Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 12:19 Der er 61 kommentarer og
1 løsning

dvd+rw

når jeg brænder dvd+rw skiver vil min stationære dvd som er tilsluttet TV ikke læse dem....?

pc er spritny.....samme er stationær funai DVD afspiller som skulle kunne læse samtlige formater

jeg anvender samsung pleomax skiver ved brænding

ville det ændre noget hvis jeg anvendte dvd+r i stedet ?

andre råd ?
Avatar billede screem_brille Novice
13. oktober 2005 - 12:27 #1
DVD-R har større kompabilitet end DVD+R
Avatar billede nva Praktikant
13. oktober 2005 - 12:58 #2
Kig i manualen til DVD-afspilleren og se hvilke formater der understøttes.
Avatar billede nva Praktikant
13. oktober 2005 - 13:00 #3
Måske er det selve filernes format der er problemet.
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 13:31 #4
Hvad er det for filer, du vil have, din Funai skal læse?
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 14:26 #5
dvs du mener at jeg generelt vil ha større held med at brænde på dvd-r  ?    jeg forstår det bare ikke....min stationære funai DVD afspiller skulle i princippet sagtens kunne læse dvd+rw...

er forskellen i kompabilitet afledt af om jeg brænder på minus eller plus dvd rw ?  eller ligger forskellen i r vs rw  ?
Avatar billede screem_brille Novice
13. oktober 2005 - 14:30 #6
der er større chance for du kan afspille en DVD-R i flere afspilelre ja (kender ikek din DVD afspilelr, så skal ikek kunen sige hvor godt den understøtter de forskellige formater) men det kan også skyldes selve mediet, eller en for høj brænde hastighed
Avatar billede nva Praktikant
13. oktober 2005 - 14:34 #7
Du skal såvidt jeg husker osse sørge for at 'lukke sessionen' hedder det vist ifm. brændingen.
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 14:40 #8
se... det måske netop problemet.....efter jeg havde brændt den dvd+rw kunne jeg godt afspille den på min pc dvd, men min brænder software havde lukket sessionen automatisk ?
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 14:45 #9
hvordan undersøger jeg hvilken "type" medie jeg skal til at brænde ?  hvordan regulerer jeg hvilken hastighed jeg brænder med ?

jeg anvender pre-installeret sonic digital media som brænder software
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 14:47 #10
video filer....mpeg avi osv
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 14:49 #11
Så er det måske et spørgsmål om, hvordan du brænder dem. Men jeg kender desværre ikke dit brænderprogram :-(
Avatar billede screem_brille Novice
13. oktober 2005 - 15:03 #12
kender heller ikke programmet, så det kan jeg heller ikek hjlpe med, men et alternativ er nero fra ahead.com (det kender jeg nemlig *S*)
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 15:05 #13
er nero free-ware ?    skal jeg af-installere mit pre-installerede nuværende brænder-software før evt download og install af nero ?
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 16:20 #14
den brænder med 4x....og bruger jo dvd++rw

nu har jeg netop forsøgt med en anden film...

når jeg afspiller på stationær dvd får jeg meddelelse på TV :

disc error - playback feature may not be available on this disc
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 16:26 #15
Brænder du den som DVD video eller som Data DVD?
Du skal have to mapper: VIDEO_TS og AUDIO_TS  og de skal brændes som DVD-video.
Audio-mappen er normalt tom, og i videomappen skal der ligge vob-filer, ifo og bup-filer.
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 16:26 #16
under funktioner i min brænder software har jeg muligheden at "lukke" en disk....

her skriver den under status at min dvd+rw er "åben"  selv efter at jeg har brændt på den....og jeg har ikke umiddelbart muligheden at "lukke" denne disk....

desuden skriver den :  til DVD´er skal du anvende en write on (R)-disk....

