Avatar billede ulricho Novice
08. april 2005 - 07:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

XAL på Web

Vi søger et program, som kan ligge ordremodulet fra XAL ud på internettet, så vore kunder selv kan indtaste deres ordrer fra vores hjemmeside. Jeg forestiller mig,

a) hvis XAL modulet kan ligges ud, at vi kan skræddersy en form, som giver kunden nogle bestemte rettigheder, dvs. efter modellen, at vi styrer kunden.

b) hvis XAL modulet ikke kan ligges ud, at vi udlæser nogle data fra XAL til CSV-filer, som kan bruges på Web'en. Snakker vi så HTML eller et andet programmeringssprog? Hvem styrer så hvem?

Hvilke løsninger findes der her? Måske ville spørgsmålet også være berettiget under et andet punkt, evt. programmering?!
Avatar billede jens_32 Nybegynder
08. april 2005 - 08:11 #1
Hej vi har lavet et webmodul i C5, som har integration til em webdel.
Det handler også om at vise varekataloget på web og modtage ordrer fra web ned i C5.

Nu siger du I har XAL, men jeg mener nu sagtens det kan løftes over i en XAl, hvis det er ønskeligt. Sig til hvis du ønsker at høre mere, så du kan få et godt sammenligningsgrundlag i din beslutningsproces.
Avatar billede ulricho Novice
08. april 2005 - 08:46 #2
Er det løsning b), som du har en løsning på? Har du en beskrivelse af løsningen i form af et datablad?
Avatar billede hanbo Nybegynder
08. april 2005 - 10:21 #3
Hej Ulricho, vi har lavet et modul, der opfylder dit behov for e-handel, samt indeholder en række ekstra funktioner, som bla. Kontoudtog, ret stamoplysninger, ordrehistorik m.m. Det hele er realtime kommunikation mellem web og XAL, og alt vedligeholdes i XAL. Desuden kan alt sprogversioneres.

Vi har i øjeblikket website og datablade under udarbejdelse, men hvis det har din interesse, kan jeg mail'e dig et link til en online demo-version.
Avatar billede ulricho Novice
08. april 2005 - 10:40 #4
Hej Hanbo, det har min interesse. Venligst informer mig om linket til demo-versionen.
Avatar billede jens_32 Nybegynder
08. april 2005 - 11:30 #5
Held og lykke ulricho.
Du kan sende en email på yes1 snabela ofir.dk med dit tlf. nummer, hvis du vil høre om muligheder og pris på vores system.
Avatar billede hanbo Nybegynder
08. april 2005 - 12:03 #6
Hej Ulricho,

send mig lige en mail på tb@solvex.dk (tb snabela solvex.dk), så sender jeg dig lige brugernavn + adgangskode.
Avatar billede ulricho Novice
08. april 2005 - 12:59 #7
Vi administrerer i dag ca. ½ mia. varenumre på færdigvareniveau via vores variantmodul. Det færdige element bliver først genereret på ordreniveau, når man i XAL har svaret på alle spørgsmål, som bliver stillet:

F.eks. jeg bestiller en BMW 320i:
Skydetag? Ja
Alufælge? Nej
Anhængertræk? Ja
osv.

Kan de tilbudte programmer også det? Ellers er det ikke interessant!
Avatar billede wesker Nybegynder
08. april 2005 - 13:35 #8
Lige en kommentar i forbindelse med Hanbo (som er min kollega) :-)

variant styring: Som standard er der i systemet en simpel variant styring. f.eks. kan forskellige varenumre vises som varianter af et hoved varenummer. På webbet bliver det til en drop-down-boks med valg af produkt - inden ordreafgivelse.
En OK løsning, hvis man ikke har variantstyring intern i XAL, og kan bruges af "simple" grossister: reol i rød,blå, eller grøn.....

Det er nok IKKE den løsning du er på udkig efter - der mangler en rigtig online-konfigurator. Dem kan du nok finde nogle stykker af men der er dog et forhindringer du skal være opmærksom på.

Hvis du eksporterer LagerKart til f.eks. en online sql:

- Skal konfiguratoren programmeres særskilt. dvs. jeres konfigurations logik skal opdateres 2 steder ...lidt uheldigt.

- Hvis du ønsker at kombinere ordren (styklisten) med evt. pris rabat system, bliver det til MANGE poster på sql serveren.

- Hvad med opdatering af f.eks. lagerstatus på orden, inden bekræftelse ?

Vores system bygger udelukkende på diverse KALD til XAL dvs. vi anvender den i forvejen programmerede logik - og realtime data fra XAL.

