Avatar billede ngandrup Nybegynder
07. april 2005 - 12:05 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

At flytte html filer?

Jeg sidder med det problem, at når jeg flytter html filer - fx for at bringe lidt orden i de mange sider - så kommer de til at se mærkelige ud i designvinduet.

Jeg var nødsaget til at flytte alle html sider op i roden (hvor de før lå i en "pages" mappe) for at få den til at godtage en ny indeks fil.

Men hvordan fr jeg DreamWeaver til at forstå den nye orden?
Jeg vil gerne kunne se filerne ordentligt i designvinduet igen, og egentlig også gerne have friheden til at ordne html filerne i mapper, så de ikke ligger i et stort rod.

Håber på hurtigt svar!

På forhånd tak - Nikolaj Gandrup Borchorst

Keystones Aps - www.keystones.dk
Avatar billede stellahell Nybegynder
07. april 2005 - 12:34 #1
Hvordan mærkelige? Mangler billeder osv?
Avatar billede ngandrup Nybegynder
07. april 2005 - 12:40 #2
Ja, lige præcis. Billederne er der ikke, og teksten står under hovedbilledet, i stedet for at se ud som det gør på hjemmesiden - www.keystones.dk

Dvs. man kan ikke på nogen måde tage udgangspunkt i designvinduet, da det ser komplet anderledes ud, end hjemmesiden online.
Avatar billede stellahell Nybegynder
07. april 2005 - 12:54 #3
Hmm det lyder lidt som om at dine opdaterer dine links? Hvis du begynder at flytte dine filer efter du har lavet hjemmesiden, skal alle dine links til billeder og sider gerne opdateres. Og er der noget serverside programmering på siden? (ASP, PHP osv)
Avatar billede stellahell Nybegynder
07. april 2005 - 12:54 #4
* Hmm det lyder lidt som om at dine links skal opdateres.
(Det gav mere mening) :)
Avatar billede ngandrup Nybegynder
07. april 2005 - 12:59 #5
Det er jo netop det de skal. Men hvordan gør jeg det? Det ville nok have været et mere specifikt spørgsmål. Det ligger på en standart ftp og ser fint ud når man går ind på hjemmesiden - bare ikke på min computer, hvilket gør det svært at arbejde videre med. Mht. serverside programmering, så ved jeg ikke så meget om det, men udbyderen understøtter ASP. Det ved jeg fordi vi ikke kan bruge det PHP-kontakt-modul, der ligger på hjemmesiden.
Avatar billede stellahell Nybegynder
07. april 2005 - 13:07 #6
ok, det ville nok være nemmest hvis du bruger samme mappestruktur som på den ftp server hvor hjemmesiden ligger. Men hvis du vil til at lægge det hele i nye mapper, skal du jo som sagt opdaterer det hele (eller det meste). Det "nemmeste" vil nok være at gå ind i koden og rette de forskellige links, men du kan fx også bare opdatere billederne i Dreamweaver ved at bruge deres drag & drop funktion mht links, billeder osv. (sigtekornet) Jeg går ud fra at du også har alle de billeder du skal bruge, liggende i samme mappe (eller undermappe) som alle dine html sider?
Avatar billede ngandrup Nybegynder
07. april 2005 - 13:10 #7
Jeg prøvr lige én gang til:

