Avatar billede gumleand Nybegynder
30. marts 2005 - 01:13 Der er 3 kommentarer

Word vs. kompleks grafik

Typisk. Man har brugt timer på at sætte et stykke brevpapir med logo, møjsommeligt spatieret tekst, en ensfarvet stolpe i den ene side og et foto langs kanten i bunden. Vel at mærke IKKE i Word.
Kundens reaktion: ”Nej, hvor er det flot! Kan jeg ikke lige få det som et Word-dokument, så jeg selv kan fylde på og printe?”
(Eksemplet er opdigtet for at beskytte de implicerede parter :-)

Første indskydelse er vel at arkivere hele siden som ét stort billede og lægge det som et ”vandmærke” i Word.
Jo, tak. Men hvordan er det nu lige, at man i Word får importeret et billede, som indeholder både vektor- og bitmapgrafik ... på en holdbar måde?

EPS – Kun dårlig erfaring til kontorbrug. Hvis Word overhovedet kan håndtere formatet, så skal printerens manglende PostScript nok få én ned med nakken. I bedste fald er det tungt at arbejde med i Word.

WMF – Konverteret fra Illustrator giver latterligt grimme kantede vektorer ... eller måske snarere prik-til-prik-tegninger. (Kan det optimeres?)

GIF, BMP med flere – Ok til små billeder, men bliver hurtigt tungt, da det vel skal op i 600 dpi for at skrift ser ok ud på laserprint. Et mangefarvet A4-billede i 600 dpi er ikke sagen.

JPEG – Risiko for at farveflader bliver synligt ødelagt af komprimeringen.

PDF – Har (mis)forstået at Apple’s Pages kan håndtere PDF’er direkte. Det hjælper alligevel ikke, når alle arbejder i Word. Acrobats Snapshot-funktion fungerer kun til skærmvisning.

PNG – Eventuelt via ”Save for MS Office...” i Illustator. Er også bitmap, men ser rimelig ud i forhold til filstørrelse og let håndtering i Word. Mit bedste bud så vidt (hvis der ikke skal printes på en super laserprinter).

Hvis ikke den gyldne gral dukker op, så præmieres interessante kommentarer.
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. marts 2005 - 08:03 #1
Jeg ville nok dele grafikdokumentet op i enkelt elementer, og så placere disse i worddokumentet. Den tekst som brugeren så skal indskrive, styres via aktive felter, hvor resten af dokumentet er låst.

Alternativt er at foreslå firmaet at få trykt brevpapir som derefterfølgende printes på.

Hvis du vælger første løsning, skal du og firmaet vide atdenne løsning ikke kan styres 100 % da word ændre layoutet lidt afhængig af hvilken printer derer valgt som standard printer. Du kan således opsætte det perfekte dokument, der så fuc... up at at en kontordame vælger at udskrive på en anden printer. Hvis firmaet vil løse dette problem, skal alle udskrive til PDF format, der så efterfølgende printes eller sendes elektronisk.

Løsning 2 vil dels sikre et ensartet udseende uafhængig af printer og det vil også være den billigste løsning på langt sigt, da tryk (når vi taler om mange eksemplarer) er billigere end udprintning
Avatar billede gumleand Nybegynder
30. marts 2005 - 11:49 #2
Spørgsmålet går egentlig ikke på løsning af en konkret opgave. Eksemplet med brevpapiret er ment som illustration af problemstillingen – altså hvordan får man Word til at håndtere kompleks sammensat grafik til udskrift på en kontorprinter?

Svarer sikkert til at flyve til månen på en knallert – uden styrthjelm. Men jeg har en teori om, at visse af mine kunder lever i en anden dimension, så måske er der trods alt en brugbar løsning et sted derude?

(Tro mig. Jeg forsøger altid med både næb og klør at overbevise kunden om, at Word ikke er et ombrydningsprogram, og at deres matrixprinter ikke er et offsettrykkeri. Det lykkes bare ikke altid.)
Avatar billede jkrons Professor
30. marts 2005 - 12:32 #3
Ligesom du selv og bufferzone mener jeg, at den eneste løsning er, at du overbeviser dine kunder om, at Word ikke er et holdbart værktøj til layout opgaver.  Alene det forhold, at Words opsætning styres af den konkrete print-driver betyder at selv simple dokumenter - uden kompleks grafik, kan gå op i hat og briller, hvis du skifter printer.