Avatar billede theofilos Nybegynder
07. august 2005 - 19:09 Der er 13 kommentarer

cpu/bundkort-temperatur-forvirring?

Jeg har anskaffet mig en P4 3Ghz PC med et Biostar M80-M7 bundkort samt en Zalman 7000c-køler.

Det undrer mig, at starttemperaturen på min CPU er 40 grader og ved min. belastning stiger til ca. 54 grader for fuld køler-skrue...

Når jeg via software tjekker min PC's helbred, så står CPU-temperaturen på ca. 34 grader!!! Hardiskene er ca. 50-51 grader varme (???) og så er der andre temperaturer, som vises, men som jeg ikke er klar over, hvad er... måske grafikkortet (Geforce FX5500 med køler) eller temperaturen på motherboardet...

Mit spørgsmål er, om jeg kan stole på CPU-temperaturen i bios, hvis adskillige softwareprogrammer påstår, at den ikke er 54 grader, men 34???

Jeg har fået PC'en fra MM-Vision, samlet og klar - og det undrer mig med denne ekstra gode Zalman-køler, hvis CPU-temperaturen virkelig skulle ligge SÅ højt.

Hvad ville DU gøre?  (Jo højere arbejdstemperaturen er på min CPU, jo mindre kan jeg skrue ned for kølerhastigheden, og jo mere støjer PC'en).

120 point for hjælp med mit problem. Jeg er hjemme senere i aften.

Mvh

Theofilos
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2005 - 19:16 #1
Det er ihvertfald "normalt" at P4 stiger forholdsvis meget i temperatur fra
idle til full load.
Avatar billede boxer Nybegynder
07. august 2005 - 19:35 #2
Jeg ville stole mere på hvad Bios siger end softwareprogrammerne. Hvilket program bruger du? Jeg bruger selv Everest fra Lavalys.

Du skriver din cpu bliver ca 54 grader og dine harddiske 50-51 grader. Den forskel er for lille. Harddiskene burde være noget køligere end CPU.
Som jeg ser det, kommer den varme luft ikke ud af kabinettet. Derfor de varme harddiske.
Hvor kommer den varme luft ud og hvor kommer den køligere luft ind? Forhåbentligt ikke i nærheden af hinanden.
Står din PC i et skab, bør du tage den ud og se temperaturforskellen.
Avatar billede theofilos Nybegynder
07. august 2005 - 22:08 #3
Okay... her er en lille oversigt.. (målinger foretaget med fuld kølerhastighed og forholdsvis idle CPU (browseren åben for at skrive dette).

Softwareprogram: Fanspeed:

3 Temperaturer, hvor:
Nr 1 viser 34 grader
Nr. 2 svinger VILDT fra sågar -7 grader til 50 grader.
Nr.3 viser 46-50 grader

Det kan ikke umiddelbart ses, hvilke af de tre temperaturangivelser, der er for CPU'en

2 Harddisk-temperaturer (Seagate Barracuda hardiscs):
Nr. 1 viser i dag ca. 39-40 grader
Nr. 2 viser i dag ca. det samme

Fan-omdrejningstal: 1722 r/min.

Softwareprogram ITE Smart Guardian:

Her står der tydeligt: CPU-temp: 34 grader

Fanspeed: 1722 r/min.

BIOS viser kun én værdi: CPU-Temp: ca. 46-50 grader

Med en Zalman-køler, et kæmpe dyr med kobber-køleribber i cirkelform omkring propellen, er jeg meget skeptisk over, at CPU-temperaturen virkelig skulle være 50 grader under disse forhold. Det er ikke mig selv, der har lagt kølepasta - men jeg går ud fra at MM-Vision ved, hvad de har med at gøre, så laget ikke er genbrugt fra den forrige opsætning eller laget smurt for tykt på (de har udskiftet køler for mig, netop så jeg undgår støjen, men når Zalman'en kører for fuld skrue, så larmer det næsten lige så meget som før, og det var jo ikke meningen :-(  )

Så nu er gode råd dyre..(1oo points). Da det er socket 775, vil det være MEGET besværligt at lægge nyt pasta på CPU'en... jeg vil nødig selv tage bundkortet ud af kabinettet for at udføre dette.

Ud for køleren går en tragt med påmonteret rør ud til et filter samt huller i kabinetsiden. Lige under de mange små huller som er samlet i en stor cirkelform, er der i bunden af kabinettet nogle andre små huller, som danner en firkantet form. hvor luften suges ind og pustes ud, er jeg ikke helt sikker på, men umiddelbart føles det sjovt nok som om, at køleren afgiver den varme luft via røret og ud, hvilket synes at burde være omvendt, da der er et filter for hullerne.

Min PC står i det fri, men selvfølgelig med kabinetsiderne på.

Men hvor kommer temperaturen på 34 grader, som forekommer i begge programmer, men ikke i Bios'en?

Og hvad kan jeg gøre for at få bedre køling med en køler, som i forvejen har kostet flere hundrede kroner og burde køle tilstrækkeligt???

kan Bios'en tage 15-20 grader fejl - eller er det software-programmerne, der bytter rundt på bundkortstemp og CPU-temp?

