Avatar billede fastpoint Nybegynder
12. maj 2005 - 11:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

group by? hvordan?

Denne group by virker

select SUM(ANTAL) AS COUNT,vareID from totaloversigt where vareID = 12345679 group by vareID;

men denne gør ikke

SELECT VARENAVN,UDSALGSPRIS,TILBUDSPRIS,VINOMRAADE,LAND,SEKTIONNAVN,SUM(ANTAL) as COUNT,VINBESKRIVELSE,MINIMUMLAGER,DRUETYPE,LAGERNAVN,AARGANG,VAREID FROM TOTALOVERSIGT WHERE varenavn LIKE '%La%' GROUP BY (VARENAVN,UDSALGSPRIS,TILBUDSPRIS,VINOMRAADE,LAND,SEKTIONNAVN,VINBESKRIVELSE,MINIMUMLAGER,DRUETYPE,LAGERNAVN,AARGANG,VAREID);

hvad kan være årsagen til det? er der nogle regler ved brug af group by?
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
12. maj 2005 - 12:30 #1
Hvilken database?

Får du en fejlmemding?
Avatar billede nva Praktikant
12. maj 2005 - 12:30 #2
du skal også have lagernavn, aargang og vareid med
Avatar billede nva Praktikant
12. maj 2005 - 12:32 #3
Normalt skal de der ikke beregnes tages med men ikke de andre som fx. sum(antal)
Avatar billede fastpoint Nybegynder
12. maj 2005 - 12:35 #4
Oracle 9i database. Men det virker med denne her

SELECT VARENAVN,SUM(ANTAL) as COUNT,VAREID,UDSALGSPRIS,TILBUDSPRIS,VINOMRAADE,LAND,VINBESKRIVELSE,MINIMUMLAGER,DRUETYPE,LAGERNAVN,AARGANG FROM TOTALOVERSIGT WHERE varenavn LIKE '%Chat%' GROUP BY (VARENAVN,VAREID,UDSALGSPRIS,TILBUDSPRIS,VINOMRAADE,LAND,VINBESKRIVELSE,MINIMUMLAGER,DRUETYPE,LAGERNAVN,AARGANG);

var det min egen løsning? eller havde nva ret? hvis du havde får du nemlig point.

Den gav heller ikke nogen fejlmeldning sidst.
Avatar billede nva Praktikant
12. maj 2005 - 12:38 #5
Betyder ikke noget for mig - bare du fik løst dit problem.
Avatar billede fastpoint Nybegynder
12. maj 2005 - 12:47 #6
Det gjorde jeg:) Jeg ved ikke selv hvorfor. Lavede den forfra og byggede den langsomt ud for at se hvor fejlen lå, men der kom ingen fejl igen:)