Avatar billede fetmule Nybegynder
28. august 2005 - 10:27 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Switch vs. Router

Hejsa

Kan man bruge en switch til at dele en internetforbindelse mellem 2 computere?
Jeg bruger selv en router herhjemme til at dele min internetforbindelse, hvor der er en wan udgang og 4 indgange til computere, det fungere fint, nu har jeg så fået fat i en switch med 5 ind/ud gange, som skal bruges hos en anden, kan man så bare sætte modem til port 1, og resten af computere til resten af ind/ud gangene? så de deles om den internet forbindelse?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
28. august 2005 - 10:33 #1
Nej, det er jo lige præces routerens opgave at 'dele' forbindelsen, så med mindre du har mere end 1 IP-adresse fra din udbyder så er svaret nej.
Avatar billede fetmule Nybegynder
28. august 2005 - 10:41 #2
Hvad hvis kun en af computerne er på nettet ad gangen? hos udbyderen får vi tildelt offentlige dynamiske ip'er.
en switch er måske mere til at koble fx. 5 maskiner sammen så de kan "tale" sammen?
Avatar billede peet49 Nybegynder
28. august 2005 - 10:42 #3
Fordelen ved routeren er, at den tildeler IP til hver PC.
Avatar billede peet49 Nybegynder
28. august 2005 - 10:43 #4
Med en PC på nettet af gangen, er der ingen problemer.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
28. august 2005 - 10:51 #5
peet49: Det kommer an på hvordan udbyderen fordeler IP-adresserne. Hvis de bliver bundet til netkortenes mac-adresser, så har du ikke ret i det du siger. Det gøres ofte på denne måde for at undgå at folk skal skifte IP-adresse hele tiden...

fetmule: Hver maskine skal have sin egen IP-adresse i netværket for at de kan "tale sammen". Du kan ikke umiddelbart lave forbindelse mellem dem bare ved at sætte dem i den samme switch.
Avatar billede fetmule Nybegynder
28. august 2005 - 10:55 #6
?????, sorry mine fjollede spørsmål, jeg fik bare at vide at der ikke var den store forskel på en router og en switch, det kan jeg dog se nu at der er, øv. så må jeg få fat i en router istedetfor.
Avatar billede fetmule Nybegynder
28. august 2005 - 10:56 #7
PS: hvornår er det så en fordel at bruge en switch?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
28. august 2005 - 11:00 #8
fetmule: En router og en switch er to helt forskellige ting. Den router du har, har bare også en indbygget switch (derfor er der 4 porte til LAN på den. En router har som udgangspunkt 1 port ind og en port ud, en WAN-port og en LAN port. Som regel er det dog praktisk at bygge den sammen med en switch).
Du skal kun bruge én router, så hvis du vil dele forbindelsen ydereligere (eks. et andet sted i huset) ville en switch uden router være det rigtige.
Avatar billede fetmule Nybegynder
28. august 2005 - 11:17 #9
PPS: Så er den bedste løsning nok af få fat i en router. Og indtil da sætte et ekstra netkort i den ene maskine, og bruge den som gateway intil videre, right ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. august 2005 - 12:44 #10
Læs denne artikel, den vil give dig en fornuftig forklaring på hvordan de forskellige elementer virker og hvad de gør

http://www.eksperten.dk/artikler/175
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
28. august 2005 - 14:27 #11
fetmule: Ja, det er nok den bedste løsning.
Avatar billede fetmule Nybegynder
28. august 2005 - 18:54 #12
Fin artikel, den belyste nogle spørsmål fra min side. Men faktisk har jeg også fundet ud af at "vi" hos min udbyder får tildelt 2 offentlige dynamiske ip'er, på det modem vi bruger er der et normalt lan stik og et usb stik, så i princippet skulle man vist kunne koble en extra computer til via den usb port, dog ved jeg ikke med hastigheden? og om det er godt at køre internet via en usb port?
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
01. september 2005 - 16:25 #13
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. september 2005 - 16:35 #14
Jeg har ingen erfaringer med dette. Hvis hastigheden kan følge med, kan jeg ikke se de store problemer
Avatar billede fetmule Nybegynder
19. september 2005 - 17:08 #15
bufferzone; vil du have points?, den ovennævnte artikel var fin at læse.
PS: jeg fandt ud af at man kan tilslutte sin switch til en router, og få flere pc'er tilsluttet. plus dem i routeren.
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. september 2005 - 17:17 #16
Du har givet mig point.

Og du kan sagtens få flere maskiner på dit net, du kan endda tilslutte flere switche til din switch eller din router hvis du har flere porte. Det der bestemmer hvor mange maskiner du kan have tilkobler er IP adressser. Hvis din router kan køre Network Adress Translation (NAT) er der næsten ingen grendser får hvor mange maskiner du kan tilkoble. Hvis du ikke kan kører NAT er du begrændset af antallet af IP adresser du har tildelt