Avatar billede doto Nybegynder
19. juli 2005 - 12:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Forbindelse til SQL serveren fra arbejdsstation.

Jeg ønsker at oprette et projekt i MS Access med forbindelse til MS SQL på min MS Small Business 2000 server. Min arbejdsstation kører Windows XP og Access 2003, men kan ikke få forbindelse til SQL -serveren.

Jeg bruger ’Guiden Microsoft SQL Server database’ og vælger en database med nye data.
Hvilken SQL Server vil du bruge til denne database? SERVER.
Brug pålidelig forbindelse. Afkrydsning.
’Næste’, og får så følgende fejlmeddelelse:
Microsoft SQL Server logon:
Det lykkedes ikke at oprette forbindelse: SQLState: ”S1000”
SQL Server-fejl: 0

Når jeg i stedet vælger at oprette en database med eksisterende data på serveren og vælger SERVER som servernavn, Brug Windows NT Integrated Security og herefter vil vælge en database på serveren, får jeg følgende fejlmeddelelse: SSPI konteksten kan ikke genereres.
Klikker jeg så på ’afprøv tilslutning’ får jeg denne fejlmeddelelse:
Logon mislykkes. Katalogoplysningerne kan ikke hentes.

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede terry Ekspert
19. juli 2005 - 20:46 #1
If the database is NOT on the same PC then you will need to create a user with the correct permissions (create db) in SQL Server.
Avatar billede doto Nybegynder
20. juli 2005 - 08:11 #2
Hej Terry,

Jeg har opsat bruger rettigheder på SQL server (create db) og jeg får samme fejlmeddelelse uafhængigt af hvilken arbejdsstation jeg arbejder fra, min med bruger rettigheder til SQL og andres arbejdsstationer uden bruger rettigheder.
Avatar billede terry Ekspert
20. juli 2005 - 08:30 #3
dont really know what to suggest.
Is the network in a domain?
Avatar billede doto Nybegynder
20. juli 2005 - 08:38 #4
ja
Avatar billede terry Ekspert
20. juli 2005 - 10:33 #5
the error tells me that it is a logon problem your are having, so you MUST ensure that the user does have the correct permissions to connect to the server and then create a new database.

are you allowed to start enterprise manager on the server?

If you try connecting to an existing dB and use instead of using NT security, use specific user name and login. Does this help?
Avatar billede doto Nybegynder
20. juli 2005 - 12:15 #6
Jeg har tilladelse til at starte enterprise manager på serveren, hvor jeg har oprettet bruger + rettigheder.

Jeg har forsøgt at bruge specifikt brugernavn og login i stedet for NT security, men får følgende fejlmeddelelse: Det lykkedes ikke at oprette forbindelse:
SQLState: ”28000”
SQL Server-fejl: 18456

Kan problemet have noget med rettigheder på mappe eller fil niveau at gøre?
Avatar billede terry Ekspert
20. juli 2005 - 14:15 #7
Users will very likley need to be administrator if they need to create databases. Other than that I dont think I can help without seeing your setup, which is obvipulsy not possible.
Avatar billede doto Nybegynder
20. juli 2005 - 14:50 #8
Hej Terry,

Tak for dine kommentarer - det kan være at der er andre der bider på.

mvh
doto
Avatar billede terry Ekspert
20. juli 2005 - 19:25 #9
hope so :o)
Avatar billede Stjannersen Praktikant
21. juli 2005 - 15:04 #10
Hej doto,
Hvis du har Windows XP service pack 2 installeret på arbejdsstation og/eller server og din SQLServer/MSDE ikke er patchet op til Service Pack 3a bliver der lukket for kommunikation på port 1433. Læg da SP3a på din server.
Hvis der er en personlig firewall på en af de implicerede maskiner skal du ligeledes sikre at der er åbent for kommunikation på port 1433.
(Port 1433 er standardporten for SQL-kommunikation - den kan være en anden)
Avatar billede doto Nybegynder
21. juli 2005 - 17:05 #11
Hej stjannersen,
Jeg vil følge dine råd og vende tilbage (er dog ikke hjemme de næste par dage).
mvh
doto
Avatar billede doto Nybegynder
02. august 2005 - 08:30 #12
Hej stjannersen,

Du har sat os på sporet af det rigtige.
Tak for det.
mvh doto