den situation, at jeg løber rigtig meget, men har fået store problemer med sidestik i takt min kondis forbedring.

Ting som mad/drikke er jeg opmærksom på ikke at indtage før træning, men ligemeget hvad jeg gør, får jeg stort set altid et rigtig voldsomt sidestik, som ødelægger min træning fuldstændig, da jeg ikke kan presse mig selv, og min puls falder derfor fra ca. 172 og ofte helt ned til 150.

Hvilket organ fremkommer dette, og hvorfor kommer det? - Hvad kan jeg gøre for at få det væk.

P.S. Nej, vejrtrækning virker IKKE!
Avatar billede spif2001 Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:14 #1
http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/sidesting.asp

ellers søg på "Sidesting" - ikke sidestik :)
Avatar billede maxboderskov Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:16 #2
Det er jo det jeg siger ikke virker..............
Avatar billede spif2001 Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:18 #3
Der er jo andre forslag end vejrtækning i den artikel, men hvis det virkelig er kronisk, så burde du måske opsøge din læge og snakke med ham/hende om det...
Avatar billede maxboderskov Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:19 #4
Hehe, min læge har ikke andet at sige, end det med vejrtrækningen.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:19 #5
her er en forum tråd hvor de snakker om samme:

http://www.dourun.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2428
Avatar billede peet49 Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:21 #6
Sidesting er muskelkrampe
Avatar billede maxboderskov Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:22 #7
Det er bare mærkeligt, at jeg får det uafhængigt af min puls..?
Avatar billede spif2001 Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:22 #8
peet49 --> Ja det tror jeg vi er klar over....
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:45 #9
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:46 #10
du kan prøve at trække armen op (hvis du har sidestik i højre side: højre arm og hvis du har sidestik i venstre side: venstre arm) i luften så du nærmest strækker ud !
Avatar billede maxboderskov Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:53 #11
Tak visualdeveloper!
Avatar billede egr_sli Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:59 #12
en egelsk forklaring:

When exercising, a side stitch is an intense stabbing pain under the lower edge of the ribcage. It is also referred to as exercise related transient abdominal pain (ETAP). This pain is caused by the internal organs (like the liver and stomach) pulling downwards on the diaphragm. It is therefore more likely to occur in sports involving up and down actions - like running, jumping and horse riding.

Most of the time, side stitches occur on the right side of the body. This is due to the largest organ in the abdominal cavity, the liver, being on that side. Certain athletes also report a pain in the tip of their shoulder blade. This is believed to be because this is a referred site of pain for the diaphragm.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
25. oktober 2005 - 15:15 #13
hmmm...  Hvilke oplysninger gav visualdeveloper som ikke står i de link jeg refererer?
Avatar billede salanti Nybegynder
25. oktober 2005 - 15:58 #14
til spif2001:
Der kom da nye oplysninger på banen! At det kunne være galdeblæresten!!
Avatar billede egr_sli Nybegynder
25. oktober 2005 - 16:32 #15
jah det link visualdeveloper gav dig er helt perfekt.
Avatar billede anjensen1 Novice
26. oktober 2005 - 16:35 #16
egentlig er det morsomt at en så basal ting stadig 'driller' :)
-på forsknings niveau har milten været i focus
Det ligger fast at der i forbindelse med sidestik kan registreres ufrivillige konvultioner (sammentrækninmger) i milten samtidigt med at blodlegemer af flere forskellige typer afgives til kredsløbet. Det er alm antaget at det er disse sammentrækninger der i forbindelse med lav perifer iltmætning, fører til en smerte opfattelse.
-i den forbindelse skal det noteres at sidestik kan optræde i forbindelse med andre hændelser der giver lav iltspænding, altså ikke kun i forb. med motion/fys aktivitet.
-Der -vides- dog ikke noget med sikkerhed, men det er ialtfald hvad jeg fortalte mine studerende (sygeplejesker).