vil det sige at jeg ikke kan anvende en dvd+rw disk til når jeg brænder hvis jeg efterfølgende ønsker at se det brændte på min stationære dvd tilsluttet tv ?  er jeg nødsaget at anvende DVD-R disc´s ?

er det ligemeget om jeg køber DVD-R el DVD+R ??
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 16:40 #17
godt spm der...

i min brænder software sonic media har jeg flere muligheder tror jeg 5

hoved katagorier :

data - kopier - lyd - video - funktioner

jeg har kun (hidtil) brændt under data-katagorien hvor jeg får muligheden "opret en datadisk med dine filer på CD el DVD"

hvis jeg kigger under video-katagorien....hmm du har sgu nok ret  gg - jeg skal jo hele tiden brænde mine filer via videokatagorien ?

nåå....jeg har kigget lidt her - kan det passe at der ikke er plads til en film 750 mb på en 4.7 gb/120 min disc ??
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 16:47 #18
Du skal brænde dine to mapper som dvd-video. Og de skal som sagt indeholde vobfiler, som er de korrekte dvd-videofiler. Det virker som om dine indstillinger ikke er rigtig. Selvfølgelig skal der kunne ligge mere end 750 mb på en DVD-skive.
Avatar billede screem_brille Novice
13. oktober 2005 - 16:49 #19
hvis ikek dit brænde program kan konvertere dine filer til VOB, skal du selv konvertere dem med et andet program ( f.eks winavi)
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 16:52 #20
hmm.....nu er jeg forvirret igen :  forsøgte brænding under min video-katagori ...har forsøgt afspille i stationær dvd tilsluttet TV - og det det virkede MEN : jeg fik kun et bitte lille vindue på min TV skærm og lyd var der ingen af....?

vedr de 2 mapper : hvordan kontrollere jeg at jeg brænder dem som dvd-video ?    og hvordan kontrollere jeg at de indeholder vob filer ?

talk to me as if I was an 2 year old !
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 17:01 #21
når den i forbindelse med at skulle brænde siger "omsætter videokode" er den så igang med at omsætte til VOB ?
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 17:03 #22
Se, det er det, jeg ikke ved, da jeg ikke kender programmet.
Hvad hedder den video-fil, du vil brænde? er det avi eller mpeg eller noget helt tredje?
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 17:07 #23
jeg ved det ikke...

hvordan finder jeg ud af hvilken type (avi,mpeg osv) fil jeg skal til at brænde ?
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 17:12 #24
hvis jeg kigger under egenskaber på en vilkårlig fil jeg skal til at brænde får jeg jo ikke oplysninger om formatet  ?
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 17:18 #25
men typisk er det mpeg jeg gerne vil brænde
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 17:25 #26
Hvis det er mpeg-filer du har, kan du prøve denne trial:
http://www.pegasys-inc.com/en/download/tda16.html
Her trækker du din mpeg-fil ind, og du kan lave menuer med det samme. Mpeg-filen bliver konverteret til vobfiler med alt det information, der er brug for, og du kan brænde direkte fra programmet.
Hvis det er avi-filer, er jeg sikker på, Screem-Brille har nogle gode forslag :-)
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 17:26 #27
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 17:28 #28
hmm den er igang med at brænde en fil på ca 750 mb lige nu....

hvor lang tid skal det ca optimalt tage ?

