Avatar billede jannikf Nybegynder
14. juli 2005 - 22:06 Der er 22 kommentarer og
3 løsninger

Nyt design (ny med CSS)

Da jeg længe har gået og tænkt på at redesigne min hjemmeside denne gang vha. css er det nu endelig lykkedes mig at få stablet noget på benene:

http://jblog.dk/index1.asp

Jeg er totalt usikker på selve designet, da jeg ikke kan sige om det er fedt eller blot vildt grimt. Derfor spørger jeg jer. Hvis i bare hver kan komme med 2 ting som der er godt eller skal ændres så ville jeg blive MEGET glad og kvittere med 10 point pr. svar.

PS: Har sat den til 200 da jeg ikke ved om jeg kan give flere 10'ere ud hvis den bliver sat til 10.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
14. juli 2005 - 22:08 #1
Skrifttypen er lidt svær at læse. Jeg ville vælge en med seriffer til brødteksten.
Det er måske en smagssag, men jeg synes at den gule og den blå står lidt hård mod hinanden. Måske skal du brække farverne lidt mere, for at få det til at se mere harmonisk ud?
Avatar billede webt Nybegynder
14. juli 2005 - 22:10 #2
Her kommer to ting som jeg synes der bør tilføjes :)
- Den side man er på bør stå frem i menuen evt med samme farve som hover
- Blog oversigten til venstre burde være links til indlæg længere nede på siden

Og lige en til
På min skærm er de hvide links på den orange lige svære nok at se

Men jeg kan godt lide designet, anderledes,, underligt på den fede måde :D
Mvh
Martin
Avatar billede weblex Nybegynder
14. juli 2005 - 22:10 #3
Jeg kan godt lide designet (man skal måske lige vænne sig til det). Her mine 2 ting:

Jeg ville bruge en mindre skrifttype til selve teksten. Den ser lidt for voldsom ud p.t.

Jeg kan godt lide banneret. Men sidens titel er svær at læse. Har du mulighed for at lave det om?
Avatar billede webt Nybegynder
14. juli 2005 - 22:15 #4
Her kommer lige et par kommentare til de andre ting:

schwarz84, det undrer mig du anbefaler en font med seriffer til brug på internettet.... fonte uden som verdana er jo nettop designet til at gøre det mere læseligt på skærmen...

weblex, hmm havde slet ikke set at navnet stod i banneret, good point :)
Avatar billede jannikf Nybegynder
14. juli 2005 - 22:18 #5
- Den side man er på bør stå frem i menuen evt med samme farve som hover
Ok, det vil jeg lige undersøge hvordan jeg får løst det.

- Blog oversigten til venstre burde være links til indlæg længere nede på siden
Forstår ikke helt.

De hvide links kan jeg godt se ligger tæt op ad den orange farve. Den bliver ændret.

Skrifttypen er lidt svær at læse. Jeg ville vælge en med seriffer til brødteksten.
Tænkte faktisk også på det samme. Seriffer vil blive brugt.

men jeg synes at den gule og den blå står lidt hård mod hinanden
Ja, det kan godt være at jeg skal tone den orange lidt ned.

Jeg ville bruge en mindre skrifttype til selve teksten. Den ser lidt for voldsom ud p.t.
Ja, ligesom schwarz84, så ændrer jeg skriftypen. Valgte bare den anden løsning så det fyldte lidt mere og dermed så lidt bedre ud efter min mening.

Banneret kan snildt ændres, men synes nu ikke at titlen er så slem, da jeg jo har tilføjet titlen oppe i højre hjørne.
Avatar billede webt Nybegynder
14. juli 2005 - 22:22 #6
Det med de burde være links:
tænker på dem ude i side:
Næsten færdig
Nu er startskuddet lydt
osv

At de burde linke til blog indlægget som er længere nede ad siden dvs anchor points

