Avatar billede cvpcvp Nybegynder
13. april 2005 - 13:17 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

includere libs i java build

Jeg har udviklet et lille javaprogram i eclipse.
Det virker fint da jeg i Eclipse har sat de libs jeg skal bruge ind i "Java build path" under libraries.

Men hvis jeg nu vil have programmet til at køre udenfor eclipse, hvad gør jeg så? hvis jeg bare prøver at kalde:
java myPackage.main kommer java med en exception om at den ikke kan finde de klasser jeg i Eclipse inkluderede i min build path. men som nu ikke kommer med når jeg ikke kører det fra Eclipse.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2005 - 13:23 #1
Du skal have de jar filer i classpath.

Enten i kommandoen:

java -classpath noget.jar minpakke.MinKlasse

eller lidt fixere:
  - pak din kode i en jar fil
  - lav et manifest i den som har et Class-Path direktiv som peger
    på de andre jar filer
Avatar billede cvpcvp Nybegynder
13. april 2005 - 13:36 #2
Jeg har prøvet følgende:
java -classpath compileHandler/*.jar compileHandler.Compile

den røg også forbi den første fejl men nu kom der en ny:
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: compileHandler\ant-apache-bcel/jar

og filen ant-apache-bcel.jar er i mappen compileHandler....
Avatar billede cvpcvp Nybegynder
13. april 2005 - 14:00 #3
Er det ikke muligt at få Eclipse til at builde det således at den sørger for at de nødvendige jar filer kommer med i en form for distribution?
Avatar billede snoop_one Nybegynder
13. april 2005 - 14:33 #4
Jeg tror ikke det er muligt at benytte wildcards i classpathen... du skal angive dem alle enkeltvis... så *.jar er ikke tilladt...
Avatar billede cvpcvp Nybegynder
13. april 2005 - 14:35 #5
hvordan angiver jeg flere efter hinanden?
Avatar billede snoop_one Nybegynder
13. april 2005 - 14:39 #6
angiver dem bare én efter én med space imellem...
Avatar billede snoop_one Nybegynder
13. april 2005 - 14:45 #7
Du kan også gemme understående i en fil kaldet MANIFEST.MF og inde fra eclipse kan du exportere dit project og sige at du vil benytte denne manifest fil.. og husk at gemme jar-descriptor'en så du i fremtiden kan lave din jar distribution ved et klik... alternativt kan du benytte ant til at lave dine jar filer med...

Main-Class: gui.ApplicationRunner
Class-Path: lib/jarpaket1.jar lib/jarpakcet2.jar lib/jarpacket3.jar
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2005 - 15:22 #8
jar filer i Class-Path direktiv i manifest er med mellemrum imellem

jar filer i classpath i comamnd line er med ; imellem (på Windows, : på Unix)
Avatar billede cvpcvp Nybegynder
13. april 2005 - 15:26 #9
Jeg takker for hjælpen... jeg har fået det til at virke med en blanding af lidt af hvert.
Hvis i lige smider et svar så kan i få point...
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2005 - 15:35 #10
ok
Avatar billede snoop_one Nybegynder
13. april 2005 - 15:37 #11
mine var bare kommentare... det må stå på arne_v's regning :0)
Avatar billede cvpcvp Nybegynder
13. april 2005 - 15:39 #12
så får han lidt til samlingen :-)