Avatar billede dr-jay Nybegynder
13. september 2005 - 11:20 Der er 4 kommentarer

DBGrid og ClientDataset til at manipulere data til og fra MSSQL

Hvilke komponenmeter skal jeg vælge, og hvorledes kan jeg opnå den ønskede funktionalitet?

Kære Eksperter,
Jeg har tre tabeller:
tbldokument(PK:dokumentkey, beskrivelse)
tbltilknytning(PK:dokumentkey, PK:afleveringskey)
tblaflevering(PK:afleveringskey, periode, proveniensnummer, enummer)

En aflevering kan bestå af flere dokumenter, samme dokument skal kunne tilknyttes flere forskellige afleveringer. Dvs., at der er et mange-til-mange forhold mellem dokument og aflevering, som registreres i tabellen tbltilknytning.

I disse tabeller skal jeg registrere en stor mængde dokumenter, derfor skal jeg udvikle et indtastningsvindue som understøtter indtastningsarbejdet. Derfor vil jeg ikke bare have visning af en enkelt post af gangen eller alle tre tabeller i tre DBGrids. Der vil blive for uoverskueligt for brugeren og kræve en masse ekstra taste arbejde for at oprette relationerne mellem tbldokumnet og tblaflevering. Der skal være enten et DBGrid med en ekstra kolonne til en checkbox, som angiver om dokumentet skal tilknyttes en aflevering, eller der skal være et hierarki, som angiver dokumenternes tilknytning til afleveringerne. Fx:
Aflevering 1
    Dokument 1
    Dokument 2
    Dokument 3
    Dokument 4
Aflevering 2
    Dokument 5
    Dokument 6
    Dokument 1

Her er det lidt vanskelige at dokumenterne skal kunne tilhører flere forskellige afleveringer, der skal således være en mulighed for at vælge et af de allerede indtastede dokumenter og tilknyttet endnu en aflevering. Om det er muligt i et DBGrid at opstille dette sidste indtastningsvindue hierakisk, således at et indryk markerede en ny aflevering hvor de følgende dokumenter tilknyttes, ved jeg ikke.

Jeg arbejder med DBGrid, som er knyttet til en datasource, som er tilknyttet en query og som peger på en ADOConnection, der trækker på MS SQL Serveren, hvor tabellerne ligger. Desuden har jeg forsøgt at anvende et ClientDataset, således at jeg kunne opbygge min egen tabel med checkboxene, men jeg har et problem i forhold til at få data fra tabellerne ind så jeg kan manipulere dem og opstille dem i et DBGrid med chekboxes.

Måske er det for dårligt forklaret, så må I endelig give besked. Det jeg er mest ude efter er at få udpeget nogle komponenter som andre har erfaring med kan løse min problemstilling.

Venlig hilsen

Jeppe Christensen
Systemudvikler, Cand.it.
Metodesektionen
Statens Arkiver - Rigsarkivet
Rigsdagsgården 9, 1218 København K
Telefon: 3392 2359
E-mail: jchr@ra.sa.dk
Avatar billede stoney Nybegynder
13. september 2005 - 12:50 #1
Er det ikke bare at have et boolean felt i db'en som bruger krydser af ?

Sidder bruger og arbejder med aflevering og vælger hvilke dokumenter der skal høre
til denne aflev eller omvendt ?

off topic:
Er det iøvrigt et godt sted at arbejde, jeg overvejede på et tidspunkt at
søge et job hos jer.

Stoney
Avatar billede dr-jay Nybegynder
14. september 2005 - 15:28 #2
Hej Stoney,
Indtastningen tager udgangspunkt i en eller flere æsker med dokumenter, som kan indeholde en eller flere afleveringer, som hver indeholder et eller flere dokumenter.

Det ville giver for mange boolean felter mellem tabellerne i en mange-til-mage relation.

Er begyndt at for det til at snurre en smule med en ADOQuery, som jeg bruger til at indlæse i et ClientDataSet som er tilknyttet et DBGrid. I griddet har jeg indsat en ekstra kolonne som er boolean og som jeg skal have vist med en checkbox.

Ang. arbejdet er det en god arbejdsplads, med gode kollegaer og fleksible arbejdstider, tilgengæld er lønnen i bund.

Vi er i gang med et større konverteringsprojekt af gamle e-arkivalier (hierakiske databaser og andre spændende strukturer) til projektet skal ansættes 2-5 nye medarbejdere med mindre eller større IT-kundskaber. Så hold øje med stillingsopslagene i løbet af nogle måneder, de bliver lagt på vores hjemmeside. http://www.sa.dk/default.htm.

Venligst
Jeppe
Avatar billede stoney Nybegynder
14. september 2005 - 18:35 #3
Hej Jeppe

Jeg forstår stadig ikke din tabel/db struktur, altså hvilke tabeller du arbejder i og hvad du vil have tilknyttet.

Send en mail til sh@smc.dk og du får mit tlf nummer, så mu du lige forklare mig
helt nøjagtigt hvordan det hænger sammen, så skal jeg lave et eks. til dig.

Eller vil du bare have hjælp til at lave en checkbox i et DBgrid ?

Stoney
Avatar billede stoney Nybegynder
14. september 2005 - 18:36 #4
mu = må

Stupid typo :-)

Stoney