Avatar billede luske2002 Nybegynder
25. maj 2005 - 21:41 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

VNP og FTP er det samme? Mange point gives

Hei!

Er ny herinde, så I må ikk æde mig hvis jeg poster et forkert sted =)

Men eksamen skal foregå omkring VNP, og det er derfor vigtigt med hurtigt hjælp =)
Men jeg forstår ikk helt princippet i det.
Citat:Citat: "Til hjemmearbejdspladser eller imellem to virksomhedslokaliteter har man tidligere brugt ISDN eller faste linier. Det har efterhånden vist sig at være meget dyrt. Derfor er VPN, som baserer sig på Internettet som bærende medie, meget billigere og er blevet meget populært."

Hvordan som det bærende medie?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
25. maj 2005 - 21:45 #1
VPN = virtual private net. Systemet menes som sikker ved at man benytter til alm. internet og etablere en "tunnel" mellem bruger og arbejdsplan, hvorved kommunikation foregår krypteret og ingen skulle kunne kom ind på den og aflytte.

Forskellen er at internet her menes jo nok f.eks ADSL ikke er forbrugs afregnet hvorimod ISDN er forbrugsafregnet.

Sikkerheden kan dog diskuteres i VPN - da det jo er på det åbne internet man bare har lukket et område i, hvorved fremmede måske kan få adgang.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
25. maj 2005 - 21:46 #2
Avatar billede luske2002 Nybegynder
25. maj 2005 - 21:52 #3
Super at se fast-reply :) Den giver helt sikkert nogle point! :=)

En begynderfejl fra min side. Havde glemt at ISDN var forbrugsafregnet =)

Men er det ikk lidt det samme som en FTP-server eller er jeg gået helt galt i byen?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
25. maj 2005 - 21:52 #4
Hvis der også skal svares på dit overordnede spørgsmål:
FTP= file transfer protocol. Et system til at downloade / uploade filer på f.eks. internettet. En FTP-server er en computer som har opgaven netop at den kan tilgås over både internet og intern i et firma og man kan hente filer på denne.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
25. maj 2005 - 21:57 #5
Nej det er det ikke.
FTP er som skrevet øverst kun til fil overførsel.

Via VPN har du adgang til hele firmaets netværk (naturligvis den del som firmaet giver adgang til). Et eksempel kunne være IP-telefoni.

Hvis dit firma havde valgt at køre IP-telefoni over det interne net. Vil du være i stand til at benytte firmaets telefon via af din computer og faktisk ringe op, som sad du på arbejdspladsen (den fysiske).

Anden kunne være forskelle overvågninger osv. osv. osv.
Avatar billede luske2002 Nybegynder
25. maj 2005 - 21:57 #6
Er muligt at jeg er dum, men er det ikk også det at VNP gør? Synes ellers jeg havde læst så meget om det. Evt en venlig sjæl som vil afsætte lidt til en eksamensramt og redde mit gennemsnit, og skære det ud i pap? :)
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
25. maj 2005 - 21:57 #7
Short for File Transfer Protocol, the protocol for exchanging files over the Internet. FTP works in the same way as HTTP for transferring Web pages from a server to a user's browser and SMTP for transferring electronic mail across the Internet in that, like these technologies, FTP uses the Internet's TCP/IP protocols to enable data transfer.
FTP is most commonly used to download a file from a server using the Internet or to upload a file to a server (e.g., uploading a Web page file to a server).
Avatar billede luske2002 Nybegynder
25. maj 2005 - 21:59 #8
Okey, tak for det! Det er da smart :)

Har vist lige et spørgsmål mere. Er der noget som censor særlig gerne vil høre om VNP. En ting omkring VNP hvor folk måske falder igennem?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
25. maj 2005 - 22:04 #9
Jeg formoder du mener VPN = VNP.

På FTP kan du kun en ting: sende (uploade) en fil (f.eks. et dokument) til at ligge på serveren. En anden kan så hente det(downloade).

På firmaets almindelige netværk, som du har fået adgang til via VPN, vil du være i stand til at fungere som om du sad der ude.

F.eks. Mail - kører via en anden kommunikation-protocol, formodentlig har firmaet en server specifik til dette. kommunikationen mellem en mail-server og mailclienten, vil aldrig kunne lade sig gøre via ftp.

Du skal ikke se en arbejdsplads edb-del som kun en maskine, hvor man kan gemme sine dkuemnter på et fælles-drev.

Via Ftp kan flere bruger ikke rette i et dokument samtidig, da man ved download egentlig bare laver et kopi til sin egen pc.

Hvis det kører som et firmas fileserver (som det hedder) - har flere bruger gøre ting samtidig med et dokument.