Strukturen er præcis den samme som på ftp'en. Jeg oploader bare mappen når jeg opdaterer. Det hjælper ikke bare at opdatere billederne for hele måden teksten, billeder etc står på ift. hinanden er fuldstændig anderledes end når man ser det i en browser.
Avatar billede ngandrup Nybegynder
07. april 2005 - 13:16 #8
Beklager at jeg ikke lige formulerer mig så præcist, men det er nok en del af processen at finde ud af præcis hvad det er der er galt..
Avatar billede stellahell Nybegynder
07. april 2005 - 13:18 #9
Ah ja det er rigtigt - min fejl. Tja det lyder sgu ret underligt som du siger. Det er ikke lige noget problem som jeg er bekendt med at Dreamweaver typisk laver. Så er det desværre nok lidt svært at hjælpe dig herfra hvis jeg ikke selv kan se det og rode med det osv. Men måske der er nogle andre herinde der har haft et lignende problem.
Avatar billede arminc Nybegynder
08. april 2005 - 08:06 #10
Jeg har oplevet ting i forbindelse med opdatering til SP2, så jeg skal klikke på en menubjælke øverst for at få lov til at se siderne korrekt.
Hvis du mangler billeder så er det jo sikkert fordi at sidernes henvisning til billederne ikke passer. Dvs som Stellahell siger så skal disse henvisninger opdateres. Jeg synes bare at DW plejer at gøre det automatisk.
Avatar billede ngandrup Nybegynder
08. april 2005 - 09:14 #11
Stierne passer. Billederne er ikke flyttet - kun html filerne. Jeg kan også hurtigt få billederne frem igen, men det ændrer ikke på at teksten står under billedet i stedet for ovenpå, som det fremgår på www.keystones.dk - det er noget værre skidt. Det hjælper mig desværre ikke at klikke på bjælken øverst - siden er stadig mærkelig.
Avatar billede stellahell Nybegynder
08. april 2005 - 10:05 #12
Men hvis du flytter html filerne svarer det på sin vis også til at flytte billederne. Som jeg kan forstå havde du flyttet html filerne fra en "pages" mappe til roden i stedet for. Det betyder vel automatisk at alle dine links fra html filerne skal opdateres. Og det er også ret vigtigt at din flash fil ligger rigtigt i forhold til html filerne. Men som sagt er det hele lidt svært at hjælpe med, da det lyder ret underligt og sikkert kan skyldes en del ting. Mit bud er dog fejl 40 :D
Avatar billede ngandrup Nybegynder
08. april 2005 - 10:09 #13
Det har du ret i - stien til billedet er relativ til html-filens placering. Som jeg skrev kan jeg også sagtens få billedet frem igen - det er forholdet mellem tekst g billede der er mærkelig. Fejl 40?? Jeg mener at kunne huske at det er en udbredt vittighed blandt support medarbejdere.. Selvfølkgelig er det en fejl 40 - jeg tror ikke et er mit pcmcia-dreamweaver kort den er gal med.. Problemet er bare, at det tager et par timer at lære ALT om Dreamweaver udenad, og det har jeg simpelthen ikke tid til..
Du kender godt problemet ikke?
Avatar billede stellahell Nybegynder
08. april 2005 - 10:23 #14
Øhm tjo det ta'r vel tid at lære det hele, men da vi ikke rigtigt kan se din kode og kun kan gætte os frem til hvad der er galt, er det ret svært at hjælpe dig. Og som alle andre web "point & shoot" programmer laver det lidt spøjse ting hist og her mht. programmering osv. Det er desværre ting som man finder ud af med vejen og samtidigt også finder ud af hvordan man afhjælper. Hvis du kan copy/paste koden fra din side kan det være vi kan være lidt mere behjælpelige. Evt. et screenshot af din mappe struktur på samme tid.
Avatar billede stellahell Nybegynder
08. april 2005 - 10:56 #15
Kom lige til at tænke på noget. Prøv at indsætte de billeder der skal være baggrunde som background i stedet for! Det lyder som om du bare har sat dem ind i tabbellen som picture i stedet for bg(background).
Avatar billede ngandrup Nybegynder
08. april 2005 - 11:02 #16
Hvordan er det lige jeg gør det? Indtil videre har jeg bare klikket på den grå kasse hvor billedet burde være og sagt "source file" og derefter browset mig frem til hvor billedet lå.
Avatar billede stellahell Nybegynder
08. april 2005 - 11:08 #17
Hvis du bruger DW MX 2004 kan du trykke i cellen/tabellen og så er der et hvidt felt nederst i "properties" hvor der bare står "bg" der kan du enten bruge sigtekornet til at point and shoote med eller finde filen gennem mappen.
Avatar billede ngandrup Nybegynder
08. april 2005 - 11:08 #18
Jeg har lige fundet en fejl som måske kunne have noget at gøre m problemet. Når jeg går ind under "Local Info" for sitet inde i DreamWeaver og sætter "Local Root Folder", som er hele den folder jeg uploader til ftp'en, siger den, når jeg går videre til eks. "Remote info" "WARNING. The selected folder does not contain the current site's homepage. The site map cannot be built". Og det på trods af at jeg sætter mappen til at være den hvor alle filerne ligger.
Avatar billede stellahell Nybegynder
08. april 2005 - 11:11 #19
Du kan også indsætte det i koden. Du fjerner det billedelink du i forvejen har og så indsætter du det her i din tabelcelle: background="evt_billedmappe/ditbillede.jpg"

