Avatar billede zitzo Nybegynder
15. juni 2005 - 14:34 Der er 5 kommentarer

Endnu et foreign key spørgsmål

Hej

Jeg forsøger at lave en række INSERTs på nogen tabeller der har foreign key constraint. Jeg har ikke rodet med sådanne keys før og kan sq ikke finde ud af hvordan jeg får lov til at gennefører de INSERTs, jeg bliver ved med at få den velkendte fejlmelding om jeg godt kan rende og hoppe med smarte inserts.

Skal man ikke bare sætte samme værdi ind som der hvor den nu foreign key relationer til?

Jeg har forsøgt mig med lidt af hvært og brugt det meste af dagen på at finde information men syndes ikke jeg kan finde et svar.

Jeg kan se via MySQL Administrator at tabellerne har disse relationer... her står der en liste over indices hvor de er iblandt. De ender alle med _index jeg ved ikke om gør nogen forskel...

er der nogen der kan give mig et par eksempler eller noget der kan hjælpe
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2005 - 14:38 #1
det er ikke så svært når du først har fået oprettet tabellerne

hvis tabela.fk peger på tabelb.pk så kan du kun INSERT'e i tabela
hvis den værdi du forsøger at indsætte i fk kolonnen allerede er
i tabelb's pk kolonne
Avatar billede zitzo Nybegynder
15. juni 2005 - 14:45 #2
så en fk SKAL pege på en pk
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2005 - 14:59 #3
du får fejl ved INSERT hvis den fk du forsøger at indsætte ikke har en matchende pk værdi
Avatar billede zitzo Nybegynder
15. juni 2005 - 15:08 #4
ok jeg sidder med en rimlig omfattende db som jeg skal finde hovede og hale i... men har fundet nogen tabeller i bunden der meget vel kan holde de nødvendige pk's... ja det ser det ud til...

jeg vil grave dybere i det...
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juni 2005 - 10:49 #5
all set ?