Avatar billede johnbr Seniormester
16. september 2005 - 22:51 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Spyware på computeren

Jeg har pludselig fået spyware på min computer. Min startside er ændret til "blank" og mit Kaspersky kommer med advarsler hele tiden og så fortæller en pop up mig, at jeg ikke har adgang til internettet
hvordan griber jeg dette problem an?
Avatar billede fromsej Praktikant
16. september 2005 - 22:53 #1
Følg denne vejledning, punkt 1-4.
http://www.spywarefri.dk/forum/links/hjtanv.htm
Avatar billede damkel Nybegynder
17. september 2005 - 00:07 #2
Hent Ad-aware og kør denne på maskinen - husk at opdatere.
Derefter henter du Spybot og kører igennem med denne.

Så skulle maskinen være "ren".
Det er IKKE nok kun at køre ET spyware rense program - der skal to til for at få det hele væk...

Måske skulle du lige køre et check for antivirus. Evt. fjerne hvad der skulle dukke op... værktøjer kan findes hos symantec.
Avatar billede kalp Novice
17. september 2005 - 13:22 #3
To er nu heller ikke nok altid.. ret ofte skal man ind og fjerne ting manuelt ved hjælp af hjælpeværktøjer fx
Avatar billede johnbr Seniormester
18. september 2005 - 17:56 #4
Nu har jeg kørt Ewido og Hijackthis og her er log'en

hijackthis:
Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 17:48:03, on 18-09-2005
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\shnlog.exe
C:\Programmer\Java\jre1.5.0_04\bin\jusched.exe
C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
C:\programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Distillr\acrotray.exe
C:\Program Files\InterMute\SpySubtract\SpySub.exe
C:\Programmer\ewido\security suite\ewidoctrl.exe
C:\Programmer\ewido\security suite\ewidoguard.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\wscntfy.exe
C:\WINDOWS\system32\wbem\wmiapsrv.exe
C:\programmer\internet explorer\IEXPLORE.EXE
C:\Documents and Settings\John Brændgaard\Lokale indstillinger\Temporary Internet Files\Content.IE5\WLY78H6J\hijackthis[1].exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = about:blank
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://www.security2k.net/search.php?qq=%1
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://www.security2k.net/bar.html
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://www.security2k.net/search.php?qq=%1
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = http://www.security2k.net/search.php?qq=%1
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch = http://www.security2k.net/search.php?qq=%1
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchURL,(Default) = http://www.security2k.net/search.php?qq=%1
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = http://www.security2k.net/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: HP Class - {FFFFFFFF-FFFF-FFFF-FFFF-FFFFFFFFFFFA} - C:\WINDOWS\system32\hp7153.tmp
O3 - Toolbar: Adobe PDF - {47833539-D0C5-4125-9FA8-0819E2EAAC93} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll (file missing)
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] C:\Programmer\Java\jre1.5.0_04\bin\jusched.exe
O4 - HKLM\..\Run: [KAVPersonal50] "C:\Programmer\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus Personal\kav.exe" /minimize
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [RegSvr32] C:\WINDOWS\system32\msmsgs.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - Global Startup: Acrobat Assistant.lnk = C:\programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Distillr\acrotray.exe
O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = ?
O4 - Global Startup: SpySubtract.lnk = C:\Program Files\InterMute\SpySubtract\SpySub.exe
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_04\bin\npjpi150_04.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_04\bin\npjpi150_04.dll
O9 - Extra button: Opslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: Ladbrokes Poker - {C2A80015-C447-4dc4-82DD-AED83D6ED57E} - C:\Programmer\ladbrokesMPP\MPPoker.exe
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {D8089245-3211-40F6-819B-9E5E92CD61A2} (FlashXControl Object) - https://register3.valueactive.com/236/webolr/OCX/FlashAX.cab
O16 - DPF: {D8575CE3-3432-4540-88A9-85A1325D3375} (e-Safekey) - https://netbank.danskebank.dk/html/activex/e-Safekey/DB/e-Safekey.cab
O23 - Service: ewido security suite control - ewido networks - C:\Programmer\ewido\security suite\ewidoctrl.exe
O23 - Service: ewido security suite guard - ewido networks - C:\Programmer\ewido\security suite\ewidoguard.exe
O23 - Service: kavsvc - Kaspersky Lab - C:\Programmer\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus Personal\kavsvc.exe
Avatar billede fromsej Praktikant
18. september 2005 - 19:04 #5
1. Hent og dobbeltklik på smitRem.exe
http://noahdfear.geekstogo.com/click%20counter/click.php?id=1
Programmet pakker sig ud til mappen smitRem.