Mvh
Martin
Avatar billede jannikf Nybegynder
14. juli 2005 - 22:25 #7
Ahh okay, ja den del er ikke lavet endnu og da de 6 posts på siden kun er blikfang af indlæggene skal de fungere som direkte links hvor kun den ene post i fuld længde vises. Netop denne del er ikke lavet endnu, men vil komme til at ligne forsiden.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
14. juli 2005 - 22:25 #8
webt: Ja, det kan godt være at seriffer var det dårligt råd. Din tekst er lidt svær at læse og det skal du nok forbedre på én eller anden måde.
Avatar billede jannikf Nybegynder
14. juli 2005 - 22:26 #9
Jeg kunne evt sætte line-spacing til lidt mindre?
Avatar billede jannikf Nybegynder
14. juli 2005 - 22:29 #10
Så nu er line spacing gjort til 0em og så har jeg fyldt bogstaverne i headerbilledet med orange farve.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
14. juli 2005 - 22:33 #11
Ja, det var i hvert fald bedre.
Avatar billede jannikf Nybegynder
14. juli 2005 - 22:37 #12
Ok, jamen det var jo dejligt med så hurtigt respons så jeg lige kunne ændre de forskellige ting. Indryk lige et svar allesammen og i vil få jeres point, som I har fortjent.
Avatar billede webt Nybegynder
14. juli 2005 - 23:09 #13
Her kommer et fra mig,
og ja det har hjulpet som schwarz84 siger :)

God'aften
Martin
Avatar billede jannikf Nybegynder
14. juli 2005 - 23:12 #14
Inden det sidste var kommer vil jeg meget gerne lige høre om hvilken side der så er pænest, og please sig nu ikke at den gamle var pænest :).

http://jblog.dk/index1.asp vs. http://jblog.dk/
Avatar billede webt Nybegynder
14. juli 2005 - 23:18 #15
Den gamle :D nej jeg vil personligt mene at den nye er bedre, simpelthen fordi som jeg sagde den er anderledes underlig på den fede måde, den gamle er meget traditionel, derudover synes jeg faktisk menuen på den gamle er forfærdelig, svært at læse og da den er grafik kan man ikke bruge "find-as-you-type" eller hvad funktionen nu hedder i firefox :) med det sagt vil jeg så sige at for mine øjne, ved 1920x1440 er den gamle mere behagelig, hvor den nye (baggrund) godt kan tag lidt overhånd, men det er jo generelt et problem med folk med høje opløsninger...

Og så er det fedt at den er opbygget så meget i css/div/spans som den er, ikke at der er noget galt i tabeller, men når man nu kan så hvorfor ikke :) thumbs up herfra

Mvh
Martin
Avatar billede mobius6 Juniormester
18. juli 2005 - 13:16 #16
den nye er fin ;-)

der er dog et par ting:

top-texten (skrevet med cola-font) er ikke køn, prøvmed en mere øje-venlig font
(verdana, tahoma osv. i "bold") og sørg for at der er lidt flere pixels ned til ovenkanten af topbarren.

menupunkter; samme problem, svært læselig, ligger langt fra det øvrige (ellers udemærkede) design på sitet. Igen lav typen om til noget mere læsbart/brugervenligt
(læs ovenstående punkt) flyt midter-centrer desuden menupunkterne, så det ikke ser ud som om de er ved at falde ned ;-)

menuen til højre skal rykke ned, i hvertfald ned på linje med den nederse del af bogstaverne i den første overskrift. og flyttes 5-9px til højre så den får lidt luft.

"arkiv" header skal ændres (se ovenstående punkter)

Generet står alt text klampet lidt for meget ud til venstre, flyt den 5-8px til højre.

alt ovenstående glder for alle sider :-)

ellers generelt ganske fint , simpelt og nogenlunde stilrent (bortset fra colatypen)
site, skal nok blive rigtigt godt når du bliver helt færdig.
Avatar billede jannikf Nybegynder
18. juli 2005 - 14:52 #17
Hehe.. http://jblog.dk/index1.asp er den nye side og colasiden den gamle.
Avatar billede mobius6 Juniormester
18. juli 2005 - 16:07 #18
ja det er jeg ked af høre, så meget arbejde for at gå et skridt baglæns

men så du også lige et par ord med på vejen til den "nye" :

på standard opløsnng (1024x768) er øverste 50% af siden reelt tom, der er sefølgelig menuen men siden forsvinder lige omkring marts2005 (ude til venstre)
det er brugermæssigt ikke holdbart at manskal starte medat scrolle ned for at læse hvad du skriver.

skrifttypen i topmenuen er  klart bedre end "colamenuen" men den adskiller sig ikke
fra indholdstext, lav den "bold" og lidt større (hvis du vil gå med den "nye" side)

...så er der BRUNT, samme brune som jeg finder i tønden efter en druktur, not nice!
brunt hører hjemme andetsteds eller i retrodesign (og det er det jo ikke).

kasserne til højre skal være på linje med indholdskasserne, ellers virker det alt for rodet og tilfældigt.

