Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
23. marts 2005 - 15:42 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Programmering af "autonummerering"?

Hej eksperter

Er det muligt at programmere, så man i stedet for autonummering i en database har et almindelig nummerfelt som fremstår som nøgle, hvor programkoden så sørger for at tage det mindste ubrugte nr?

Hvis ja, hvorledes skal det gribes an?
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
23. marts 2005 - 15:43 #1
Egentlig det samme som autonummerering, men bare hvor en slettet post blive erstattet af et nyt...
Avatar billede arne_v Ekspert
23. marts 2005 - 16:08 #2
Det er ikke helt simpelt.

Og næppe hensigtsmæssigt. Autonummererings felter bør aldrig vises og derfor
er det ligegyldigt hvilke værdier de har.

To forslag hvis du vil fortsætte:

1)  lav en tabel med 2 felter id og inuse og så marker dem der er ibrug
    og finde det mindste som ikke er ibrug

2)  lav en deleted_ids tabel hvori du gemmer slettede id'er of ved indsæt
    så ser du først om der er en gammel slettet du kan genbruge eller om du skal
    autogenerere en ny

Begge kræver lidt kode at få lavet sikker i fler bruger sammenhæng.
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
23. marts 2005 - 16:16 #3
Takker - smid lige et svar...

Du har ret - det bliver ikke en smart løsning - jeg finder på noget andet...
Avatar billede arne_v Ekspert
23. marts 2005 - 16:17 #4
svar