Avatar billede m92fs Nybegynder
30. juli 2005 - 21:35 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Hver gang jeg starter PC'en op, åbner der er mystisk vindue

Hej alle jer. Jeg har et problem. Jeg kom forleden til at hente en fil fra en eller anden hjemmeside, og det viste sig, at det var en virus. Virussen har mit AntiVirus program (Norton 2003)  heldigvis fjernet. Filen som jeg hentede, indeholdte også en masse spyware og MalWare osv. som jeg har fjernet ved hjælp af Ad-Aware. Jeg har desuden fjernet en dum Toolbar i min Internet Explorer browser (toolbaren hed EliteBar).
Problemet er, at når jeg starter computeren op, så åbner der en lille boks hvor der står et eller andet med om jeg vil ringe noget op eller noget, og det koster internationale takster. Så nu bliver jeg heletiden nød til at trykke "Nej" hver gang jeg starter computeren op. En anden ting er et dumt popup vindue der heletiden åbner (med et ca. tidsmellemrum på 5 minutter) et vindue hvor der står at min computer muligvis er "Infected by SpyWare." Jeg tror at det er et eller andet der har lagt sig ned på computeren sammen med den fil jeg kom til at hente i starten.
Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre? Jeg er mega desperat!
Avatar billede mugs Novice
30. juli 2005 - 21:41 #1
Der er ingen tvivl om, at du har fået noget snavs ned på din computer. Du skal nok få kørt en Hijack. Jeg har ikke selv forstand nok til at jeg vil rode mig ind i det. Du kan evt. prøve et par andre programmer:

- Spybot
- Regcleaner

De er begge gratis og kan hentes på spywarefri.dk.

Jeg veil endvidere henvise til aovergaard's artikel om sikker færden på nettet.
Avatar billede hcma Novice
30. juli 2005 - 22:52 #2
enig med mugt. Få lavet en HijackThis-log og kopier den herind, så en af ekperterne kan kigge på den.
Vejledning her: http://www.spywarefri.dk/forum/links/hjtanv.htm  og lad være med selv at begynde at fjerne noget uden instruks.
Avatar billede m92fs Nybegynder
03. august 2005 - 19:43 #3
Bliver det ikke 100% fjernet, hvis jeg formaterer Windows?
Avatar billede mugs Novice
03. august 2005 - 19:45 #4
Jo - Men husk at afbryde forbindelsen til internetet, medens din maskine er uden antivirus og andre beskyttelsesprogrammer.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
03. august 2005 - 21:58 #5
GENERELT:
"Ubeskyttede pc’er holder i 20 minutter]":
http://forum.mib-eu.dk/forum_posts.asp?TID=44
Avatar billede mugs Novice
03. august 2005 - 22:02 #6
På arbejdet regner vi med 4½ minut.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
03. august 2005 - 22:10 #7
... på min "testplads" går der 30 sek - 5 min før blaster/sasser dukker op HVIS putter er en RÅ XP instalation UDEN WindowsUpdate. Og på en RÅ XP instalation er Firewall IKKE aktiveret - mærkeligt nok... Er oplevet mange gange - også her på eksperten...
Derfor har jeg ALTID nævnte SP2 klar på en USBpen og smide på FØR FØR FØR nogen som helst kontakt til det farlige internet (Stikket ud fra starten!!!)

Forstod du den <m92fs> ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
03. august 2005 - 22:11 #8
... og du glemmer os vel ikke som i http://www.eksperten.dk/spm/451286 ???
Avatar billede m92fs Nybegynder
03. august 2005 - 22:32 #9
Jo, det husker jeg :)
Men det link catbody gav mig, der står der et sted, at man ikke må hente SP2? Hvis man ikke har det i forvejen? Men så vidt jeg ved har jeg SP2 ... hvordan kan jeg tjekke? Jeg ved godt at jeg er lidt dum, men I må sgu hjælpe mig :D
Avatar billede majsmarken Nybegynder
03. august 2005 - 22:39 #10
Lige efter en RÅ XP instalation SÅ læg SP2 ind fra et passende medie. ...FØR FØR FØR nogen som helst kontakt til det farlige internet (Stikket ud fra starten!!!)

Altså ikke noget med at tilslutte internettet OG SÅ lade WindowsUpdate instalere SP2 - som jeg oplever andre tør gøre...

ANALOGI: Du tar' vel Sikkerhedsselen på i bilen FØR du kører ud i trafikken altså ikke fumler med den imens du ruller i den farlige biltrafik (=internettet) ...
Avatar billede m92fs Nybegynder
03. august 2005 - 22:45 #11
Ja ok. Men ... Hvor ligger SP2? Hvordan kan jeg hente SP2 manuelt, så jeg kan gemme det på en USB-lagerdisk? (Og lige en ting ... jeg bruger Windows 2000)
Det er også fordi at han skal have Windows XP på sin computer ... hvordan kan jeg så hente SP2 til Windows XP, når jeg selv kører på Windows 2000? Så må jeg hen til nogen, som har Windows XP. Men hvordan får jeg så SP2 over på en USB-enhed?
Avatar billede hcma Novice
03. august 2005 - 23:11 #12
du kan hente SP2 her (og lægge den ind på hvad du nu vil):