(Smutter i en times tid... Kommer tilbage senere på aftenen).

Mvh

Theofilos
Avatar billede boxer Nybegynder
07. august 2005 - 22:23 #4
Er køleren korrekt monteret? Nu lyder det lidt som om at blæseren suger istedet for at blæse.
Luften bør ikke suges ind fra bunden - det er der alt støvet samler sig!
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. august 2005 - 22:34 #5
Zalman'en er en udmærket køler.

Har du ordenlig udluftning af kabinettet, for hvis køleren står og køler i sin egen varme luft, så er det for så vidt spild af penge at købe en Zalman. ? ?

Det skal selvfølgelig være ordenlig kontakt mellem CPU og køler, og der hjælper kølepasta. Jeg ville nok skifte kølepastaen, og hvis du ikke selv vil dette, så få dem der har solgt dig din maskine til at gøre det.

Befæstigelsen af køleren, så vidt jeg husker, så bruges der skruer, og når den første skrue har fat i gevindet, så skal den ikke skrues på mere, før end at alle skruer har fat i gevind. Først derefter skruer du den fast en efter en. Giv dem 1 omgang med skruetrækkeren hver i sær, indtil de er skruer helt fast.
Dette for at være sikker på, at køleren ikke sidder lidt skæv i forhold til CPU.
Avatar billede theofilos Nybegynder
08. august 2005 - 02:12 #6
Jeg tror på, at køleren er monteret med korrekt mængde kølepasta og en god kontakt.

Men når jeg sætter hånden ned foran det runde mønster af huller, hvor filteret er, og hvor der bag hullerne går et rør og en tragt hen til køleren... ja, så føles det altså fuldstændig som om, at luften går UD af hullerne og ikke ind!!!

Hvordan kan dette ske? Hvordan kan en køler pludselig dreje baglæns?

Jeg vil helst ikke besvære MM-Vision mere, end jeg allerede har gjort, da jeg brokkede mig over PC'ens støjniveau (Med en termaltrust2-køler). Jeg havde betalt dem for en ekstra støjsvag PC, men det var den værste brummer, jeg har haft til dato. Men der var intet vrøvl. De sendte en fragtseddel, og ganske gratis sendte jeg dem kabinet med bundkort tilbage, og de satte så Zalman-fyren på... En uhyggelig stor krabat, som jeg dog ville mene burde kunne klare en 3GHz P4 med mindste omdrejninger - eller i hvertilfælde højst det halve af de max. 1750 r/min.

Nu vil jeg frygtelig gerne lokalisere problemet. Er det ikke rent ud sagt umuligt at få køleren til at rotere den forkerte vej?
Avatar billede theofilos Nybegynder
08. august 2005 - 02:52 #7
......

Nu har jeg prøvet at holde en tændt lighter ned i nærheden af det runde mønster af huller (burde være luftindtaget). og ganske rigtigt, så går flammen ind mod kabinettet - dvs. luften suges ind og ikke ud... Så det er ihvertilfælde OK.

Så hvad nu, mon? Jeg synes stadig, at en idle CPU-temp på 50 med fuld blæserskrue er for meget...
Avatar billede silvershadow Nybegynder
08. august 2005 - 12:22 #8
Jeg har investeret i WaterChill eller vandkøling. Det holder temperaturen på en P4 2.8 på 41C, MB 48C med en rum temperatur på 26 grader og så siger det ingen ting. Til forskel på en Amd 1800+ hvor CPU måler 62C Chassis 30
Avatar billede theofilos Nybegynder
08. august 2005 - 14:13 #9
Silvershadow>>

Hvad gav du for den vandkøling?
Hvilket produkt valgte du?
Og er det svært at gøre selv, eller skal man have eksperter til det?

Og endelig: Hvor lang levetid har en vandkøling frem for luftkøling?
Avatar billede silvershadow Nybegynder
08. august 2005 - 14:38 #10
Produktet hedder WaterChill se evetuelt her
http://www.asetek.dk/
Jeg har kørt med det i ca. to år.
Det er ikke svært at gøre det selv. Kan du installere et nyt motherboard, kan du også installere Waterchill.
Jeg gav dengang ca. 1.200,-kr excl moms
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. august 2005 - 19:01 #11
Hvad med at sætte en ekstra blæser bag på kabinettet, men husk at den skal suge luft ud af kabinettet.
Avatar billede theofilos Nybegynder
09. august 2005 - 21:07 #12
Jo... temperaturmæssigt er dette en god ide - men støjmæssigt er det næppe nogen fordel. Den støj, jeg vil kunne undgå, fordi jeg nu vil kunne sætte CPU-kølerhastigheden ned - den vil bare blive erstattet af støjen fra kabinetblæseren...
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. august 2005 - 19:24 #13
Som jeg allerede har skrevet, så hjælper det fedt, at have en god køler, hvis den står og cirkulerer i sin egen luft.

Der kan desuden erhverves næsten lydløse kabinetsblæsere.