Avatar billede manchild Nybegynder
10. maj 2005 - 17:55 Der er 6 kommentarer

hjemme side i flere sprog

hej,, jeg har en hjemmeside på dansk jeg skal have oversat på engelsk. mit problem er at for hver time jeg bruger på at oversætte side for side og gemme some nyt navn under min danske side, så skal jeg bruge 3 timer på at re-linke alle links til den engelske udgave and hver side.
findes der en måde jeg kan auto linke alle mine broken links, hvis jeg for eksemple bare bruger samme filnavn med en bestem endelse for.eks historie_en.html ??
jeg har hørt om at bruge en ord-database og oversætte der men kan jeg selv det? og evt. hvordan.?

jeg har også overvejet at kopier hele hjemmesiden og og så bare oversætte teksten for derved at bibeholde alle link intakt og så lægge et link på min danske site til den engelse udgave at samme.
der findes sikker andre muligheder som jeg ikke kender derfor!
kan nogen her hjælpe mig med en løsning.
på forhånd tak till al responds.
PS: outsorcing ex.(MBLL løsningen til 6300 kr årgligt er ikke på tale.)
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. maj 2005 - 18:03 #1
frontpage er god til at holde styr på links og den slags, og vil automatisk koncekvensrette links når du ændre navne.

Før du laver mere bør du dog læse denne artikel
http://www.eksperten.dk/artikler/696
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
10. maj 2005 - 18:26 #2
FrontPage er ikke nogen god løsning. Den skriver skrækkelig HTML-kode.
Det kan godt være at den vil løse dine problemer med døde links, men den vil give dig en hel masse nye med sider der ikke fungerer i forskellige browsere og endog forskellige versioner af Internet Explorer. Derfor kan jeg kan absolut ikke anbefale at bruge FrontPage.
Et anlternativ til Frontpage er Macromedia's Dreamweaver som er teknisk langt bedre og minder lidt om Frontpage. En gratis mulighed for et hjemmesideprogram er Nvu (www.nvu.com) som understøtter brug af såkaldte "templates". Når du ændrer i din template vil dine links blive ændret på alle dine sider. Det er nok det nærmeste du kan komme på det du leder efter.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
10. maj 2005 - 18:30 #3
Jeg vil anbefale et serverside scriptsprog, som f.eks. ASP eller PHP, og en database.

ASP tutorial: http://www.html.dk/tutorials/asp/
PHP homepage: http://www.php.net

Så kan du altid stille spørgsmål, her på Eksperten (og ligende fora)
Avatar billede manchild Nybegynder
10. maj 2005 - 19:42 #4
tak for dit svar med link... jeg ved godt at frontpage kan reperere broken links men disse link er ikke broken.. da de peger på en side i den danske del af sitet. frem og tibage knapperne for eks. det er når jeg laver de engelske side at jeg gerne vil slippe for at relinke til de nye sider i den engelske del af sitet.. sidenavigationen er jo den samme uanset sproget.. og det er kun lidt teks i forhold til mange links..
håber det giver en mere dybere forståelse af hvad jeg skal lave.
Avatar billede manchild Nybegynder
10. maj 2005 - 19:59 #5
jeg ved godt at frontpage kan være tung at danse med men siden på dansk er allerede lavet og uanset hvilken program jeg skulle bruge vil mit "link" stadig være der.
At lave sitet igen eller om til ASP eller PHP da siden er færdig og oploaded... er meget mere arbejde og ting at lære og beherske fra bunden af.
Det er en oversættelse af den samme side til engelsk hvor mine link bagefter skal behandles til at peges hen på den nye side i den engelske version jeg prøver af finde en smart løsning.
jeg har hørt om en database løsning. jeg hoster ikke selv mit site og udbyder tage en del penge for at have en database kørende bare for lidt tekst's skyld..
dog ved jeg ikke hvordan jeg selv skal lave en sådan database.. det jeg har læst indtil nu om tekst databaser. giver intryk af meget mere arbejde end at begynde at linke side efter side fra bunden..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
13. juni 2005 - 04:20 #6
Gad vide om man ikke kan bare bruge RegExp i Search/Replace ..? EditPlus understøtter RegExp.. EditPad kan godt..

Mener faktisk at TSW WebCoder/WebPad også understøtter det :-)

Fælles for disse programmer er, at de kan åbne mange vinduer, og søge/erstatte værdier i alle filerne på een gang.. vha RegExp, skulle man kunne erstatte "/.../.../filnavn.htm" med "/.../.../filnavn_en.htm"

"..." betyder "et eller andet her".. og man behøver ikke at vide, hvad der står i "..." :-)

/theSurfer