Avatar billede theofilos Nybegynder
06. april 2005 - 21:28 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Bedste eksterne harddisk (250-400 GB) gerne hurtigt svar

Efter en masse mas med malware på min PC sidste weekend, har jeg besluttet at købe en stor ekstern harddisk, så jeg hurtigt kan lave backup og formatere skidtet.. Men hvilken?

Jeg vil gerne betale op til 15-1600 kr, men selvfølgelig gerne mindre.

Det haster lidt, da jeg får tid tilovers til at bixe med PC-backup etc. her i weekenden, så jeg vil gerne bestille harddisken allerede i aften, hvis jeg er heldig at få nogle gode råd her fra eksperten.dk.

Derfor sætter jeg point-tallet lidt i vejret.

Hvilket mærke passer bedst til disse overvejelser, som jeg gør mig:

En harddisk, der ikke bliver for varm, men er godt afkølet altid.

En harddisk, der er for langsom, da det drejer sig om sikkerhedsdata på op til 20 GB ad gangen.

En driftsikker harddisk i det hele taget - gerne med USB 2.0-tilslutning (hvis det da kan tilrådes).

Gerne en harddisk uden ekstern strømtilslutning, men via USB-forbindelsen (hvis dette altså overhovedet findes)

Gerne en støjsvag harddisk

En lagerkapacitet på mellem 250 og 400 MB (og da også gerne mere, hvis det er muligt til 1600 kr...)

Gerne 2 års garanti

Endelig har jeg et spørgsmål... Kan en almindelig Fujitsu-Siemens (Føtex) PC håndtere Firewire 800 ? Går dataoverførsler hurtigere - med andre ord: kræver det noget ekstra hardware i min PC at benytte det nye firewire-format?

Med venlig hilsen

Theofilos
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. april 2005 - 21:32 #1
du kan købe en boks fra Sandberg, hvor du kan ligge en alm. hd i.. boksen koster 300,-, og evt. en 80 gb hd ca. 500,-..O)
og boksen kører på usb 2.0
Avatar billede theofilos Nybegynder
06. april 2005 - 21:38 #2
-bartfreak>>
Hvordan virker sådan en løsning i forhold til en færdig ekstern harddisk? Kan der benyttes firewire? Er løsningen lydsvag? Er det vanskeligt at stille op og tage ned og bringe frem og tilbage (Jeg har to PC'er fra hvilke jeg skal tage backups og forsøge at samle det hele til én stor sikkerhedsbank...
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. april 2005 - 21:43 #3
boksen er nok stører, lydløs.. narjj næsten ..O)
firewire.. skal lige undersøge det, men tror det mest alm. er usb.
bringe og stille op...> det er blot at stikke usb-stikket i.. bringe, ja, så kan man få meget små ekstrene hdér, men prisen er også derefter.
Der kommer snart et nyt system, hvor hdérne er mindre men med mere volume..O)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. april 2005 - 23:37 #4
Jeg ville nok anbefale Lacie:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=113235

Grunden er den at af mærekvare usb-bokse er der praktisk talt kun 2 mærker, LaCie og Maxtor og Maxtor er nok det mest købte mærke, men vi render tit ind i crashede Maxtor eksterne diske her på eksperten hvor det er umuligt at redde data'ene på, men jeg er endnu ikke rendt ind i en LaCie. Så derfor anbefaler jeg en sådan.

Havde kravene til kapcitet ikke været så høje, ville jeg have anbefalet den 2½" boks jeg selv har. Siger ikke en lyd, bliver ikke varm og får strøm fra usb-porten. Det er en Transcend bok med en 30 GB hd i.
Man kan bygge en 100 GB 2½" boks for ca 1500,- kr der får strøm udelukkende fra usb-porten, men det overholder jo ikke dine krav.
Avatar billede theofilos Nybegynder
06. april 2005 - 23:41 #5
He he, Tonnybrandt.. Kan det ikke netop skyldes, at der bliver købt flest Maxtor-bokse, og at man derfor sjældent hører om crashede Lacie-bokse?

Det lyder meget tillokkende - altså din 30 GB's Transcend bok - bortset altså netop fra at kapaciteten er så relativt lille.

Jeg tror ikke, jeg vil til at bygge selv... Det bliver for bøvlet og med mine evner måske også for usikkert.

Så jeg kigger lige på dit link
Avatar billede theofilos Nybegynder
07. april 2005 - 00:01 #6
Hvad synes I om denne her, f.eks.: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=122154

300 GB til ca. 1600,- ... Men uden firewire..

Og ikke mindst her: http://www.nemdirect.dk/vare.asp?vare_nr=2337&menu=010811

Ville I slå til? Kan jeg køre med firewire på en alm. 2,4 MHz "Føtex-maskine" (Fujitsu-Siemens)?