den har stået på "omsætter videokode" i ca kvarter nu ....
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 17:30 #29
Så er den ved at konvertere om. Det kan godt tage lang tid, alt afhængig af, hvor lang selve filmen er. Hvis det er en avi, er det ikke unormalt at det kan tage et par timer, afhængig af filmens længde og din maskine.
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 17:32 #30
Det er sikkert nok en avi-fil, du vil brænde. Den pakker filmen ud og konvertere til mpeg/vob.
Hvis det er ren mpeg-fil, skulle du prøve det andet forslag, jeg har lagt :-), da der normalt ingen konvertering finder sted. Vob-filer er nemlig mpegfiler.
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 17:35 #31
under kvalitet måtte jeg vælge SP (standard play) i stedet for HQ da filen ellers var for stor til disc´en ...
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 17:37 #32
Yes, det svarer til 2 timers hastigheden. Så ER det en avi-fil du brænder. Det vil tage sin tid, inden den er færdigkonverteret.
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 17:39 #33
Og du kan sagtens lægge den ned på en af dine RW-skiver.
Hvis så filmen er god nok, behøver du ikke at konvertere en gang til, hvis du senere vil lægge den ned på en DVD+R. Du burde kunne kopiere disken, det vil gå noget hurtigere.
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 17:57 #34
er færdig med brænding nu, og den virker på stationær dvd afspiller til TV : -)

men :  som udgangspunkt var det en fil på 7-800 mb, nu fylder den 3.2 gb på min dvd+rw disc  ??

vil det gennemsnitligt sige at jeg kun kan ha en fuld alm dvd film på een brændt dvd skive ?
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 17:59 #35
Du kan godt få flere film ned på en DVD-skive, men kvaliteten bliver derefter.
Og du skal så bruge nogle andre programmer.
Grunden til, at den fylder så meget nu, er fordi den avi-fil du har brændt fra, er komprimeret. Nu er den pakket ud igen, og derfor fylder den mere.
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 18:06 #36
dvs at jeg ofte vil ende ud med en ringe kvalitet hvis jeg brænder komprimerede filer ?

har som eksempel en anden fil jeg gerne vil brænde nu på 775 mb, der skal jeg bede min brænder software om EP (extention play) - dårligste kvalitet -  hvis den skal acceptere at brænde på en 4.7 gb disc....kan det være rigtigt ?

eller skal jeg ud og invistere i 8 gb disc til brænding ?  hvor store fåes de disc egentligt ?
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 18:12 #37
Ja, det skal du, medmindre du ikke bruger et andet program, der kan konvertere din avi-fil til den kvalitet du vil have.
Du kan også investere i en 8 gb. disk at brænde den over på. Den kan fås hos
http://www.wesellcd.com/shop/default.asp?SetLng=1 for ca. 28 kr. + porto. Det er en del billigere end at købe den i Danmark.
http://www.wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=358
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 18:15 #38
aha, og hvilket "andet program" kan konvertere mine avi-filer til den kvalitet jeg vil have ?
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 18:25 #39
Der må du nok spørge screem-brille til råds. Det er jeg ikke så meget inde i.
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 18:48 #40
når jeg brænder komprimerede filer får jeg ofte en ringe kvalitet til slut på den brændte dvd, da den kun kan rumme 4.7 gb og jeg derfor ikke kan brænde i HQ...

findes der et program som kan konvertere min avi-filer til den kvalitet jeg vil have INDEN jeg brænder ?
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 18:58 #41
hvordan kommer jeg i kontakt med folk efter et spm er afsluttet ?  f.eks dig og de andre som har kommenteret mit spm ?
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:06 #42
Du kan f.eks. kommentere her, altså i et spørgsmål, hvor vedkommende deltager, så får vi automatisk mail :-)
Og Screem_Brille skal såmænd nok kommentere her, så snart han ser, han er ønsket :-)
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:08 #43
tak for den omfattende hjælp, smid et svar og du får point
Avatar billede screem_brille Novice
13. oktober 2005 - 19:16 #44
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:18 #45
Jeg samler ikke på point, så fordel dem mellem de andre. :-)
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:19 #46
Og der kom så din redningsmand :-)
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:24 #47
ok, har hentet og installeret den...