Og ellers igen alt det andet som kan transporteres på netværket. Ip-telefoni, overvågning af forskellige alarm fra maskiner, kølealarmer fra fryser mm. Dette kan FTP ikke.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
25. maj 2005 - 22:06 #10
Lige en melding mere:

TDC VPN løsninger
Virtuelle private netværk
VPN står for ”Virtuelt Privat Netværk” og betyder at en VPN-løsning fungerer som din virksomheds private og sikre område på internettet eller IP-nettet.

TDC samler virksomhedens kontorer og afdelinger i et samlet netværk, hvor der skabes sikre elektroniske forbindelser mellem hovedkontor, afdelinger og hjemmearbejdspladser, og alle brugere i virksomheden kan hente data på fælles servere, mens nettet til gengæld er lukket for alle andre.

TDCs VPN-løsninger findes i to varianter: MPLS-løsninger og routerbaseret VPN.

Med begge TDCs VPN-løsninger får du:

Et godt alternativ til at oprette og drive eget netværk
Et lavt omkostningsniveau og en høj grad af sikkerhed
Ingen besvær med drift og vedligeholdelse, den varetager TDC
Muligheder for at tilkoble både nationale som internationale lokationer/afdelinger
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
25. maj 2005 - 22:06 #11
Hvad tænker du på mht falder igennem?

- sikkerhed
- pris
- opsætning

hvad niveau er vi på?
Avatar billede luske2002 Nybegynder
25. maj 2005 - 22:24 #12
Vi snakker HHX andet år, IT eksamen, så der skulle helst ikk så meget hokus pokus til. Men kunne jo være sjovt at gå til eksamen og vide mere end censor/lærer =)

Gættede bare på at der var nogle typiske fejl/misforståelser ved VPN. Synes det er sjældent at IT bare er lige til :)
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
25. maj 2005 - 22:39 #14
Yep. ok.

Så kan vi jo snakke lidt sikkerhed:

1. Problemmet med den billige version af VPN, er at det vil være mulig for andre at komme til at give sig til kende som "hjemmearbejdspladsen", da det jo ikke er et 100% lukket miljø, det er blot en art lukket område via kryptering på nettet.

Den lidt dyere version lukker helt af.

http://download.tdcinternet.dk/pub/tdc/erhverv/faktablade/faktablad0671.pdf
http://download.tdcinternet.dk/pub/tdc/erhverv/faktablade/faktablad0370.pdf

2. Brugerne.

Problemmet med VPN er at man giver jo adgang til firmaet fra en hjemmearbejdsplads.

Hvor godt kan man stole på den person, som har adgangen - forstået på den måde hvem er hans venner og bekendte, er pc'eren under tyverialarmbeskyttelse - husker brugeren at logge ud, når han ikke er hjemme.

Bruges pc'eren som parti-pc også til afspilling af Mp3-Filer og div. download, fra kazaa, og de øvrige som jo smudser din pc ind i alt muligt.

Der åbnes derved for masser af muligheder, hvor firmaet har afleveret en del af kontrollen, da det er muligt at uploade / downloade filer ind i netværket.

3. Ved at åbne den vej skal man sikre sig en IT-politik i forhold til dette, samt seriøse personer som følger op det. Man har jo åbnet ind i netværket, hvilken adgangsmulighder skal der være - hvor langt skal de kunne nå. hvordan er netværkt bagved konstrureret.

Det kan være et problem for både store og små virksomheder, hvor man måske ikke har afsat resourcerne til det.

En måde at gøre dette på kunne være via Citrix (fjernskrivebord), hvor man logger sig på via f.eks. en token-id.

Dette fungerer på den måde at et token-id er en nøgle som modtager en talgruppe fra en satelit, denne ændres hele tiden og en del af det password, som skal tastes ind er denne. Man kan derfor ikke komme ind uden at have denne nøgle i hånden.

Citrix laver et fjernskrivebord - dvs at man får præsenteret skrivebordet fra en computer (en server) som står på firmaet - man kan afvikle sine programmer der, men det er ikke muligt at sende eller modtage filer til netværket.

Derved kan smuds ikke komme ind.

Komunikationen er selvfølgelig krypteret i mellem de 2
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
25. maj 2005 - 22:46 #15
For at blive i den udmærkede hjemmeside som ksoren henviser til: http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=securid
Avatar billede luske2002 Nybegynder
26. maj 2005 - 20:22 #16
Tråden blev lige væk =)

Jeg skal forberede en 5-7 minutters fremlæggelse. Hvad vil I foreslå at snakke om, som kunne komme til at fylde 5-7 min? =)
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
26. maj 2005 - 21:14 #17
Fordele ved hjemmearbejdsplads (intro)
Beskrivelse af VPN
ISDN <>VPN (ADSL)
Sikkerhed - Firmaets egen revision / retningslinjer ustikkelse af dette
Hvis firmaets net går ned - hvilken betydning kan det have
Brugeropdragelse.

Konklusion - fordele - ulemper  anbefaling