Dit lacie-link, Tonnybrandt var til en boks med 4800 RPM og 80 GB (?). Jeg har tjekket prisen - og jeg kan få en Lacie 250GB med 7200 RPM til ca. samme pris som Maxtoren... Hvad med opvarmning, støj og så videre...?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. april 2005 - 00:27 #7
Jeg fik da byttet rundt på et par link og fik faktisk sendt det link jeg havde fundet, til en 80 GB 2½" boks, altså den der ikke skal bruge ekstern strøm. Den kan altså godt fås samlet.

Det rigtige link til 250 GB 3½" boksen var dette: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=81396

Selvfølgelig vil der være flere Maxtor bokse der går istykker når der bliver solgt flere, men jeg kan ikke mindes at jeg har hørt om en LaCie der er crashet.

Generelt vil alle 3½" bokse blive ret varme, da man jo smider meget hurtige diske i dem med stor kapacitet. Det udvikler varme og støj, og derfor er der i de fleste bokse en lille blæser som trækker luft igennem.

2½" bokse i sagens natur en helt anden sag, da de jo netop bruger forholdsvis langsomt roterende små harddiske, der ikke bruger meget strøm og derfor ikke udvikler så meget varme. Disse er praktisk talt lydløse og hvis du kan gå på kompromis med kapaciteten, altså nøjes med en 80 hb harddisk vil den lacie jeg linkede til være helt fin.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=113235

Tjaa.. som du kan høre er jeg meget tilfreds med min lille harddisk, og derfor sværger jeg til denne type.
Avatar billede theofilos Nybegynder
07. april 2005 - 00:41 #8
Hmmm... Jeg forstår dig udmærket. Men jeg vil meget nødig under 250 MB. Jeg komponerer musik og musikfilhåndtering og sikkerhedskopiering kræver meget plads.

Findes der ikke større harddiske på 2,5 tommer og på intern strøm?
Avatar billede theofilos Nybegynder
07. april 2005 - 00:50 #9
Tonnybrandt... ja, 50 GB fra eller til.. Hvis du kan anbefale LaCie 250 GB - så tror jeg, jeg vælger denne løsning.

Har forskellen i bufferstørrelsen på 8 MB mindre i forhold til Maxtoren nogen praktisk betydning?

Og endelig her til sidst... Hvis der kan spares nogle hundrede kroner - skulle jeg så købe sådan en Sandberg-boks og finde en god intern LaCie-harddisk på 250 MB eller over? Ville det virke lige så godt og sikkert??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. april 2005 - 01:40 #10
I LaCie bokse sidder der standard harddiske, så det er ikke specielle harddiske der sidder i sådan en. Kvaliteten kommer til udtryk i designet af boksen, altså der er kælet for detaljerne, støjniveauet og tænkt over hvordan den skal slippe af med varmen. Det er forskellen på en sandberg boks og en LaCie boks, og grunden til at den er dyrere end en sandberg boks.

Forskellen i bufferstørrelse har en betydning når det drejer sig om internt monterede hd'er der skrives og læses til hele tiden, men ikke når den bruges som backupdisk, hvor det er store datamængder der skrives. Alt skal alligevel ned på disken eller læses fra disken og derfor har cachen i praksis ingen betydning.

Så jeg ville vælge LaCie boksen af hensyn til kvaliteten.
Avatar billede theofilos Nybegynder
07. april 2005 - 08:13 #11
OK. Tonny. Du har overbevist mig. Hvordan forholder du dig til pointsene denne gang?

;-)

Jeg kommer tilbage ved middagstid.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. april 2005 - 10:09 #12
jeg synes den er lidt dyr, men det er jo op til dig..O)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=115985
Avatar billede theofilos Nybegynder
07. april 2005 - 12:01 #13
Bartfreak... Du frister mig.. men jeg ved næsten ikke om jeg tør købe en Maxtor efter, hvad Tonnybrrandt har skrevet... Jeg har stor respekt for Tonnybrandts udtalelser... uden hans hjælp havde jeg været på den efter sidste weekends malware-angreb...
Avatar billede theofilos Nybegynder
07. april 2005 - 12:03 #14
Amitechen er forøvrigt for lille.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. april 2005 - 15:24 #15
Avatar billede theofilos Nybegynder
07. april 2005 - 15:30 #16
>>Tonnybrandt

Jeg har bestilt LaCien nu  ;-)

Alle points går til dig for bedste besvarelse, som opfylder de fleste af mine kriterier.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. april 2005 - 15:37 #17
Takker for point :)
Avatar billede theofilos Nybegynder
07. april 2005 - 15:38 #18
Takker for hjælp :)