Avatar billede zambezi Nybegynder
08. september 2005 - 14:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

PDF- ned i formaten -HASTESAG

Hej ekspertene!

Jeg har en PDF-fil på 85 Mb...hvordan kan jeg gøre filen mindre (4Mb) uden at tabe kvaliteten...den skal nemlig til print...

Hjælp, please...det er en hastesag.
Avatar billede jokkejensen Novice
08. september 2005 - 14:50 #1
man mister altid data ved komprimering..

Men adobe acrobat proff kan gemme til web hvor den komprimerer lidt "hårdere"... men hvorfor skal den ned i størrelse fordi den skal printes ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2005 - 16:02 #2
bruger du destilleren har du nogle flere muligheder for komprimering, næst efter "High Quality" har Press Quality.
Mine pdf til tryk ligger omkring 56Mb, her bruger jeg High Quality, men jeg er så heldig at trykkeren har en FTP linie, så her går det nemt.
Har du overvejet at brænde filen?
Avatar billede zambezi Nybegynder
08. september 2005 - 16:06 #3
Dem jeg laver annonce-filen til har altid modtaget filene på 4Mb, men min ligger på så meget...skal ned på 4...og det er ikke fordi jeg ikke kan sende den!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2005 - 18:21 #4
så skal du dele filen op i mindre dele på 4Mb.

Har du spurgt dem om de kan modtage større filer?

De fleste trykkerier har en FTP-forbindelse.
Avatar billede zambezi Nybegynder
08. september 2005 - 22:15 #5
Nu prøver jeg lige at forklare hele situationen.

Kunden har altid fået annoncer fra et andet firma i 300Dpi, str. A4 og filen vejede altid 4 MB. Og de forventer det samme fra mig.

Nu har jeg lavet en nu annonce til dem på den samme "basis" (fremsendte materiale) men min fil "vejer" 25 Mb (heldigvis fik jeg den lidt mindre efter jeg har komprimeret billederne)
Jeg ved ikke hvordan man kan lave en fil som er i høj oplysing i ret stor størrelse og som er kun på 4 Mb!!!! Er det ikke underlig???
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2005 - 23:04 #6
her kan jeg kun sige, at så er de annoncer fra det andet firma ikke særligt detljerede, altså højtopløselige.
Når du komprimerer billederne vil der uværgeligt gå detaljer tabt, 4 Mb er ikke specielt stort nok.
Kan det tænkes at de laver det i RAW-format?
De annoncer det andet firma laver er det billeder eller tekst/grafik, eller en blanding?
Avatar billede zambezi Nybegynder
09. september 2005 - 08:37 #7
de laver blanding...jeg fik en pdf-fil med opsætning af teksten (2Mb) og så fik jeg 3 jpg-billeder som jeg skal sættes ind. Og de er i 300dpi og "vejer" sammen 2Mb. MEN! Når jeg sætter dem ind i skabelonen med teksten inde i Illustrator kommer fælles fil til at "veje" over 20Mb!!! Kan ikke forstå hvordan kan jeg få filen nede i Mbs!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. september 2005 - 11:32 #8
for nu at komme videre må jeg vide om du laver en postscript først og herefter destiller den i Acrobat, her i Destilleren kan du nemlig selv bestemme størrelsen.

når man skal ha' koblet flere ting sammen kan det ikke undgåes at det fylder noget mere i det færdige resultat.

Når jeg har et lign. problem er jeg ikke bleg for at ringe til trykkeren for at få hjælp. det var måske værd at overveje, de bider som regel aldrig.
Avatar billede zambezi Nybegynder
09. september 2005 - 12:05 #9
Jupiii!!!!!! Jeg fandt ud af det!!!!

Man skal vektorisere teksten i Illustrator, that`s it! Nu er jeg nede på 6 MB uden at ændre billedets oplysninger!

Tak for diskussion retaxes!!!

Ha` en god dag og weekend!

Jeg lukker spørgsmål.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. september 2005 - 12:43 #10
fint klaret, ja der kan være mange ting der spiller ind, men du fandt da ud af det, tillykke og ha' en god dag ;o)