Avatar billede chaser64 Nybegynder
30. juli 2005 - 14:25 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Web, Mail og SQL server på samme server

Hej Eksperter

Jeg har en lille Dell server (Xeon 2,8 Ghz 1GB ram) kørende til nogle websites, samt som mailserver (pop3). Lige nu er de forbundet til en SQL server som står et andet sted i landet, hvilket gør siderne utrolig langsomme. Jeg har derfor overvejet at købe endnu en server som skulle køre en MSDE.

Jeg vil dog lige høre om det overhovedet er nødvendigt at købe en ekstra server? Jeg ved godt det er at foretrække at dele mail, sql og web op på 3 servere, men penge er også et emne!!!

Derfor vil jeg høre om min Dell server godt ville kunne køre alle 3 funktioner på samme server uden at det gav problemer..

Glæder mig til at høre jeres mening :o)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2005 - 14:31 #1
memory kan måske godt blive lidt stramt

men jeg tror stadigvæk at performance vil blive bedre end med en database over WAN

husk at MSDE ikke performer optimalt med >5 samtidige database operationer
Avatar billede trer Nybegynder
30. juli 2005 - 16:05 #2
Sikr dig at du får sat en max og min memory på sql server - ellers vil du få problemer.  Derudover skal du huske at msde'en har en grænse på 5 samtidige forbindelser/queries (og MS nægter at definerer helt præcist hvad de mener). Når grænsen nås skrues ned for performance på sql serveren!

Der findes en nyere "SQL Server 2005 Express" som ikke har samme grænse - og som kun kan tilgås lokalt fra (dvs. den har ikke network libs til TCP/IP osv). Det burde så ikke give et problem her.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2005 - 16:08 #3
Et lille sidespring.

Jeg har 2005 Express CTP installeret og Server Configuration Manager hævder at
TCP/IP er enablet - er det "falsk reklame" ?
Avatar billede trer Nybegynder
30. juli 2005 - 16:35 #4
Hej Arne

Expressen skulle være "låst" således at den ikke kan anvendes over nettet men kun lokalt fra samme maskine - men det sagtens kan være forældede oplysninger jeg baserer mig på, eller blot at jeg har har misforstået noget.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2005 - 16:37 #5
Jeg har heller ikke prøvet.

Jeg har bare set punktet.

Og jeg troede ihvertfald at det betød den kunne bruges.

Men jeg kan vel lige teste.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2005 - 17:00 #6
Jeg kan ikke umiddelbart connecte.

Og selvom samme konfiguration utility hævder at der lytte på port 1433, så viser
netstat -an at der er ikke noget som lytter på port 1433.

Så jeg tror at du har læst rigtigt !
Avatar billede chaser64 Nybegynder
30. juli 2005 - 19:36 #7
Der står på MSDE's website at den kan klare op til 25 connections ??? Hvad er det for noget med 5??

Hvor mange vil brugere vil I vurdere der kan bruge siden (hvis koden er skrevet ordentligt) inden det giver problemer.. Fra man åbner og lukker forbindelsen går der jo kke særlig lang tid. maks 0.01 sek. ???
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2005 - 19:49 #8
5 samtidige queries og 0.01 sekund per query = 500 queries i sekundet

hvormange brugere du kan understøtte med 500 queries i sekundet har vi ingen
anelse om fordi det afhænger af dine sider, men det må være en del
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2005 - 19:54 #9
http://www.microsoft.com/sql/techinfo/planning/SQLReskChooseEd.mspx
http://download.microsoft.com/download/8/1/7/817bb6e6-9d97-4a5d-be8d-508256ae4045/ChoosEd.doc

siger

•    It includes a concurrent workload governor that limits its scalability; performance degrades when more than five Transact-SQL batches are executed concurrently.

trer skrev "og MS nægter at definerer helt præcist hvad de mener", så du kan nok
ikke få mere at vide !
Avatar billede trer Nybegynder
30. juli 2005 - 20:31 #10
"problemet" med de 5 samtidige sql'er er bl.a. at nogle af sql server selv har nogle kørende processer som afvikler t-sql etc.  Men umiddelbart burde du ikke få mange problemer - tilgengæld har du et overhead ved at logge ind og ud af serveren hele tiden...

Det er ikke gratis at åbne og lukke en forbindelse for Sql server skal validere loginet, checke rettigheder etc - og hvis du ikke skriver sql'en korrekt kan du få situationer hvor sql server ikke kan genbruge tidligere query planer og derfor re-kompilerer sql'en. Ok, vi er ude i petitesser for små systemer - så ignorer det blot :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2005 - 20:33 #11
nu er det jo tilladt at bruge en connection pool ...
Avatar billede chaser64 Nybegynder
02. august 2005 - 18:15 #12
Hmm... ok, jeg tror jeg har fået svar nok, så smid et svar!!!
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2005 - 18:24 #13
jeg formoder at du mener både mig og trer
Avatar billede trer Nybegynder
02. august 2005 - 18:40 #14
ok et svar herfra.

arne - du har i øvrigt ret mht connection pool.