Avatar billede detail Nybegynder
06. april 2005 - 15:22 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

undgå vandret scrollbar

Hej
Hvad skyldes det at jeg altid får en vandret scrollbar i mine frames og hvordan fjerner jeg den ?

Jeg har en ide om at det skyldes mine tabeller, men hvordan undgårs det, når de altid bliver definere med en fast bredde i pixel. ?
Avatar billede flintstone Novice
06. april 2005 - 17:49 #1
Prøv med en fast bredde i % i stedet for.
Avatar billede migduvednok Nybegynder
06. april 2005 - 20:41 #2
To værktøjer: "table" vinduet og "view frame border" hvorefter du kan klikke på framen og editere dens properties.
"Scroll" sættes til "no" og "no resize" klikkes.
finpuds til aller sidst med "borders=no"

Selv gør jeg det at jeg tegner menuen i Fireworks, eksporterer som HTML dokument. Laver frameset i Dreamweaver, sætter menuframen til det antal faste pixels som menuen var bred (husk fra tegneprogrammet (bred hvis den ligger til højre eller venstre, høj hvis den skal ligge i bunden eller toppen)) Sæt framen til no scroll og det jeg har skrevet ovenfor.
Den anden frame sættes til 1 relative og scrollable- så indholdet du vil putte ind i det kan "flyde frit" der nedefter.

gør framesne usynlige med borders=no, finpuds lige med margin width/height=0

test i browseren - og husk at det kan sagtens se forskelligt ud i DW og i browseren.

vedlæg lige et link til et eksempel, så kigger vi nærmere på det.
Avatar billede detail Nybegynder
07. april 2005 - 07:45 #3
Avatar billede migduvednok Nybegynder
07. april 2005 - 09:47 #4
du bevæger dig ud på farlig grund ved at designe en website after et "blad-design".

Men ved at kigge din website i design-view i dreamweaver, var det åbenlyst hvad din fejl er - du har angivet en bredde på 800 for hele forsiden, men den fordi du reelt har lavet er kun 551 bred - derfor har DW fyldt resten ud med tomme tabeller. dem har jeg nu slettet, og det ser fint ud. Når du sætter det ind, skal du sætte forsidetabellen til "center" - ELLER virkelig LAVE den 800 pixels bred.

Du har også angivet fast højde - det skal du holde meget øje med at det ikke tér sig...
Bedst af alt - helt undgå det.

Når man arbejder med tabeller, er det vigtigt at det der er indeni matcher der der er udenom - to lige store tabeller der tilsammen skal være 400 px bred, skal være 200 og 200 bred - ikke 200 og relativ eller noget som helst andet. En del regning når man sætter sådan en webside op.
:-)
Avatar billede migduvednok Nybegynder
07. april 2005 - 09:50 #5
Jeg retter lige mig selv.

Enten angiv angiv forsidetabellen til den bredde den virkelig er - 551 px eller noget - eller lav en forside på 800 px som der er angivet nu.
Avatar billede detail Nybegynder
07. april 2005 - 11:42 #6
de 800 mener jeg har angivet i bredden hvor er det, jeg kan kun se at der står 800 pixel i tabelhøjde ?
Avatar billede migduvednok Nybegynder
07. april 2005 - 11:54 #7
ups! jeg er vist fuld! Kan godt se at jeg har snakket om noget helt forkert. der er jo i HØJDEN at du har skrevet 800 - dumme mig. ;-)

Men jeg kan jo se at du har gjort som jeg sagde, slettet de yderste højre felter, for scrollbaren er ihvertfald væk nu. :-)

Principperne om hvordan man regner og alt det der, gælder dog stadigvæk. :-)
Avatar billede migduvednok Nybegynder
07. april 2005 - 12:01 #8
Lige et tip mere, angående hele siden:

1: fjern de der scollpile - ligner jeg ved ikke hvad.

2: logoet over menuen - find skrifttypen og tegn det op igen. Kan tydeligt se at du har hugget det et eller andet primitivt sted, det har virkeligt taget skade i kvalitet. Brug helst samme skrifttype i "overmenu" logoet som i logoet på selve siden.

3: ret stavefejlen i murerpigendamenartiklen. :-)

4: lav menuerne så dan samme knap åbner og LUKKER dem.

5: Menuen fylder ikke hele det grå felt, når man ruller artikel menuen ud f.eks,  - lad den gøre det.

6: hvad med enkelt afstand imellem submenupunkterne istedet for dobbelt?

7: nu skal jeg nok holde min kæft! :-D
Avatar billede j_andersen Nybegynder
15. april 2005 - 10:48 #9
Jeg har også bøvlet med at vandret og lodret scrollbar, altid kommer på samtidig.
Dvs. at når teksten bliver for høj, så der er behov for lodret bar, så fås de kun i "par", dvs man får begge scroll bars, selom der kun er behov for den lodrette.

Fjern øverste linie, som DreamWeaver indsætter i koden.<!Doctype......loose.dtd">
Så kommer vandret og lodret scrollbar på efter behov, og uafhængig af hinanden.