Avatar billede shorty-on Nybegynder
19. juni 2005 - 23:42 Der er 10 kommentarer

Bærbar/garanti/vandskade

Hej jeg har købt mig selv en splinter ny bærbar IBM R40.
Sagen er den at jeg har haft den i to dage, så her i går nat ville jeg tørre den af med en fugtig klud, men uden jeg har set det er der kommet en lille smugle vand ud af den og Sevet ned på kanten af min skærm (lige ved plastiken)
Så da jeg vågnede i morges, var der en slags Hvid Plamage i hjørnet, så er det vand åbentbart Drevet ind udner Plastiken og ned under skærmen

Mit spørgsmål er så, hvad gør man?
Jeg har ikke nået at købe garanti, det er jo kun 1 år gammel

og ser ud til det aftager siden i går, kan det passe at sådan noget Fordamper?

Mvh Thomas
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. juni 2005 - 00:23 #1
Hverken (leverandør)garanti eller den lovpligtige reklamationsret dækker væskeskader. De (garantien og reklamationsretten) dækker heller ikke fysisk overlast (hvis man f.eks taber produktet).

Hvis du ikke har købt en forsikring (ofte kaldet ekstra garanti), kommer du selv til at betale for en evt reparation.

Bærbare enheder (bærbar computer, telefon, PDA, osv..) skal man altid huske at forsikre.

/theSurfer
Avatar billede shorty-on Nybegynder
20. juni 2005 - 00:28 #2
ja men for fanden nåede det ikke hehe altså den burde da ikke gå i stykker af at man tørre den af, så er der sku noget galt, det var jo ikke fordi at jeg hælte vand på den jeg ville abre gøre den ren!
Avatar billede shorty-on Nybegynder
20. juni 2005 - 00:36 #3
Plus jeg håber da at det fordamper, jeg kan se det har aftaget meget siden i går nat
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. juni 2005 - 00:36 #4
Du hehøver ikke at råbe af *mig*.. :-)
Jeg har ikke gjort noget .. :-)

Du kan gøre, er at tage den til forhandlere (der hvor du købte maskinen), og forklare dem situationen. De kan så sende den afsted til et autoriseret værksted, som så kigger på den.

Men som sagt, hvis det er en væskeskade, kommer du nok selv til at betale.. du kan højst sandsynligt få til tilbud, inden du betaler.. tilbudet vil typisk koste 150-300 kr., da teknikeren jo skal kigge/arbejde på den..

De første 6 måneder, kaldes en "formodningsperiode".. I den periode, går man ud fra at en evt fejl, var der fra start af (fra fabrikken).. En leverandørgaranti varer typsik over 1 år fra købsdato (står på din faktura/bon/kvittering).. og reklamationsretten er på 2 år fra købsdato..

Ang forsikring:
Forsikringen skal købes sammen med produktet, dvs, inden du tager produktet med hjem..
For ellers kunne den jo komme til skade, inden man forsikrede den..

Forsikringen er sideløbende, og periodien er fra købsdato, og frem til de antal år du har købt..

Normalt er dækningsprocedure: garanti (hvis der er en), reklamationsret (hvis garantien ikke dækker), forsikring.

/theSurfer
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. juni 2005 - 00:39 #5
..stave kan jeg ikke.. :-)

"Du kan gøre," = "Du kan gøre det"
"få til tilbud" = "få et tilbud"
"typsik" = "typisk"
"periodien" = "perioden"
"dækningsprocedure" = "dækningsproceduren" (manglede "n")

:-)

/theSurfer
Avatar billede shorty-on Nybegynder
20. juni 2005 - 00:53 #6
Tak skal du have det var en god ide, Hmm men altså jeg kunne jo også køre på at den var i stykker da jeg fik den ind af døren?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. juni 2005 - 01:02 #7
Det tror jeg ikke.. når en printplade får væske og væske så fordamper, irer pladen, og det vil man kunne se.. og det vil være utroligt svært, for væste at trænge igennem kassen og posen, for derefter at kravle ind under plastikken :-)

Med andre ord: teknikeren vil kunne se, at den har fået væske..

Med ærlighed kommer man længst, er der nogen der påstår.. :-)

Hvis plamagen ikke går væk, vil du huske at forsikre dit produkt i fremtiden.. :-)
..lidt ondt, men man plejer at lære mere fra det negative (f.eks fejl), end det positive..

/theSurfer
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. juni 2005 - 01:03 #8
..der er noget galt med mit keyboard.. det laver hele tiden stavefejl.. :-)
Hvis der er noget af det du ikke forstår, siger du bare lige til.. :-)

/theSurfer
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. juni 2005 - 01:32 #9
Jeg smutter nu.. er tilbage i morgen.. måske om eftermiddagen..

/theSurfer
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. juni 2005 - 01:33 #10
..lawer lie et indlig mæ stawefejl.. :-)

/theSurfer