Fx.
<td background="evt_billedmappe/ditbillede.jpg">
Avatar billede stellahell Nybegynder
08. april 2005 - 12:02 #20
Hmm jeg ved ikke lige hvad den advarsel betyder eller hvor du egentligt finder "local info" i DreamWeaver. Kan ikke mindes det er noget jeg har brugt anyways. Hjalp det at bruge backgounds i stedet for image?
Avatar billede ngandrup Nybegynder
08. april 2005 - 12:20 #21
Jeg finder det inde under site definition. Du kan også se det ved at dobbelte klikke på din site-folder i ø.th. i vinduet. Jeg kan ikke finde det du snakker om. Kan det gøre en forskel at sitet ikke er lavet m frames? Undskylder, men jeg er først kommet i gang m Dreamweaver for kort tid siden og har overtaget sitet fra en anden.

Stien er lige nu: /images/content_road.jpg  og billederne ligger i en mappe i root-folder, der hedder "images".
Avatar billede stellahell Nybegynder
08. april 2005 - 12:30 #22
Bruger du DreamWeaver MX 2004? Det lyder lidt som om vi går skævt af hinanden. Mht. dit billede problem så prøv at gå i koden og der hvor der står:

img src="dit_billede.jpg" slet det og skriv:
background="dit_billede.jpg"

Så burde dit billede ligge som baggrund i din tabel eller iframe.
Avatar billede ngandrup Nybegynder
08. april 2005 - 13:18 #23
Ja, jeg bruger DreamWeaver MX 2004. Nu har jeg prøvet det. Det hjælper desværre ikke. Der kommer i designvinduet bare, istedet for billedet, en highlightet linie hvor der står:

<background="/images/content_road.jpg" width="573" height="391">
Avatar billede arminc Nybegynder
08. april 2005 - 14:02 #24
I din sitemanger skal du huske at sørge for alle de rigtige oplysninger står der.
Dvs definere hvor siden skal ligge (på pc). Når du har gjort det plejer den selv at opdatere. Jeg bruger aldrig remoote info da jeg bruger TotalCommander til at oploade med
Avatar billede ngandrup Nybegynder
08. april 2005 - 16:52 #25
Det lader jo så til at problemer er, at det gør den ikke. Jeg har jo netop, som jeg skrev, skrevet de rigtige oplysninger ind.

Bruger selv både den interne i DreamWeaver samt flash fxp
Avatar billede ngandrup Nybegynder
26. april 2005 - 11:17 #26
Så fik jeg løst problemet!

Det var simpelthen et spørgsmål om <link href="../css/keystones01.css"
Da jeg jo havde flyttet samtlige sider et niveau op skulle der ikke længere stå ../
Da jeg fik slettet det fra stien i alle filer så det pludselig flot ud igen.

Jeg takker for hjælpen. Drop endelig et svar hvis i vil have lidt guf! Især dig Stellahell!
Avatar billede stellahell Nybegynder
03. maj 2005 - 09:10 #27
Så var det dine links der skulle opdateres alligevel hva :)
Men gi' du bare de points til dig selv :)
Jeg går ikke rigtigt op i det med point, men prøver bare at hjælpe folk når jeg kan og håber så at andre hjælper mig når jeg er på glatis :)
Avatar billede ngandrup Nybegynder
03. maj 2005 - 09:37 #28
Ja, det må man sige. Men det var jo det jeg sagde hele tiden;)

Jeg takker mange gange for hjælpen! Sig til hvis du en dag ikke forstår dit musikprogram..

Nikolaj