2. Hent Ad-aware
http://spywarefri.dk/vaerktoj.htm#ad-aware

Installer programmet, start det og opdater online, du skal IKKE scanne endnu.
Indstil Ad-Aware efter denne vejledning:
http://www.spywarefri.dk/manualer/adaware-manual.htm
Luk Ad-Aware igen.

3. Hent Ewido:
http://www.spywarefri.dk/forum/links/ewido.htm

Klik på Demo download.
Installer og kør Ewido - Opdater straks efter installationen programmet (men lad være med at scanne endnu).

4. Genstart i fejlsikret, hvis du ikke ved hvordan så kig her:
http://fromsej.dk/html/xpfejl.html

5. Kør Hijackthis, scan, sæt flueben ved linierne listet her, luk alle vinduer undtaget Hijackthis, klik på "Fix checked":

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = about:blank
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://www.security2k.net/search.php?qq=%1
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://www.security2k.net/bar.html
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://www.security2k.net/search.php?qq=%1
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = http://www.security2k.net/search.php?qq=%1
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch = http://www.security2k.net/search.php?qq=%1
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchURL,(Default) = http://www.security2k.net/search.php?qq=%1
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = http://www.security2k.net/
O2 - BHO: HP Class - {FFFFFFFF-FFFF-FFFF-FFFF-FFFFFFFFFFFA} - C:\WINDOWS\system32\hp7153.tmp
O4 - HKLM\..\Run: [RegSvr32] C:\WINDOWS\system32\msmsgs.exe

6. Åbn mappen smitRem, og dobbeltklik på RunThis.bat (Følg vejledningen i vinduet.)

7. Kør en fuld scanning med Ad-Aware, fjern alt det finder.

8. Kør en fuld scanning med Ewido. Programmet laver en lille log, som du skal kopiere herind.

9. Klik på Start->Kontrolpanel->Skærm->Skrivebord->Tilpas Skrivebordet->Web fjern flueben i Security Info og View my Active desktop as a web page (Fortæl lige hvis de hedder noget andet).

10. Genstart almindeligt, kør onlinescan hos Housecall eller Bitdefender:
http://www.spywarefri.dk/onlinevark.htm
Fjern hvad der bliver fundet.

11. Genstart og kom med en frisk Hijackthislog, samt loggen fra Ewido. Find smitfiles.txt via Start/Søg. Kopier også denne log ind.
Avatar billede johnbr Seniormester
20. september 2005 - 23:42 #6
Hej Så har jeg været hele møllen igennem og her er resultatet:

Hijackthis log:

Logfile of HijackThis v1.99.0
Scan saved at 23:30:09, on 20-09-2005
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\Java\jre1.5.0_04\bin\jusched.exe
C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
C:\Programmer\Microsoft ActiveSync\WCESCOMM.EXE
C:\programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Distillr\acrotray.exe
C:\Program Files\InterMute\SpySubtract\SpySub.exe
C:\Documents and Settings\John gaard\Skrivebord\Trojaner\security suite\ewidoctrl.exe
C:\Documents and Settings\John gaard\Skrivebord\Trojaner\security suite\ewidoguard.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\wscntfy.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Programmer\Microsoft ActiveSync\WCESMgr.exe
C:\WINDOWS\system32\wbem\wmiapsrv.exe
C:\Programmer\Microsoft Office\OFFICE11\OUTLOOK.EXE
C:\Documents and Settings\John gaard\Skrivebord\John.JOB\Skrivebord\Computerting\Hijackthis\hjt.exe

