Avatar billede bobbleplast Nybegynder
11. oktober 2005 - 10:32 Der er 19 kommentarer

Pc ville ikke starte op

Hej

Jeg har lavet en full scan Norton og herefter en diskfragmentering. Diskfrag. blev afsluttet og meldte ingen fejl.
Ved opstart dagen efter kunne jeg ikke starte op. Den starter windows XP logo op men går så over på en side hvor man kan starte op i fejlsikret tilstand og 4 andre muligheder. Ingen af dem virker. Det virker nærmest som om den mangler en fil for at kunne starte windows helt op ????

Frank
Avatar billede peet49 Nybegynder
11. oktober 2005 - 11:14 #1
Boot på xp cdèn i konsollen trykker du R, logger på windows(1)logger på som administrator og skriver chkdsk /r
Avatar billede bobbleplast Nybegynder
11. oktober 2005 - 11:30 #2
XP var allerede installeret og er ikke med på en cd ??
Avatar billede peet49 Nybegynder
11. oktober 2005 - 11:32 #3
Så har du ikke mange muligheder-se om du kan låne en.
Avatar billede bobbleplast Nybegynder
11. oktober 2005 - 11:35 #4
Prøver det.... melder tilbage :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
11. oktober 2005 - 12:41 #5
Har du ikke en medfølgende disk som hedder recovery? Hvis du har indeholder den b.l.a.
windows. En sådan CD følger normalt med når det er en preinstall. windows.
Avatar billede bobbleplast Nybegynder
11. oktober 2005 - 12:44 #6
Der er en cd som hedder noget med recovery. Har prøvet at køre den som boot. Men der sker intet. Skal den køres på en bestemt måde ??
Avatar billede haverslev Novice
11. oktober 2005 - 12:50 #7
Du skal være opmærksom på, at de fleste recovery cd`er, gendanner pc`en som "den var da du fik den" dvs. preinstalleret med div. programmer osv. - alt slettet på harddisken.

Du kan være heldig at din recovery cd, f.eks fra Fulitsu-siemens er en windows xp cd. Men check din/dine cd`er - FØR du evt. booter på den/dem.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. oktober 2005 - 12:50 #8
Ja du skal i bios sætte din PC til at starte med CD drevet som første boot, din
floppy som anden og din HD som tredje.
Avatar billede bobbleplast Nybegynder
11. oktober 2005 - 12:56 #9
Hvis jeg ændrer opsætningen i min bios kan man evt. redde noget af det gamle data eller vil der stadigvæk være risiko for alt data er væk..??
Avatar billede haverslev Novice
11. oktober 2005 - 13:03 #10
Der sker som sådan IKKE noget ved at ændre boot opsætningen i Bios - dine data er der stadigvæk osv.
Det er først når/hvis du starter op på en Recovery cd, at der evt, slettes data.
Derfor, set om det er recovery cd - "IMAGE CD" eller det er en XP cd.

Hvis det er en Image cd, så glem den og lån en XP cd som peet49 foreslår.
HUSK det skal være samme XP udgave, som du har på maskinen (SP1 /SP2 )
Avatar billede off-line Nybegynder
11. oktober 2005 - 13:07 #11
haverslev - Hvad skulle der kunne ske ved at boote op på en recovery? Den begynder da
ikke uden videre at geninstallere.
Avatar billede haverslev Novice
11. oktober 2005 - 13:10 #12
korret, men hvis han siger ja til install - så er det jo for sent.
Derfor skal han jo først undersøge hvad det er for en type cd!
Avatar billede off-line Nybegynder
11. oktober 2005 - 13:15 #13
Ja han skal selvfølgelig ikke trykke på install. men bare se om han kan gå ind i R.
Avatar billede bobbleplast Nybegynder
11. oktober 2005 - 13:20 #14
Kommandoen R hvad gør den ??
Avatar billede off-line Nybegynder
11. oktober 2005 - 13:21 #15
bobbleplast - hvis du kommer ind i "R" kan du også prøve disse to muliheder for at
reparere din boot: bootcfg /rebuild,  eller fixboot
Avatar billede off-line Nybegynder
11. oktober 2005 - 13:23 #16
Reparerer skader.
Avatar billede haverslev Novice
11. oktober 2005 - 13:23 #17
Problemet er, hvis det er en image cd (ren recovery) så får han kun en slags dos boot skærm op, hvor han bliver spurgt om han vil install - siger han ja til det, så begynder den at geninstallere.

Derfor advarer jeg om dette, så hellere smide den i en anden kørende pc først og derved se hvilken type cd det er.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. oktober 2005 - 13:27 #18
I "R" vil du blive afkrævet et password, hvis du ikke har noget, så tryk bare på enter,
så ryger du videre, og giver den ved næste spørgsmål et 1 tal.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. oktober 2005 - 13:28 #19
haverslev - OK!