Avatar billede lydtek Nybegynder
02. april 2005 - 16:07 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Mistet MBR (Master Boot Record) med copy i Ghostpgr.

Katastrofen der ikke måtte ske i mit lydstudie ! Under kopiering af min Sata-disk med 4 partitioner til blank disk med Nortons Ghost blev den tomme disk kopieret på min fyldte disk. Det skete på en brøkdel af et sekund, hvorfor det formentlig kun er MBR der er slettet. Hvordan genskabes min partitionstabel uden datatab ? Subsidiært hvordan  sikrer jeg bedst mine data fra den ej bootbare disk. Jeg har ghost-image af mit C drev liggende, men tør ikke indlæse det af frygt for at overskrive data på D, E og F partitionen. Jeg har en anden XP maskine hvor disken kan tilsluttes for evt. recovery af data !

Hilsen den dybt ulykkelige LydTek.

(det er 1½ års musikproduktion og studieopsætning som er tabt)
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2005 - 16:36 #1
Måske spørger jeg dumt, men kan du ikke blot geninstallere MBR ?
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2005 - 16:38 #2
Det næste råd jeg plejer at gi er download DAPPIX gratis men fylder 700 MB og så vil vige pladsen for alle dem der foreslår div. genetableringsprogrammer
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. april 2005 - 17:57 #3
Der bør ikke kunne ske noget ved at tilslutte disken til den anden maskine hvorved du kan se om partitionerne stadig er der med dine data på. Er det kun mbr, der er overkrevet er det en forholdsvis enkel sag at få disken på højkant igen.
Avatar billede plx Nybegynder
02. april 2005 - 22:44 #4
Hvis det kun er MBR, kan du bruge et partition recovery program til at bygge din tabel op igen. F.eks. http://www.partition-recovery.com/
Avatar billede lydtek Nybegynder
03. april 2005 - 17:41 #5
Hej kære mennesker ! Tak for hurtig respons. Det er lykkedes mig via Partition Magic at genskabe min slettede C partition og gøre den aktiv.

Spørgsmålet er nu om jeg kan genskabe partitionerne D,E og F, der ses som "unallocated space" på 94 GB ? Hvad og hvor har indeholdt oplysninger om disse "extended partitions" ?

Alternativt skal jeg lave en recover af de tabte filer - hvilke programmer gør det bedst, nu hvor mit C-drev kører ?

Mange hilsner fra den håbefulde LydTek.
Avatar billede plx Nybegynder
03. april 2005 - 19:59 #6
http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prkd_tro_kyrr.asp

figur 27.6, 27.7

foruden din primære partition, drev C, er den udvidede partition også angivet i MBR
Avatar billede lydtek Nybegynder
03. april 2005 - 21:00 #7
Tak for henvisningen plx ! Det er altså min MBR der mangler.

Jeg vil gerne vide, om der er mulighed for at finde min gamle MBR frem og da adgang til mine logiske drev på den udvidede partition ?
Kan jeg eks. boote på XP-pro CD´en og bruge "Fix MBR" ?

PS: Skriv blot jeres evt. kommentarer som svar - jeg deler glædeligt ud hvis det lykkes mig at genskabe mine data.

          Hilsen LydTek.
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2005 - 07:05 #8
Jeg skrev faktisk til dig 02/04-2005 16:36:48 "Måske spørger jeg dumt, men kan du ikke blot geninstallere MBR "
Og ja du kan blot geninstallere MBR med kommandoen FIX MBR fra din cd når du har valgt "reparer fra genoprettelsesconsol"
Avatar billede lydtek Nybegynder
04. april 2005 - 11:09 #9
Hej HelgeC, Plx og TonnyBrandt ! Jeg turde ikke bruge "fix MBR" før jeg havde recovered mine data. Jeg har brugt pgr. GetDataBack som fandt stort set alle filer og endda i de rigtige mapper på det unallocatede område af disken. Fedt program der hentede 94 GB fra det unallocatede område - kan anbefales.

Jeg har derpå FORGÆVES forsøgt med "Fix MBR" og systemgendannelse.

Vil gerne vide om jeg kan bruge de recoverede MBR og andre systemfiler til at få adgang til det unallocatede område på disken, inden jeg opretter ny extended partition på området ?

Plx, jeg har nu forsøgt med www.partition-recovery.com DEMO edition vers.3,0 - den ser ud til at kunne finde de logiske drev på den udvidede partition hvilket klart er at foretrække. DEMO udgaven kan desværre ikke Restore drevene og jeg har ikke mulighed for onlinekøb (39 $)!

Hvis nogen "gode" ideer til Partition-Recovery vers. 3 må de meget gerne mailes til usacops@hotmail.com !  *S*

Med venlig hilsen oven på en lang nats arbejde - LydTek.
Avatar billede plx Nybegynder
04. april 2005 - 15:46 #10
Men i dette tilfælde har fixmbr ingen effekt, da partitionstabellen er gået tabt. fixmbr er kun i stand til at skrive ny bootstrap kode til mbr.

diskprobe, som forefindes i xp supporttools, kan du bruge til at ændre manuelt i mbr.
Avatar billede plx Nybegynder
04. april 2005 - 15:47 #11
Du kan prøve at definere den udviddede partition til at begynde umiddelbart efter den primære partition, og lade den fylde resten af disken ud. Med lidt held er det nok
Avatar billede plx Nybegynder
04. april 2005 - 15:51 #12
Og lav lige en backup af mbr inden du går i gang. Det gør det lidt nemmere at rette op på evt fejl du måtte lave :)
Avatar billede lydtek Nybegynder
04. april 2005 - 18:13 #13
Jubii Hurra Hurra - det lykkedes mig med Active partition Recover vers. 3,0 at genskabe de 3 resterende partitioner og logiske drev. Nu kører det hele nøjagtigt som sidste onsdag - en sort periode i mit PC-liv er ovre.

Nu skal jeg bare lige finde ud af at lave en backup af min MBR - er der en venlig sjæl der lige har et godt bud på det? (Plx jeg har set XP supertools, men har/kender det ikke)

Jeg skal så stadig kopiere hele min disk til det andet lydstudie, men tør næsten ikke forsøge med 2 ens diske i Ghost igen. Kan man ikke kopiere enhel disk på mere sikker vis ?

Kære Forum - tak for supporten i en svær tid - det hjælper og varmer at manikke er helt alene - læg nogle blanke svar, så jeg kan dele nogle point ud.

              Hilsen en igen glad LydTek.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2005 - 17:56 #14
:)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. april 2005 - 18:59 #15
Jeg har vist ikke bidraget til løsningen, så jeg springer over *s*

(men tillykke med at du fik løst problemet)