og så må du ikke bruge blå skrift på en brun baggrund der ser bare ikke godt ud
og står også i Designsbogens ABC som en major nono!

dine indholdskasser er egentligt fine nok, og jeg kan faktisk også ok lide skrifttypen, men indholdet ser sammenpræsset ud. billedkasserne er får tæt på kant og kommer ikke til sin ret. Linje skift virker også meget tilføældigt.

så er der kød/hud farven, personligt kan jeg ikke lide kød farver og var det ikke for en "mandige" mørke-blå er den måske en anelse "tøset"?

jeg vil klart stadig holde på at din "gamle" version har bedst potientiale for at blive en proff. Blogg, der skal arbejdes med detaljerne men den er klart mere appetitelig, farve valget er bedre og mere imødekommende.

måske en optimal løsning er at tage det bedste fra dem begge og lave en helt 3'de
dog kan jeg ikke lige finde de elementer som skulle med fra version 2 (nye) den gamle har det hele, den skal bare fixes op .-)

just my 89mill $

//M6
Avatar billede jannikf Nybegynder
18. juli 2005 - 16:11 #19
Se evt. siden nu. Det design du omtaler er noget jeg netop lige har lavet og derfor ikke er færdigt.
Avatar billede mobius6 Juniormester
18. juli 2005 - 16:56 #20
ja hvad skal jeg sige, syntes ikke det går den rigtige vej.
(er du svensker eller bare brøndby fan?, farvevalget indikerer en hang til "Korv med mos")

anyway jeg skal ikke kommentere yderligere i din tråd.
sig til hvis du il have kommentare på noget som er ved at være færdigt.

MEN i fremtiden når du skal bygge sites er der nogle helt elementære "regler" du bør følge for ikke at havne i samme situation igen og igen.

1: lav ALTID designet færdigt først (flash, photoshop, whatever det er ikke vigtigt hvad du bruger, sålænge du IKKE bruger tid på at klippe ud og lave kode.

2: Skriv ALT indholdet ned først gerne digitalt med lige så fint på et stykke papir
strukturer indholdet og opdel det som det indholdsmæssigt virker og ALT er med.

3: kombiner de to ovenstående punkter, hvis det virker og design passer til indhold
kan du begynde den egentlige kodning og opsætning.

altså, du SKAL vide hvad du vil FØR du starter, ellers vil du helt sikkert komme til at bruge uforholdsmæssigt meget tid på at rette til og tilpasse, og resultatet kan umuligt blive optimalt da der hele tiden vil være tale om kompromis i relation til indhold vs design.

en anden ting (med fare for at blive upopulær) er at du skal skelne meget melle det at designe (visuelt design) og programmere en side.
at designe er til en vis grad noget man kan lære, der er mange grundliggende universielle regler for godt design hvis disse overholdes i rimelig udstrækning vil alle være i stand til at lave nogenlunde godt design. MEN design talent er også noget man har i grader, nogen er bare gode til det og det kommer naturligt andre skal kæmpe med det og nogen igen lærer det aldrig uanset hvor mange år og dage de bruger på det. = at designe er en kreativ/kunstnerisk process som sjældent lader sig presse, godt design kommer naturligt. KODE eller programmering derimod er en anden type tankevirksomhed, det kræver indsigt, viden rutine og analytiske kreative evner disse kan i vis udstrækning tilegnes af alle, nogel har naturligvis en matematisk talent andre skal lære det gemmen repetition og øvelse.
Det "farlige" er at blande de 2 processor hvis "man " endnu ikke er rede til det.
da vil man konsekvent havne i en kompromis-situation som vil påvirke både design og kode i negativ retning.

piv has så må det vist være nok ;)
Avatar billede weblex Nybegynder
29. juli 2005 - 21:36 #21
Måske skulle der lukkes her?
Avatar billede mobius6 Juniormester
05. august 2005 - 01:24 #22
hvad er nyt ?
Avatar billede webt Nybegynder
28. august 2005 - 19:04 #23
Jeg vil tilslutte mig og spørge om det samme,,,
Hvad er nyt?
Avatar billede jannikf Nybegynder
02. oktober 2005 - 23:24 #24
Undskyld allesammen. Mit hoved har været andre steder. Jeg har næsten glemt den gamle side og er startet med en ny, som uden tvivl er pænere.
Avatar billede webt Nybegynder
07. oktober 2005 - 07:55 #25
helt i orden, men takker da for points,

Fortsat god dag
Martin