http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Avatar billede m92fs Nybegynder
04. august 2005 - 08:01 #13
Undskyld, det er mig der vrøvler lidt. Tak for linket catbody. Dét jeg mente var, at jeg skal have min egen computer formateret og derfor vil jeg sende nogle vigtige mapper til min lillebrors computer over MSN/LAN. Efter det, vil jeg formatere computeren som I sagde.
Men lige én ting mere. Min lillebror skal have Windows XP installeret på sin computer. Computeren er formateret. Så skal jeg bare rive internetstikket ud, og så sætte en USB-enhed ind, og installere SP2 + AntiVirus osv., lige når Windows XP er færdig med at installere? Og gøre det samme ved min computer.
Avatar billede hcma Novice
04. august 2005 - 10:43 #14
Hvis pc'en er formateret skal du vel først have indstalleret styresystemet og de drivere du nu skal bruge ud over dem som allerede er installeret via WinXP. Derefter installerer du SP2 som første valg, og derefter alt det andet FØR DU GÅR PÅ NETTET.
(så du har opfattet det rigtigt  :o)  )
Avatar billede m92fs Nybegynder
04. august 2005 - 11:25 #15
Ok det er bare i orden :-)
majsmarken, jeg kan godt huske spørgsmålet, undskyld jeg glemte jer :D
Avatar billede m92fs Nybegynder
14. august 2005 - 18:10 #16
Men lige en ting ... siden jeg skal formatere min computer, så har jeg lige et spørgsmål i forbindelse med dét. Jeg har nogle vigtige programmer osv. på denne computer som jeg helst ikke vil miste. Kan jeg forbinde min og min lillebrors computer med et USB-kabel så jeg kan overføre de vigtige filer og over på hans computer ligesom en ekstern harddisk? Skal det så være et han/han USB-kabel? Kan man købe det ude i butikkerne?
Avatar billede hcma Novice
14. august 2005 - 22:03 #17
ved ikke hvilket kabel du skal benytte. Det afhænger helt af begge pc'er, men du kan altså godt lave en kabelforbindelse og så overføre de vigtige filer. Glem alt om programmer (dem har du jo i forvejen liggende på cd'er)
Eller også kunne du "bare" brænde filerne ned på cd/dvd.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
15. august 2005 - 07:40 #18
PS: En del programmer skal INSTALERES fra oprindelig kilde (CD ell. lign.) - altså du skal ikke forvente at du "bare" ka' copy C:\Programmer\"Et eller andet"\* frem og tilbage og så vil det virke med det samme. Der skal skrives diverse entries i RegBasen og meget mere... Ikke lige at overskue...
Avatar billede m92fs Nybegynder
15. august 2005 - 20:42 #19
Nå pis. Så må jeg lave en eller anden form for fællesmappe som begge computere kan gå ind i. Men efter jeg har formateret denne her computer, som kører på Windows 2000 Professional, skal jeg så hente Service Pack 2 lige som ved min lillebrors Windows XP maskine? Eller skal jeg hente den nyeste Service Pack til Windows 2000 Pro, som er Service Pack 5?
Avatar billede hcma Novice
15. august 2005 - 21:24 #20
du skal hente den til Win2000Pro - altså SP5
Avatar billede majsmarken Nybegynder
16. august 2005 - 11:14 #21
Ah hvad ? -> "fællesmappe" til PROGRAMMER ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
16. august 2005 - 11:16 #22
<catbody> Er der kommet er SP5 til W2K ? - Jeg mener da at nyeste er SP4 ?
Som iøvrigt også kan sakses ved nævnte
http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Avatar billede hcma Novice
16. august 2005 - 16:17 #23
majsmarken >>  stirrede mig blind på at m92fs skrev SP5 (15/08-2005 20:42:32)
Avatar billede m92fs Nybegynder
17. august 2005 - 16:26 #24
På det link majsmarken gav, står der kun Service Pack 1, 2, 3 og 4 til Windows 2000, der står ikke noget med om det er Professional? Er det ligemeget?
Avatar billede m92fs Nybegynder
17. august 2005 - 16:36 #25
Det der link på Syddansk Universitet som majsmarken gav mig, der er nogengange hvor det ikke virker ... jeg når ikke at downloade færdig, så stopper den. Er der nogen andre links?
Avatar billede hcma Novice
17. august 2005 - 16:55 #26
Avatar billede m92fs Nybegynder
17. august 2005 - 17:03 #27
Ok tak, jeg er ved at hente det nu. Når den er færdig med at downloade, lægger jeg den over på en USB pen. Og så zipper jeg de vigtigste filer og sender dem til min lillebror over MSN Messenger. Så skulle jeg være klar til at formatere ... lige én ting mere: Når man f.eks. downloader Service Pack 4 ligesom mig, så er det da ikke nødvendigt med fx SP1 2 + 3? Man skal da kun bruge den nyeste, ikke?
Avatar billede hcma Novice
17. august 2005 - 20:56 #28
korrekt; SP4 indeholder det hele, men gå alligevel ind og check for yderligere updates, når din pc, er kommet op at stå igen (der er jo nok kommet et par stykker til efter frigivelse af sp4)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. november 2005 - 20:21 #29
(Hvad endte denne tråd med?)
Avatar billede m92fs Nybegynder
18. november 2005 - 20:23 #30
Jeg har fået løst problemet for længst. Tak for hjælpen gutter, jeg kunne nok ikke have gjort det lige så godt uden jeres hjælp.
Avatar billede mugs Novice
18. november 2005 - 20:26 #31
Kunne du så ikke afslutte spørgsmålet, så det kan fjernes fra listen over åbne spørgsmål?
Avatar billede hcma Novice
18. november 2005 - 20:33 #32
og hvis du synes nogen har fortjent point, beder du vedkommende om at lægge et svar
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. november 2005 - 10:24 #33
Ping...
(Deles med andre...)
(Læg selv et [svar] og la' os evt. dele...)