Vores system kan ikke  i standard udgaven håndtere den form for variant styring, du efterspørger. Alt er dog opbygget i moduler og der kan sandsynligvis udvikles et modul der kan sende kald til jeres interne variantstyring og præsentere de relevante valg for brugeren - direkte fra xal.

Jeg tvivler på du kan finde en standardløsning integreret med XAL.

Hvis du er interesseret i en dialog - så send en mail til Hanbos ovenstående mail :-)

mvh
Frank Olesen
Avatar billede ulricho Novice
11. april 2005 - 07:33 #9
Hej Wesker

Jeg er helt med på standard-variantmodulet i XAL ikke er en holdbar løsning her. Det har dets fordele og bagdele.

Når du siger, at jeres system udelukkende bygger på kald til XAL, vil det så sige, at den gennem ODBC leder efter eksisterende værdier, som ligger gemt i XAL, eller kan den også lede efter værdier, som først skal udregnes gennem nogle XAL-kommandoer? Sagt på en anden måde, skal værdien, den leder efter, så ligge fysisk i XAL-databasen eller behøver den ikke det?

Du skriver også, at ...
... Skal konfiguratoren programmeres særskilt. dvs. jeres konfigurations logik skal opdateres 2 steder ...lidt uheldigt.

-> hvis man kan ligge en Form fra XAL'en ud på Web'en, var dette jo løst. Det er bare vigtigt, at det er virksomheden, der styrer kunderne! Spørgsmålet er jo, om det er rigtigt, at løsningen kalder direkte ind i XAL!

Hvad siger du til det?
Avatar billede wesker Nybegynder
11. april 2005 - 13:21 #10
Hej Ulricho

1. Allerførst : man kan IKKE lægge en form fra XAL på en website, men ja, det var ellers nemt, omend ikke særlig brugervenligt for ikke-XAL kyndige og ikke særligt sikkert.

2. Vores løsning bruger ikke ODBC - men et lille system vi selv har udviklet.

Det korte svar er et systemet sagtens kan vise resultater der skal udregnes via xal-kommandoer.

Det foregår nogenlunde således:

Fra websitet har vi etableret en kommunikationskanal med en dedikeret XAL klient.
Dvs. vi har i princippet adgang til alle data og alle tilretninger i XAl.

Vi har så opbygget en hel række standard kald; f.eks. "Afsend ordre".

Når dette kald modtages af XAL'en gør den det den nu skal gøre og afleverer Data til websitet i XML format.

I stedet for blot at lægge "dumme" data ind i XAL databasen, bliver "Afsend Ordre" modtaget af XAL klienten - og den udfører så alle de kørsler den skal i følge jeres tilretninger - dvs. AL forretningslogik forbliver inde i XAL.

Når XAL er færdig med at håndtere kaldet "Afsend Ordre" - svarer den tilbage til websitet - herefter kan websitet gå videre f.eks. med visning af ordrebekræftelse - hvilket igen resulterer i et nyt kald "vis ordre bekræftelse" - som igen trigger jeres standard udskrift af ordrebekræftelsen, der bliver vist på websitet ..osv osv ...

Det skal lige bemærkes at afviklingshastigheden er hurtig; det tager under 1  sekund at afvikle afsende ordre og vise ordrebekræftelsen.

For at vise f.eks. jeres interne konfiguration skal der altså laves en sammenkædning mellem et bestemt kald (f.eks. "vælg farve") både i XAL, der skal udføre nogle kommandoer, og på websitet, der skal vise et brugbart resultat for brugeren.

Et andet eksempel på integrationen af XAL logikken er visning af priser;
- alle priser der vises for kendte brugere (weblogin oprettes til debkart poster) bliver håndteret af den allerede oprettede pris/rabat struktur. Hver gang en vareliste, eller varedetaljer bliver vist på webbet, afvikles alle tilknyttede kørsler i XAL som sad man foran skærmen og søgte priser og vareinformation på en bestemt debitor.

Du kan evt. kontakte mig på tlf. 96 18 21 44

mvh
Frank Olesen
Avatar billede larsbuur Nybegynder
24. november 2005 - 16:04 #11
Til Chainbox XAL findes et standard modul som er integreret med den avancerede produkt konfigurator som findes i XAL. Dette betyder at man kan sidder og udarbejde de forskellige produkt opsætninger i konfiguratoren i XAL hvorefter dette slår igennem i Chainbox webshoppen.

www.chainbox.dk
Avatar billede ulricho Novice
24. november 2005 - 16:58 #12
Jeg har lige snakket med dem. Jeg troede virkelig, at svaret var her, men det viste sig, at de kun arbejder med SQL-databaser, hvor vi benytter Native. Derfor skal vi nok opgradere, hvorfor det nok er derfra, at vi skal tage den.

Derfor betragter jeg alligevel dit svar, som et svar, som skal have point!