Avatar billede esmik_designs Nybegynder
06. september 2005 - 07:13 Der er 18 kommentarer

Min CPU underclocker

Jeg har en Intel Pentium 4 Prescott med modelnummeret 560J (såvidt jeg husker) altså en 3.6GHz.

Efter jeg har sat mit nye bundkort i, har den opført sig besynderligt. Den underclocker nemlig.

Ved opstår jeg allerede og vide at jeg kun kører med multiplier som er 200x14 hvor jeg oprindeligt skulle køre 200x18 for at drøne på full CPU. Hvorfor gør den det? Kan det have noget med Intel Stock kølren, eller burde det alt sammen være noget med bios? har fundet et sted i bios, hvor der står multiplier x14, men kan ej ændre på noget. I mine øjne ligner det noget alá strømbesparelse, men hvorfor gør den det? En anden ting jeg også har prøvet og ændr, er spændingen på CPU. Via et program som følger med til mit bundkort, fortæller den at min CPU ligger på 1.16 - hvorpå det den burde ligge var ca. 1.35 men igen, ændre jeg det, sker der intet. få gange rammer den så lige 3500MHz, men smutter hurtigt ned på 2800MHz igen :(

Mit bundkort er et DFI Lanparty UT 915P-T12

Håber nogen kan hjælpe mig!
Avatar billede halifax Nybegynder
06. september 2005 - 09:30 #1
Har du i BIOS under Genie BIOS Settings sat Default ud for CPU Oprating Speed?

Har du prøvet blot "Load Optimized Defaults"

Tror ikke så meget på strømbesparelse (for en desktop pc), men snarere et varmeproblem. Hvad siger temp. under PC Health Status?
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
06. september 2005 - 09:40 #2
det med Genie bios settings vil jeg lige kigge nærmere på.

den ligger på ca 46 grader idle. Der sku ikke være nogen problemer der. Har en tråd igang på tweakup.dk også, og der har en frotalt mig at prescott 560J cpu har med at skrue ned for power, indtil der kommer noget som skal bruge kraften 100% - kan det virkelig være tilfældet, eller eksister strømbesparelse ikke i dekstop pc'er som du siger?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. september 2005 - 20:43 #3
"Ved opstår jeg allerede og vide at jeg kun..."

oversættelse på vej?
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
06. september 2005 - 23:04 #4
"ved opstart får jeg allerede og vide..."

- Sorry.
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
06. september 2005 - 23:05 #5
Har fået konstateret at det har noget at gøre med Intels engerybesparelse. hvilket kun mit nye bundkort understøtter, derfor lå jeg ikke mærke til det på det gamle kort som var et AsRock 775V88.
Avatar billede halifax Nybegynder
07. september 2005 - 15:44 #6
Det kan godt passe med en model 560J (= 3.6 GHz) men den har ikke Enhanced Intel SpeedStep® Technology iflg. Intel site
http://www.intel.com/products/processor_number/index_view_p4.htm

- så kan godt tvivle på det har noget at gøre med, at den selv drosler clock ned, når den ikke bestiller noget.
Mit gæt falder derfor tilbage på "noget" med BIOS settings
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
07. september 2005 - 19:09 #7
Hmm. hvad søren er det så? Når jeg starter op, står der netop at jeg har en 3,6GHz (200 x 18) og det passer jo. men så snart jeg går ind i windows, kan jeg med et medfølgende program til bundkortet aflæse CPU core til 1,16. Lyder ret mystisk, men har ingen anelse selv om hvad der kan gøres osv.

En anden ting mit mobo også driller med, at slukkeknappen. Trykker jeg Power Off/Shut down i windows, lukker den pænt af, men derefter skal jeg selv slukke på knappen, ligesom i gamle dage? Jeg troed ikke det var så indviklet med et nyt bundkort :P
Avatar billede halifax Nybegynder
08. september 2005 - 00:08 #8
Det første: hent cpu-z (gratis) og se hvad det siger om din cpu, clock, multiplier, voltage osv. Udpak .zip-filen til en mappe efter eget valg og kør programmet. Det skal ikke installeres.
http://www.cpuid.org/cpuz.php

Ærlig talt ved jeg ikke hvad default vltage til 3.6 GHz skal være - synes bare 1.16 lyder for lidt. Siger manual til bundkort noget herom.

Det andet: Har du sat korrekt op i Kontrolpanel - Strømstyring.
Avatar billede halifax Nybegynder
18. september 2005 - 13:41 #9
Kommer der noget feed back fra dig, esmik_designs?
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
18. september 2005 - 20:26 #10
Ups, tråden blev lige overset. skal ikke ske igen :)

CPU-Z siger at min multiplier ligger på 200x14, og standard er altså 200x18 (og det vises også ved opstart). Clock ligger den på 2800MHz ren, men svinger engang imellem lige hurtigt op på de 3600MHz, men daffer så hurtigt ned igen. Den svinger kun lige til at man hurtigt kan skimte det, altså imens den "opdater" programmet.

Default voltage lå førhen på de 1.35, mener jeg. Og som jeg har skrevet før, så i windows svinger den på 1.16 og 1.18 via det program som følger med til bundkortet (programmet hedder vidst smartguardian).

Linker her til 2x screnshots af både CPU-Z og smartguardian - lidt lettere og bedømme ud fra et billede.

