Avatar billede sabina87 Nybegynder
07. juni 2005 - 15:57 Der er 1 kommentar

Eksamen Ekstranet

Jeg står og skal til at tage min afsluttende eksamen på hh i IT på torsdag, hvor jeg har valgt at tilbyde virksomheden et ekstranet, så de bedre kan kommunikere med kunder og leverandørere. Er på rimelig på bar bund da jeg ikke ved hvordan det "forum" som kunderne kommer ind på ser ud og hvordan det fungere. Håber der er nogle der har noget information omkring ekstranet.

På forhånd tak.
Avatar billede fxj Juniormester
08. juni 2005 - 21:14 #1
Hej

Et ekstranet er en forlængelse af virksomhedens eksisterende IT-system, hvor man kan tilbyde ens kunder eller samarbejdspartnere information om virksomheden der ikke ligger offentligt tilgængeligt. Det kunne være
- prisinformation (eventuelt baseret på kundens faktiske tilbud, hvis der er individuelle priser)
- udviddet produktinformation og manualer
- bestillingsformularer til bestilling af varer/tjenesteydelser
- salgsmateriale/annoncemateriale (f.eks. en grossist der lægger produktbilleder ud, som detailledet kan bruge i sine annoncer)
- Færdige salgsbrocurer og uddybende tekniske informationer. De tekniske informationer kunne være linket sammen med det salg der har været til kunden, så kun de maskiner man faktisk har købt bliver vist på siden)
- ekstra kontaktinformationer på medarbejdere. Hvis man bruger KAM/Key Account Managers, kunne der være en knap der hedder "kontakt din KAM". TopNordic bruger det f.eks. i deres eshop for kunder, hvor man samtidig eller i forbindelse med en produktforespørgsel kan trykke på en knap og så stille uddybende spørgsmål (eller se telefonnummeret på ens kontaktperson). Når forespørgslen er afsluttet kan herefter afslutte handlen
- indrapportering af data (f.eks. måledata)
- projektsstyring, så man på et centralt sted kan se hvor langt et fælles projekt er
- mulighed for at se gamle og i gangværende ordrer og hente kopier af fakturaer

Fordelene er at
- tidsbrug på manuelt udsendelse af materiale bliver mindre. Informationer til/fra kunden/samarbejdspartneren er altid opdateret
- ensartet og effektivt servicenivau overfor kunden
- Tættere tilknytning mellem virksomhed og kunde/samarbejdspartner. Dermed også større loyalitet
- besparelse i tid og penge da kunden ofte selv vil forsøge at finde informationen, før virksomheden kontaktes. Desuden spares penge på trykt informationsmateriale
- systemet er døgnåbent og dermed kan servicen også ydes når kunden har tid