Avatar billede beelzebul Nybegynder
27. juni 2005 - 15:47 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvad er en aktiv disk?

I computeradministration under diskhåndtering, står der at status på mit drev F er aktivt. Hvad betyder det at et drev er aktivt?
Avatar billede mtj111 Novice
27. juni 2005 - 15:54 #1
Jeg mener at det er fordi at Windows bruger nogle af de filer der ligger på dette drev.

Michael ;-)
Avatar billede venturer Nybegynder
27. juni 2005 - 16:23 #2
Det er selve partitionen der er aktiv.

Når din computer starter op står der i BIOS hvilken harddisk den skal starte op fra. Da din harddisk kan være delt op i flere partitioner (drev) står der defineret et bestemt hvilket drev der er aktivt. Det er dette drev at dine opstartfiler ligger.
Avatar billede mtj111 Novice
27. juni 2005 - 16:26 #3
Det behøver nødvendigvis ikke være den disk opstartsfilerne ligger på.

Jeg har selv både et C-, D- og E-drev på min computer. Opstartsfilerne ligger på C, men nogengange er både mit C- og D-drev aktivt.
På D-drevet ligger absolut ingen opstartsfiler.

Michael ;-)
Avatar billede beelzebul Nybegynder
27. juni 2005 - 16:26 #4
Okay! Tak
Avatar billede mtj111 Novice
27. juni 2005 - 16:29 #5
Var så lidt ;-)

Michael :-)
Avatar billede beelzebul Nybegynder
27. juni 2005 - 16:30 #6
Hvad betyder det egentlig så når et drev er skraveret med gråt?
-Jeg har på fornemmelsen jeg har været lidt for nærig da jeg købte diske:(
Avatar billede mtj111 Novice
27. juni 2005 - 16:51 #7
Jeg tror ikke Windows kan se at harddisken har været billig ;-)

Gråt??? Ved det ikke... har du prøvet hjælpefilen?

Michael :-)
Avatar billede beelzebul Nybegynder
27. juni 2005 - 17:06 #8
Det må jeg hellere lige gøre;) Tak for hjælp!!!
Avatar billede mtj111 Novice
27. juni 2005 - 17:09 #9
Var så lidt :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2005 - 20:54 #10
Accepteret svar: venturer
Point: 15,00 Det er selve partitionen der er aktiv.

Når din computer starter op står der i BIOS hvilken harddisk den skal starte op fra. Da din harddisk kan være delt op i flere partitioner (drev) står der defineret et bestemt hvilket drev der er aktivt. Det er dette drev at dine opstartfiler ligger.

Ovenstående KUNNE være korrekt - men er det ikke helt :)
I din diskhåndtering har du en disk hvor der står System på - dette er disken der bootes fra.

Nedenstående er fra Windows Hjælp:

"Du kan kun markere en partition som aktiv på disk af typen MBR (Master Boot Record).
Der kan kun være en aktiv partition pr. disk på computeren.
Hvis du ændrer eller sletter en aktiv partition, kan computeren muligvis ikke startes.
De navne, der normalt bruges for partitioner indeholdende start- og operativsystemfiler, er henholdsvis system- og bootpartitioner."

I dit tilfælde (som det 100% sikkert er i mit) er det fordi det er en gammel harddisk hvor der HAR ligget en windows installation på!
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2005 - 20:57 #11
"Hvad betyder det egentlig så når et drev er skraveret med gråt?
-Jeg har på fornemmelsen jeg har været lidt for nærig da jeg købte diske:("

Simpel forklaring: det drev der er markeret er skraveret med gråt :)
Avatar billede mtj111 Novice
27. juni 2005 - 21:15 #12
John_Stigers>> Det KUNNE være korrekt, som jeg skrev i min kommentar ;-)

Det er da logik for perlehøns at den gråskraverede er markeret... Hvor er jeg dum... ;-)

Michael ;-)