Avatar billede asbjørn Nybegynder
25. april 2005 - 12:03 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Udskiftning af K7 bundkort

Jeg har brændt mine USB porte af på mit K7S5A Pro bundkort <http://www.ecsusa.com/products/k7s5a_pro.html> og må derfor have det udskiftet. (Den slags gør jeg ikke så tit :-). Kan jeg vælge et hvilket som helst K7 el Socket A bundkort og regne med at det snakker fint sammen med min AMD 2Gh CPU og de øvrige komponenter? Eller er der nogle særlige konpatibilitets-forhold jeg skal være opmærksom på? (S5A findes vist ikke mere). Andre gode forslag og anbefalinger?
Avatar billede john.doe Nybegynder
25. april 2005 - 12:11 #1
i teorien kan du vælge alle bundkort som understøtter 2ghz.
Men chipset gør en forskel hvis du kører win xp.
Hvis du skifter til et bundkort med et andet chipset, skal
du lave en geninstallering af win xp.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. april 2005 - 12:12 #2
Har to formentligt dumme spørgsmål:
1. Hvordan kan du brænde en USB port af?
2. Har du overvejet et PCI USB kort, så skal du kun skifte et PCI kort, næste gang du brænder USB porte af.
Avatar billede huset Praktikant
25. april 2005 - 12:14 #3
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 12:17 #4
Du får den største sandsynlighed for at undgå at skulle geninstallere Windows, hvis du køber et K7S5A bundkort.

Ellers er der ingen begrænsninger, når blot det understøtter din CPU, og dermed er med socket A.
Du skal dog påregne, at skulle foretage en nyinstallation.

Prøv at lede på www.edbpriser.dk eller hos www.shg.dk efter et socket A bundkort, for de findes endnu.

Du skal være opmærksom på ved montage af det nye bundkort, at de messingstudser i kabinettet hvorpå bundkortet er skruet, kun er tilstede de steder, hvor der er skruehuller i bundkortet, ellers risikerer du at kortslutte bundkortet med manglende opstart til følge.
Avatar billede huset Praktikant
25. april 2005 - 12:17 #5
http://www.ecsusa.com/products/n2u400a.html

Dette er også godt til prisen
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. april 2005 - 12:24 #6
PCI kort, med 6 USB (2.0) og 3 Firewire porte, 263kr: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=94643

PCI kort, med 4 + 1 (2.0) porte, 88kr.: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98576
Avatar billede asbjørn Nybegynder
25. april 2005 - 13:57 #7
Tak for gode kommentarer (ka vel kun give point til "svar"?)

Til james:
1. USB'en blev (sandsynligvis) kortsluttet af en bøjet pin i en PS2/USB adapter.
2. Jeg regner ikke med at problemet gentager sig ... ;-)
Men jeg havde faktisk ikke tænkt på, at jeg måske kan nøjes med et PCI USB kort. Det er da både nemmere og billige end at skifte hele bundkortet! Det vil jeg prøve.

Til dragonknight:
Jeg skal under alle omstændigheder geninstallere XP da jeg af andre grunde har måttet omformatere min win partition. Så jeg måske nok lige om ad MS kundesupporten ...
Tak for tippet vedr. skruehuller.
Avatar billede asbjørn Nybegynder
25. april 2005 - 14:03 #8
PS: Problemet er jo bare, at jeg ikke kan kommunikere med PC'en da både PS2 og USB portene er døde. Så det kræver jo, at PCI USB kortet installerer sig selv uden behov for input. Mon det er tænkeligt?
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. april 2005 - 14:05 #9
Hvis du vil have svar fra nogen, så beder du bare om det.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. april 2005 - 14:34 #10
asbjørn>> Jeg satte et firewire kort i min maskine, det kørte ganske smerte frit. Hvor mange USB porte har du brændt af? USB burde være kortslutnings sikret! De fleste motherboards har også USB porte der er uafhængige af hinanden.
Avatar billede asbjørn Nybegynder
25. april 2005 - 15:19 #11
Ingen PS2 el. USB porte virker overhovedet. Dvs. at jeg kan ikke tilslutte mus eller keyboard. Ellers starter maskinen op til normalt win login.

Jeg ved blot at et PS-USB adapterstik har kortsluttet 2 pins og at maskinen lugtede brændt i forbindelse med at PS2 keyboard og USB mus døde. Det samme gjaldt for et eksternt USB lydkort. Musen virker stadig på andre computere, men lydboks og keyboard er helt døde.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
26. april 2005 - 07:43 #12
Så skal du nok købe et nyt motherboard!
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 08:45 #13
Lægger et svar, men hvis du ikke mener det er fortjent, så se bort fra det.
Avatar billede asbjørn Nybegynder
26. april 2005 - 10:40 #14
Jeg tror valget falder på et ASRock K7VT4A Pro til ca. 287 kr. <http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=135330> Så ta'r vi den derfra. Tak for hjælpen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 11:49 #15
Er der andre der mener de har fortjent points, så sig lige til, for så kan vi deles om dem.  ;-)