Avatar billede ameq Nybegynder
18. april 2005 - 17:21 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Config af Mssql server til to netværk

Jeg har et lan og et wlan netværk, og når jeg prøver at conn. til min Mssql på mit Wlan igemmen min router så får jeg en fejl.
Men hvis jeg sætter computer over til lan netværket så virker det.
Så hvordan sætter jeg min MsSql server op til begge netværk?

Iper:
Lan: 192.168.2.xxx
WLan: 192.168.3.xxx
Avatar billede dbangx Nybegynder
19. april 2005 - 08:44 #1
prøv at højreklikke på min computer -> administrer ->

+ services
+ SQL servers
højreklik -> properties på din server
klik på network configuration (i bunden)

sørg for at tcp/ip er med på listen over aktiverede protokoller
Avatar billede ameq Nybegynder
19. april 2005 - 09:23 #2
der stå TCP/IP og en til
Avatar billede dbangx Nybegynder
19. april 2005 - 09:32 #3
ok. Har du så lavet en port forward fra routeren til serveren på port 1433?

jeg går ud fra dit netværk ser således ud:

Internet-        SQL server
        Router-
testPC1 -        testPC2

Hvis det er således, så er det sikkert routeren der ikke er sat op til at sende forbindelse igennem til sql-serveren
Avatar billede ameq Nybegynder
19. april 2005 - 09:46 #4
jaa... kan godt være, men alt andet data kan jeg godt hente fra min server når jeg er på wlan, så jeg syns det er lidt underlidt at jeg kun har problemet når jeg bruger mssql
Avatar billede dbangx Nybegynder
19. april 2005 - 09:52 #5
hvad er det for noget andet data?

og hvilken fejl kommer sql serveren med?
Avatar billede ameq Nybegynder
19. april 2005 - 10:15 #6
jamen alt, min web server, alle bare helt normale filer

og den skriver at jeg ikke har adgang eller serven ikke findes
Avatar billede dbangx Nybegynder
19. april 2005 - 10:22 #7
har du tjekket opsætningen af din router?  den kan være opsat til at lade dig se dine filer og din webserver, men mangler at blive sat op til sql
Avatar billede ameq Nybegynder
19. april 2005 - 10:50 #8
nej det tror jeg ikke den er... for jeg har ikke fået den fejl af nolge andre ting/programmer
Avatar billede dbangx Nybegynder
19. april 2005 - 11:17 #9
hvis du sidder på wlan-siden og skal have fat i din web-server, hvad skriver du så?

http:// servernavn/ip

hvis webserveren og sql-serveren kører på samme computer, så kan du tjekke om du kan forbinde ved at klikke på start->kør -< skriv "cmd"

prøv så at skrive telnet servernavn/ip 1433

hvis du bare får en helt sort skærm, så virker forbindelsen til sql-serveren fint, det er blot et spørgsmål om rettigheder, men hvis du ikke får andet end en fejlmeddelelse, så er det fordi de ikke er på netværk med hinanden, altså et netværksproblem
Avatar billede ameq Nybegynder
19. april 2005 - 11:30 #10
jeg vil tror det er et rettighed problem, men vil lige teste når jeg kommer hjem
Avatar billede ameq Nybegynder
19. april 2005 - 16:12 #11
så fik jeg testet det, og jeg kan godt "conn" når jeg skriver telnet servernavn 1433. Så jeg går ud fra det er noget med rettighederne.
Avatar billede dbangx Nybegynder
19. april 2005 - 16:49 #12
hvilket program bruger du normalt til at tilgå serveren?

prøv evt med Query Analyser, der følger med. Husk at krydse af i feltet "start server if it is not running" og prøv at logge ind med sa
Avatar billede ameq Nybegynder
19. april 2005 - 23:01 #13
jeg bruger QA, og jeg logger ind med den samme bruger både på Wlan og Lan
Avatar billede dbangx Nybegynder
20. april 2005 - 07:22 #14
Det giver altså ingen mening
Avatar billede ameq Nybegynder
20. april 2005 - 08:11 #15
hm, hvordan løser jeg det så?
Avatar billede dbangx Nybegynder
20. april 2005 - 08:34 #16
jeg ved det ikke... kan du bruge enterprise manageren fra wlan siden?

Jeg kan på min server selv vælge hvordan jeg vil connecte:
hvis jeg skriver [local] i QA - i listen - så kan jeg se i enterprise manageren at jeg connecter med [network library LPC]
hvis jeg skriver 127.0.0.1 i QA - så kan jeg se i enterprise manageren at jeg connecter med [network library Named Pipes]

jeg ved ikke om det har noget at sige, men jeg tror måske at du connecter på den forkerte måde fra wlan siden.

Jeg ved det ikke. Jeg sidder vist bare og ævler - jeg er blank.
Prøv evt. at oprette spm i netværk
Avatar billede ameq Nybegynder
28. april 2005 - 08:31 #17
af en eller anden grund jeg kan godt komme til at conn. til min mssql server nu, jeg ved slet ikke hvad jeg har lavet... sorry =)
Men tak for hjælpen =) kommer du med et svar?
Avatar billede dbangx Nybegynder
28. april 2005 - 11:33 #18
okay