Avatar billede ptrlsn Nybegynder
30. september 2005 - 19:52 Der er 7 kommentarer

Tynde klienter gennem bredbåndsforbindelse

Hej,

Jeg ønsker, at opsætte en server som skal køre linux. Jeg vil så tilkoble en række tynde klienter til denne server gennem en almindelig bredbåndsforbindelse, hvor jeg har mulighed for op til 20mbit/sek. Serveren skal afvikle alle brugernes programmer, gui, streame media mm. Mit spørgsmål er så: Der vil være ca. 4-5 brugere og de skal bruge systemet som et almindeligt desktopsystem (internet, musik, tekstbehandling osv.) Er det muligt med dagens bredbåndsfobindelser, hvis jeg ønsker at alting skal afvikles lige så gnidningsfrit som hvis det kørte på brugernes egne computere? Hvilken hastighed af forbindelse vil være nok?

På forhånd tak
/Peter
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
30. september 2005 - 21:34 #1
Det er ikke muligt at afvikle fornuftigt grafik på nuværende tynde clienter.
Det er faktisk ikke kun båndbredden, der er problemmet, men de fleste terminlserver programmer afvikler ikke grafik, på en særlig fornuftigt måde, hvorved det ikke fungerer. Har selv lavet et enkelt forsøg med live-stream over tynd client på intranet. Det var muligt at afvikle en klient med grafik med 100% processorkraft. Nummer 2 kom aldrig op.

Hvis du blot ønsker afvikling af word o.lign + evt lav bit musik, så kan du sagtens afvikle det, men alvorlig grafisk afvikling er ikke muligt.
Avatar billede ptrlsn Nybegynder
01. oktober 2005 - 10:38 #2
Det forstår jeg ikke helt. På datalogisk institut på kbh. universitet bruger de sun ray klienter og de afvikler kde + programmer uden problemer (det gjorde de i hvert fald da jeg studerede der for nogle år siden) og sidst jeg kiggede på specifikationerne på disse terminaler, var det ikke noget særligt kraftigt hardware de havde. Hvordan kan de gøre det med så mange brugere, hvis grafikken er et problem?

På forhånd tak
/Peter
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
01. oktober 2005 - 13:04 #3
Det er ikke terminalerne, der er problemmet, men serverne. De fleste TS-programmer komprimerer ikke grafik, særligt godt, hvorved båndbredde, ved grafik-afvikling (f.eks. livestream) kræver meget båndbredde, samt regneskaft, fra serverne.

Du kan bruger clienter uden problemmer til: Alle former for tekstbehandling, DB'er osv.osv. Du kan få rimelig fornuftig lyd ud af dem. Men afvikling af livestream og andet meget bevægelig højopløsligt grafik er noget skidt. Du skal derfor overveje hvad du skal bruge dem til. En 100% erstatning på en pc i alle hensendende kan de ikke klare, men dagligt kontor brug - kan sagtens køre.
Avatar billede ptrlsn Nybegynder
01. oktober 2005 - 15:40 #4
Så, hvis klienterne har en USB-ingang og jeg beder brugerne om at ligge deres lyd og video på en USB-stick, vil det så være muligt, at bruge et sådant system som erstatning for en pc. De brugere der er tale om er ikke eksperter. De skal ikke kompilere kode, lave avanceret 3D-grafik etc. De skal mest køre en browser, e-post klient, skrive nogle tekstdokumenter, evt. lidt regneark osv. Spil afvikler de fra deres Playstation. Hvor bred en bredbåndsforbindelse vil være nok til at servicere ca 4-5 brugere på én gang uden problemer? Jeg har som sagt mulighed for op til 20mbit/sek. men ved ikke om mindre kan gøre det (det er jo billigere jo lavere båndbredde).

På forhånd tak
/Peter
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
01. oktober 2005 - 17:08 #5
En 2mbit (upstream) båndbredde forbindelse kan sagtens service 4-5 bruger fornuftigt.
Desværre vil usb-tricket ikke virke - da alt afvikling foregår på serveren. Det vil kun belaste din linje mere, da du skal sende usb-indholdet til serveren, for den behandler og returnerer. Kører selv uden problemer 5-10 citrix-clienter på en 2 mbit/512 linje (client linjen). (Der bruges dog ikke musik / video og opløsning er sat til 16-bit). for at begrænse båndbredde.

Det kan dog være at der findes en tynd client OS, der kan afvikliet musikken - har dog ikke hørt om det. Men jeg tror dog ikke at du generelt vil have problemer med musikafvikling, det er mere video-siden der ikke er en vinder.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
01. oktober 2005 - 17:16 #6
Fandt lige en hjemmeside du bør kigge noget mere på: http://www.wyse.com/index.htm
Avatar billede ptrlsn Nybegynder
01. oktober 2005 - 19:38 #7
Ok, jeg er blevet meget klogere nu og tror jeg vil fortsætte projektet. Jeg takker mange gange for din hjælp. fandt i øvrigt siden ltsp.org (linux terminal server project) og jeg mener, at der stod noget om at man kunne køre nogle programmer lokalt, hvilket jeg må undersøge nærmere med henblik på musik/video delen.

Tak
/Peter