Avatar billede esmik_designs Nybegynder
13. september 2005 - 23:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Shutdown på den gamle måde

Har for nyligt købt mig et nyt bundkort, som er et DFI Lanparty UT 915P-T12.

Installation gik som smurt, indtil jeg jeg skulle forlade computeren. Jeg bemærkede at den ikke slukkede, og tændte så skærmen endnu engang og så den fine hilsen fra Windows XP at det nu var sikkert og slukke computeren. Bundkortet er altså en Full ATX og jeg har en ATX PSU som er en Chill 510w - og problemet var der ikke på det gamle bundkort.

Så er mit spørgsmål til jer, om der skulle sidde en derude som kan fortælle mig hvad jeg har overset i bios som tilsyneladende driller mig på dette område, for min fejl må det jo have været.

Til en orentering vil jeg lige afslutte med at fotælle at min bios er den sidste nye fra DFI's hjemmeside, så hvis en eller anden sidder derude og kan hjælpe, så kontakt mig endeligt!
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 23:17 #1
du har overset APM / ACPI som netop gør den selv kan slukke (altså avanceret strømstyring)
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
13. september 2005 - 23:20 #2
Aktivere, eller deaktiveres? PT er det aktiveret.
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 23:25 #3
det skal være aktiveret :/ inde i selve windows, kontrolpanelet -> system -> enhendshåndtering fold det punkt ud der hedder computer type , hvad står der der ?
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
13. september 2005 - 23:32 #4
Den første kategori? Mit Windows er på eng, så ved ikke lige hvilken du mener. men under den første står der "MPS Uniprocessor PC", hvis det var det du tænkte på?
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 23:36 #5
ahe der er fejlen, under installationen har den ikke fanget den rigtige type, MPS uniprocessor skulle have været ACPI uniprocesser, ser lige om det er muligt at lave det om (men mener det ikke), og ellersskan man trykke F4 under installationen, så kan man selv specificere om det er den ene aller andne type PC, men noget tyder på din BIOS ikke er helt god, er det nyeste version du har ?
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 23:38 #6
desværre det er IKKE muligt at ændre HAL typen, uden en reinstalletion :/ http://support.microsoft.com/?kbid=309283
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
13. september 2005 - 23:38 #7
Det er den nyeste fra deres egen side ja. men da jeg installerede denne windows, er jeg sikker på at jeg havde deaktiveret ACPI, da det måke var grunden til den meldte fejl i windows install, men det viste sig så senere hen, at det var en ram-fejl. Måske hvis jeg prøver igen, nu hvor den er aktiveret, mon det så ville virke? altså med ny install af windows.
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 23:43 #8
ja så vil det virke, grunden til denhar valgt MPS uniprocesser, er at den nu kun kører med APM strømstyring, hvilket er forgængeren til ACPI, og derfor ikek er ligeså avanceret som ACPI (ACPI står for Advanced control power interface, hvis jeg ikek husker helt forkert), og ved at aktivere det i BIOS vil windows vælge den rigtige HAL type, så du vil få korrekt strømstyring.
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
13. september 2005 - 23:44 #9
Jeg takker mange gange for det hurtige svar :) vil prøve med en ny install inden længe.
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 23:47 #10
du burde kunne nøjes med en repair af windows, hvis du har installeret ting (men personligt ville jeg starte forfra, med en formatering)

Og tak for point ;)