O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\Programmer\Spybot - Search & Destroy\SDHelper.dll
O3 - Toolbar: Adobe PDF - {47833539-D0C5-4125-9FA8-0819E2EAAC93} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll (file missing)
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] C:\Programmer\Java\jre1.5.0_04\bin\jusched.exe
O4 - HKLM\..\Run: [KAVPersonal50] "C:\Programmer\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus Personal\kav.exe" /minimize
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [H/PC Connection Agent] "C:\Programmer\Microsoft ActiveSync\WCESCOMM.EXE"
O4 - Global Startup: Acrobat Assistant.lnk = C:\programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Distillr\acrotray.exe
O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = ?
O4 - Global Startup: SpySubtract.lnk = C:\Program Files\InterMute\SpySubtract\SpySub.exe
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_04\bin\npjpi150_04.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_04\bin\npjpi150_04.dll
O9 - Extra button: Opret Foretrukken på mobil enhed - {2EAF5BB1-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\Programmer\Microsoft ActiveSync\inetrepl.dll
O9 - Extra button: (no name) - {2EAF5BB2-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\Programmer\Microsoft ActiveSync\inetrepl.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Opret Foretrukken på mobil enhed... - {2EAF5BB2-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\Programmer\Microsoft ActiveSync\inetrepl.dll
O9 - Extra button: Opslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: Ladbrokes Poker - {C2A80015-C447-4dc4-82DD-AED83D6ED57E} - C:\Programmer\ladbrokesMPP\MPPoker.exe
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {D8089245-3211-40F6-819B-9E5E92CD61A2} (FlashXControl Object) - https://register3.valueactive.com/236/webolr/OCX/FlashAX.cab
O16 - DPF: {D8575CE3-3432-4540-88A9-85A1325D3375} (e-Safekey) - https://netbank.danskebank.dk/html/activex/e-Safekey/DB/e-Safekey.cab
O23 - Service: ewido security suite control - ewido networks - C:\Documents and Settings\John gaard\Skrivebord\Trojaner\security suite\ewidoctrl.exe
O23 - Service: ewido security suite guard - ewido networks - C:\Documents and Settings\John gaard\Skrivebord\Trojaner\security suite\ewidoguard.exe
O23 - Service: kavsvc - Kaspersky Lab - C:\Programmer\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus Personal\kavsvc.exe

Evido log:

---------------------------------------------------------
ewido security suite - Scan report
---------------------------------------------------------

+ Created on:            22:42:01, 20-09-2005
+ Report-Checksum:        B0B51EFA

+ Scan result:

    C:\Documents and Settings\John gaard\Cookies\john gaard@vip.clickzs[2].txt -> Spyware.Cookie.Clickzs : Cleaned with backup

::Report End

smitfiles.txt kunne jeg ikke finde????
Avatar billede johnbr Seniormester
20. september 2005 - 23:44 #7
smitfiles.txt

her var den:

  smitRem log file
    version 2.4

    by noahdfear

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pre-run Files Present

~~~ Program Files ~~~

~~~ Shortcuts ~~~

~~~ Favorites ~~~

~~~ system32 folder ~~~

ole32vbs.exe
shnlog.exe
logfiles

~~~ Icons in System32 ~~~

~~~ Windows directory ~~~

popuper.exe

~~~ Drive root ~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  Post-run Files Present

~~~ Program Files ~~~

~~~ Shortcuts ~~~

~~~ Favorites ~~~

~~~ system32 folder ~~~

~~~ Icons in System32 ~~~

~~~ Windows directory ~~~

~~~ Drive root ~~~

~~~ Wininet.dll ~~~

CLEAN! :)
Avatar billede fromsej Praktikant
22. september 2005 - 19:11 #8
Så er din log ren, vi behøver ikke at se flere.
Du bør lige deaktivere systemgendannelse, genstarte og genaktivere den.
http://spywarefri.dk/virusscannere.htm#alle - Systemgendannelse.

For at holde den ren kan du kigge på vores pakke til formålet.
http://www.spywarefri.dk/manualer/sikkerhedspakke.htm
Som minimum anbefaler jeg Spywareguard, Spywareblaster, IE-Spyad og IE Privacy Keeper.
Et par artikler om sikker surfing finder du her:
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14414
http://fromsej.dk/html/avoid.html
Mvh:
Fromsej/Team Spywarefri.
Avatar billede damkel Nybegynder
22. september 2005 - 23:49 #9
Nu da der tydeligvis er en EXPERT på banen...
Jeg bruger normalt ad-aware og spybot - er de ikke gode?
Skal man heller bruge dem du nævner?
(jeg må tilstå at jeg ikke har kikket på dine links...lang dag og aften...- gør det imorgen :-) )
Avatar billede fromsej Praktikant
23. september 2005 - 17:35 #10
Tak for både point og de pæne ord. :-)
Spybot og Ad-Aware er gode, rigtig gode, til at fjerne skidtet når det er kommet ind.
De fire programmer jeg nævner holder det ude af maskinen, så det er ikke helt samme type programmer, og du bør stadig scanne med Ad-Aware og Spybot med jævne mellemrum.