Link til CPU-Z:
http://www.upitfree.dk/upload/files/cpu-z.PNG

Link til smartguardian:
http://www.upitfree.dk/upload/files/smartguardian.PNG

Kigger lige til det med instillingerne omkring strømforsyning. det skulle bare ikke være det? alt har virket fint før, indtil jeg skiftede bundkort.
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
19. september 2005 - 18:12 #11
Intet med indstillinger at gøre :(
Avatar billede halifax Nybegynder
20. september 2005 - 03:13 #12
Du oplever fejlen efter nyt bundkort . . . . .
Et par muligheder, eller skud om du vil.  :)

1. Fejl ved bundkortet
2. Fejl ved strømforsyningen, eller at den er utilstrækkelig til det nye bundkort, ikke blot med hensyn til spænding, specielt til CPU'en, men måske også med hensyn til stik til en P4 processor.

Har ikke meget forstand på strømforsyninger, men du kan se en artikel fra BlueMax  http://www.bluemax.net

- klik på Tech Tips og scroll ned til ATX and ATX P4 Power Supplies i venstre side. Sammenhold oplysningerne der (dem om P4 og stik fx.) med manualen til dit bundkort. Er der et lille, særligt stik som skal kobles til ved cpu'en (synes at have læst noget om det engang).

Noget tyder på den får for lidt strøm, som du er inde på, og derfor drosler ned i clockfrekvens. Eller som om den kortvarigt får strøm nok - det splitsekund hvor du ser den vise 3.6 GHz.
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
20. september 2005 - 07:19 #13
Ved opstart rammer jeg jo 200x18, altså 3,6Ghz (skriver den ved opstart), så kan ikke se hvorfor det pludseligt skulle skifte når jeg kommer ind i windows!?

Men ja, problemet er opstået efter nyt bundkort - og det er ret irreterende. For i bund og grund virker kortet mere eller mindre, og kan ikke specificere fejlen, kun en række småting som ikke var som før.

En anden ting, hvis mit system fik for lidt strøm, ville jeg ikke også få det at vide så? evt et bip, eller slet ingen opstart? Har aldrig hørt om at noget drosler ned pga for lidt strøm. Jeg ejer en forholdsvis ny Chill 510W, dn blev købt engang i febuar eller marts måned, så håber ej det den som fejler :(
Avatar billede halifax Nybegynder
20. september 2005 - 12:46 #14
Kører du med den nyeste BIOS - seneste opdatering er fra 13-01-2005. Se BIOS side her
http://www.dfi.com.tw/Support/Download/bios_download_us.jsp?PRODUCT_ID=3201&CATEGORY_TYPE=null&STATUS_FLAG=A&SITE=US

Kører du ikke med den nyeste, kan det være en opdatering, der skal til.
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
20. september 2005 - 13:15 #15
Ja har den nyeste, den blev opdateret da jeg fik kortet og gør intall af noget som helst. - Jeg er virkelig ulykkelig over det alt sammen driller :( som sagt har jeg også andre problemer med kortet. Under enhedshåndtering, er der en ting som vidst ender med 6062 som ikke kan få nok resourcer, men 6060 kan få nok. Først var det et driver problem, men det hjalp ikke på sagen. Ikke nok med det, fik jeg heller ikke installeret ACPI, og kan ikke loade en windows install mere, da den melder fejl i pci.sys (og norton ghost melder ram fejl, da jeg ville lave en ghost fil).

alt driller :(
Avatar billede halifax Nybegynder
21. september 2005 - 01:43 #16
Kan godt se en del driller med det kort. Muligheden/risikoen for fejl ved kortet kan vel ikke helt udelukkes. Har du nævnt alle dine problemer med det over for forhandleren? - Relamationsret.

Du har nævnt en del ting, som du åbenbart ikke kan ændre i BIOS. Har læst at den indeholder en feature, som hedder BIOS Reloaded. Det betyder at der kan skiftes mellem fire faste BIOS indstillinger ved kun at ændre ét sted, så man ikke behøver at løbe alle indstillingerne igennem - man kan bare skifte mellem fire forud definerede.

Du er vel ikke "låst fast" i en sådan forud indstilling. Kan du se et sted, hvor du kan komme ud af BIOS Reloaded så du kan ændre på multiplier, spænding (vcore), eller hvad du eller har lyst at forsøge med.
Avatar billede halifax Nybegynder
21. september 2005 - 01:43 #17
Mon ikke du dernæst skulle lave en frisk XP installation?  :)
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
21. september 2005 - 07:24 #18
Så vidt jeg ved omkring det med Bioas Reloaded, så er det hvor forbrugeren gemmer sine bios indstillinger til f.eks. overclocking, eller standard osv. Kan gemme 4 forskellige, men ingen "standard" indstillinger. Altså, mig som gemmer og vælger efter behov.

Har snaket med forhandleren ja. Han siger min CPU indeholder speedstep, som gør at den skruer ned når man ikke har brug for kræfter, og at min CPU er låst på det område, da Intel ikke vil have man piller ved den. Han sagde også at min PSU var mere end iorden, og at de spændinger jeg havde målt i windows skulle man passe lidt på med at tro på, da ngole sensore og følere ikke altid var placeret rigtigt i de molex-stik.

Han kan ikke umiddelbart sige at der var fejl på ram eller andet siden han sagde at "andre" ting fungere, hvilket jo er rigtigt nok. Måske er det mit CD-Rom drev som er blevet dårligt med tiden? Sker det at en windows install ikke får noget helt med, afbryder den jo med det samme!?

Jeg vedd virkeligt ikke hvad jeg skal gøre. han sagde at hvis jeg mente det var kortet som var et problem, måtte jeg jo få det byttet, men indtil da ville han gerne ha jeg skrev til DFI selv og hørte til råds.

Friske morgen-hilsner herfra :)