Avatar billede arseny_sln Nybegynder
16. april 2005 - 13:52 Der er 9 kommentarer

SATA harddisk med PCI-SATA-controller

Hej eksperter,

Har lige fået en 120 gb Western Digital harddisk. Problemet er bare, at det er en SATA hardisk, og min crappy ASROCK K7S41GX bundkort understøtter naturligvis ikke SATA, men kun ATA133
http://www.asrock.com/product/product_k7s41gx.htm

Jeg har ved siden af skaffet en PCI SATA / ATA133 Combo Controller ( Raid optional ) fra Sunway, men dog uden driver. Den er blevet installeret og kan godt ses i enhedhåndteringen i windows.
http://www.sunsway.com.hk/products/sata-ide.html

Problemet er så bare, bundkortet ikke kan finde harddisken, selvom controlleren under opstart siger, at den har fundet en hardisk på canal 0.
Når jeg har begge haddiske tilsluttet, kan jeg ikke boote på min master hd.
Når jeg kun har SATA-hd'en tilsluttet, står der under opstart, at der ikke er nogle harddiske, skønt controlleren lige efter siger, at der er en harddisk.

Jeg har rodet BIOS, men har ikke fundet noget, der kunne løse problemet.

Hvad skal jeg gøre? For jeg har aldrig haft en SATA-hd før. Det er sikkert det der med RAID-mode, som jeg selvfølgelig ikke ønsker.
Avatar billede nopsen Ekspert
16. april 2005 - 14:20 #1
du skriver det sådan set selv, du har installeret kortet uden drivere, derfor fungerere det ikke.
Avatar billede arseny_sln Nybegynder
16. april 2005 - 14:25 #2
Jeg brugte en Windows driver, og kortet kan godt genkendes.
Avatar billede nopsen Ekspert
16. april 2005 - 14:33 #3
det fungerer ikke altid uden den medfølgende driver, selv om windows kan genkende den, prøv at bruge dem der fulgte med kortet.
Avatar billede arseny_sln Nybegynder
16. april 2005 - 14:37 #4
Jeg har skrevet, at jeg ikke havde noget medfølgende driver til den, og jeg kan ikke finde den på producentens side eller på andre sider.

Hvis der er nogen, der har fundet en driver til den, så giv venligst et link.
Avatar billede nopsen Ekspert
16. april 2005 - 14:42 #5
prøv evt everest, den kan i mange tilfælde henvise til den korrekte driver.
http://www.lavalys.com/products.php?lang=en
mener du skal højreklikke på den fundne enhed for at se om der er et link til driveren.
Avatar billede arseny_sln Nybegynder
16. april 2005 - 14:56 #6
Hmm. Inde i programmet, når jeg vælger den controller i "Enheder" blandt "PCI Enheder" og højreklikker på den, er der kun "kopiér" og "kopiér alt".

Eller er det noget andet, du mente?
Avatar billede nopsen Ekspert
16. april 2005 - 15:10 #7
jo det var det jeg mente, så kan den nok ikke finde det.
Avatar billede arseny_sln Nybegynder
16. april 2005 - 15:22 #8
Ok, tak for indsatsen.

Spørgsmålet er stadig åbent.
Avatar billede arseny_sln Nybegynder
17. april 2005 - 18:08 #9
Er der nogen, der har den originale driver?