Avatar billede esmik_designs Nybegynder
08. august 2005 - 19:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

tilpasning af billede og baggrund

Har lagt et billede op på nettet, hvor baggrund og billede bare ikke vil matche sammen, ud over hvis billedet ses i maksimeret vindue.

www.test.esmik.dk kan prøven ses.

Så snart vinduet gøres mindre, trækker baggrunden sig jo sammen, så det ender med at billedet ikke passer sammen med, og man kan lige skimte at der er et billede indsat. noget som kan fortælle mig hvordan man ordner det? har prøvet og skære 2 pixels af i højden af billedet, og har prøvet at lege med margins. hvorfor vil det ikke?

mvh, Kim Sønderborg
Avatar billede silvershadow Nybegynder
08. august 2005 - 19:50 #1
Det passer da godt nok.
Tror du ikke du har et browser problem?
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
08. august 2005 - 19:52 #2
Jeg bruger både Firefox og IE når jeg tester mine sider. Og kan se fejl begge steder, og min ven som vidst hedder triple_x herinde, kan også se det. men vi kæmper med et svar. kig rigtigt godt efter. evt undgå og ha vinduet maksimeret, men træk i det og se hvordan baggrund og billede skiller sig ad.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
08. august 2005 - 20:52 #3
Jeg både trækker og formindsker. Enten forstår jeg ikke end rygende fis, eller også er det noget andet der driller. Skyggerne om du vil sidder lige i øjet hele tiden. Jeg sidder med en 17" fladskærm med en opløsning på 1280x1024, kan det have noget med det at gøre? Billede og baggrund har samme størrelse hele tiden.
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
08. august 2005 - 20:57 #4
Jeg sidder med en 19" fra samsung til en bondegård - men det har intet med det at gøre. billedet og baggrund har samme størrelse, og det burde det også have. problemet er at baggrund er streger som forstætter uendeligt. billede er fast, men trækker du din browser lidt til siden, falder stregerne ikke i hak længere og der kan du så se at der er indsat et billede. enten skal billedet låses, eller også skal baggrunden, men kan søger hjælp til den slags. hvis du stadigt ikke kan se det, skærer jeg det ud og indsætter et link :)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
08. august 2005 - 21:34 #5
Den måde du har lavet baggrunden på, gør at du ikke altid vil kunne få en eksakt match.
Vi kan jo med browseren flytte billedet som du har midtstillet, f.eks. 1 pixel, og så passer den jo ikke sammen med baggrunden.
Det er de skrå streger der gør det.
For at lave dette nummer skal du nok omkring PNG, som IE ikke bryder sig om ...men der findes omveje til dette også.
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
08. august 2005 - 21:39 #6
Årh det var lige det svar jeg ledte efter. jeg tænkte det nok. Det er vidst noget med at IE ikke understøtter PNG i 24bit, ikke sandt? Måske kender du en side med hjælp til dette, hvor vi forbliver i gif? elelr for den sags skyld et andet web-venligt format?

kan man ikke via usynlige tables eller noget lignende fastsætte billede i midten, så når man kurer det hele sammen, at den så bliver i midten, på sin plads?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
08. august 2005 - 21:43 #7
Det er rigtigt at IE ikke understøtter PNG 24 bit, men som jeg skrev er der omveje, to udgaver af dem er her:
http://webfx.eae.net/dhtml/pngbehavior/pngbehavior.html
eller
http://homepage.ntlworld.com/bobosola/index.htm
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
08. august 2005 - 21:45 #8
Ohh det ser godt ud :) vil straks gå igang. Ansøger du, så pointene kan blive dine? (fotograf)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
08. august 2005 - 21:53 #9
Jamen, jeg håber du kan bruge det !