Avatar billede schluter Nybegynder
23. september 2005 - 14:11 Der er 8 kommentarer

Min HD.. Tror jeg

Da jeg tændte min pc imorges, så begyndte jeg at flytte nogen filer fra mit D-drev til mit C-drev da de skulle brændes ud.. men så kom der en mærkelig lyd fra min pc, lyder sm den genstartede... Men den frøs så bare..

- TROR det var min ene harddisk der gjorde det, men er ikke sikker, prøvede så at genstarte et par gange, men den nåede kun til den screen hvor XP starter og den grønne ting køre frem og tilbage...

Jeg har 2 HD'er... Maxtor7200.. en på 80 GB(c-drev) og en anden 120GB(D-drev)...

Er de/den helt død eller..??
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. september 2005 - 14:16 #1
Tag dit D drev ud og se om du kan boote
Avatar billede off-line Nybegynder
23. september 2005 - 18:13 #2
Måske kan du bruge kommentaren på http://www.eksperten.dk/spm/650229
Avatar billede schluter Nybegynder
26. september 2005 - 08:44 #3
Nu har jeg prøvet at tage D ud.. Så starter den fint op..

- Men hvad kan jeg gøre for at redde data'en på D..?? Der er ret meget som IKKE må forsvinde..:|
Avatar billede off-line Nybegynder
29. september 2005 - 01:02 #4
Det er lidt mystisk hvad du skriver om C drev og D drev, det er en beskrivelse
man bruger når de ligger på samme HD, men når du kan tage D drevet ud, må det vel være en anden HD. Hvis det er en anden HD, så kan du prøve at sætte den på et andet
kabel, eller flytte en jumper. Så kan du - hvis HDén ikke er ødelagt - køre den som
slave og tappe indholdet til din master HD.
Avatar billede schluter Nybegynder
29. september 2005 - 08:49 #5
ja altså selvf er mit D drev den anden harddisk.. Altså min 120GB...

Hvad ville du ellers kalde den hvis ikk du ville kalde den D..?:S

Hvad skal jeg flytte jumperen til.?

Har ikk en skid forstand på det med HD'er...:S
Avatar billede off-line Nybegynder
29. september 2005 - 21:32 #6
Din anden HD må så have kørt som slave, men måske jumped forkert.
Bag på din HD findes der nogle små stik - små ben som sidder 2 og 2.
Over 2 af dem sidder et lille stykke plastik med en metalforbindelse inden i.
Den kan flyttes til et par andre ben, deraf navnet. Jumperen skal så sidde så
HD - i dette tilfælde - kører som slave, eller som drive select.
Oven på din HD er der en tegning, som viser mulighederne.
Avatar billede schluter Nybegynder
30. september 2005 - 08:45 #7
Hmm..

Det vil sige jeg skal flytte Jumperen der sidder på D-drevet over som slave..? Eller det den på C drevet som skal flyttes til slave.?

Kan den godt boote op når windows ligger på Slave så.?

Sorry.. Men er ret uvidende på det område..:$
Avatar billede off-line Nybegynder
30. september 2005 - 12:50 #8
Det er kun jumperen på den HD du kalder D som skal flyttes.
Den HD hvor Windows ligger på skal køre som master.
På hvert kabel kan der være en marster og en slave, men
ikke 2 master eller slaver, det går ikke.
Det er alm. at opdele sin HD i partitioner, som så fungerer
som selvstændige drev med egne drevbogstaver som D.E.....
Det vil sige, man kan formatere f.eks. sit C drev uden at miste
noget af det som ligger på det/de andre drev, og man kan også
defragmentere sit C drev uden at defragmentere hele HD,
Du kan godt køre din slave HD som master, Windows kalder
den så secundær master, men så skal det være på et andet kabel.
Hvis din  master HD er partitioneret til f.eks D.E.F drev så får
din slave HD det næste drev nr. som er ledigt, her G:\