hvordan anvender jeg den i praxis til konvertere en avi-fil til den kvalitet jeg ønsker (uden at filen så pludselig fylder en hel masse)  ?
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:26 #48
og hvilken format skal jeg f.eks konvertere en avi-fil til ?  når meningen er at jeg vil brænde den efterfølgende og afspille i stationær dvd til TV ?
Avatar billede screem_brille Novice
13. oktober 2005 - 19:28 #49
Tryk på DVD ikonet, filn den fil der skal konverteres, så er dt normalt lige ud af landevejen (nogle gange skal man selv rette i små ting, men oftest er det bare at trykke på ok ;)
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:29 #50
takker, smid et svar...
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:30 #51
Den VIL komme til at fylde en hel masse. Jo mindre du får filen til at fylde, jo dårligere kvalitet vil du få.
Men du kan bruge en bitratecalculator til at regne bitraten ud, som du så bruger i programmet. Den kan du trække ned her.
http://www.videohelp.com/calc.htm
Du taster filmens længde ind i calculatoren og så regner den bitraten ud for dig. Så vil filmen fylde hele skiven ud. Hvis du vil have to film på, lægger du begge films længde sammen og så får du en ny bitrate. Men hvis du skal have en rimelig god kvalitet, skal du ikke presse mere end tre timer på en disk, så begynder kvaliteten virkelig at dale.
Avatar billede screem_brille Novice
13. oktober 2005 - 19:33 #52
mit råd er, lad være lad en film være på en DVD, 2 film på en skive er ALT for dårlig kvalitet, til jeg ville kunne holde ud at se på det *S*
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:34 #53
i min burner-software har under valg af længden på DVD+RW skiven mulighed for at vælge "2xDVD"  ....hvormed jeg går ud fra man mener at dele filen ud på 2 disc´s ?

vil det være et alternativ til at købe 8 gb discs ?
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:36 #54
Yes, og der er vi delvis enige :-)
Jeg bruger Cinema Craft Encoder og kan få en rigtig god kvalitet på 4 timer - men jeg har også prøvet det en del gange :-)
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:38 #55
da jeg netop brugte winavi converter til en fil....fik jeg 2 stk fejlmeddelelser og hele converteringen var overstået på under 30 sek....lyder det rigtigt i dine ører ?
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:38 #56
Ja, det er det, men du burde kunne få en rimelig god kvalitet, hvis ikke filmen er længere en 2 1/2 - 3 timer, så jeg mener ikke, det bør være nødvendigt med de store skiver.
Avatar billede sardinen Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:40 #57
Nu snakker vi i munden på hinanden :-)
13/10-2005 19:38:04: Nej, det kan ikke være rigtigt. konverteringen vil vare meget længere.
Avatar billede screem_brille Novice
13. oktober 2005 - 19:42 #58
nej det er en fejl, hvordan lyder fejl meddelelsen ?
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:44 #59
det jeg i grund og bund ikke forstår er....

....at når jeg i mit burner-program trækker den fil til som skal brændes....så virker det som om at alt over 1 time kan den ikke få ned på en disc i en bare nogenlunde kvalitet....

DET vil jeg gerne have ændret.....nogen forslag ?
Avatar billede screem_brille Novice
13. oktober 2005 - 19:46 #60
da jeg ikek kender programmet kan jeg ikek hjælpe med det, har komemt med et alternativ, som jeg kender (som godt nok laver en fejl, men det vil jeg hellere fejlsøge på, end prøve at hjælpe med et program jeg ikke kender noget til)
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:46 #61
desuden....du skrev selv at min fil på f.eks 7-800 mb er komprimeret.....og at den efterfølgende kommer til at fylde nogle gigabite.  jeg har f.eks en fil som komprimeret fylder 7.66 men inden jeg kan komme til at brænde den siger min brænder software at filen fylder ca 8 gb og derfor ikke kan være på en 4.7 gb disc ?  hvad gør jeg så derfra ?
Avatar billede lamma Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:49 #62
ved godt vi snakker lidt hen over hovedet på hinanden gg, nå - men jeg kan jo ikke brænde 7-8-9 gb filer på en 4.7 gb disc, det siger sig selv...

men hvad gør jeg videre ?