Avatar billede alister_crowley Nybegynder
21. marts 2005 - 00:11 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Sælger denne tekst ?

Hej

Har skrevet en slags salgstekst til vores webshop løsning.
Teksten kan ses her:

http://www.thedeathart.dk/upload/iTech-shop_salgstekst.pdf

Er det en tekst som vil sælge ?

Der er sikkert lidt stavefejl, men udover det, noget som bør rettes ?
Avatar billede ALS Praktikant
21. marts 2005 - 01:33 #1
Jeg syntes du skulle prøve at skrive det efter AIDA-modellen (beskrevet på http://www.cvu.dk/sw662.asp)

AIDA står for ATTENTION, INTEREST, DESIRE, ACTION
Enhver tekst, der skal sælge bør opbygges efter disse 4 elementer. Det er din tekst slet ikke.
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
21. marts 2005 - 02:11 #2
God ide, den vil jeg lige kigge igennem.

Flere forslag er velkommne :)
Avatar billede fxj Juniormester
21. marts 2005 - 09:25 #3
Jeg har lidt kommentarer:
- hvem skriver du til. Det kan både være dyrt for en privatperson, men på trods af dette kan et (større?) firma bruge det
- Skriv "Shoppen er testet med succes i de mest brugte browsere" og så flyt opremsningen til et andet sted i dokumentet
- du har tre afsnit i træk der starter med "Systemet ..." Find et andet ord, eller omformuler, så det ikke ligner en opremsning
- hvad er XHTML og hvad skal jeg bruge det til ??

Der er ingen tvivl om, det er fint system du har. Spørgsmålet er bare om den der læser teksten også er den der skal installere det.

Mit råd er:
- Find din målgruppe og lav en tekst der passser til den (lille firma, stort fima, avanceret privatperson)
- Find de tre argumenter, der skal sælge dit system og skriv dem øverst.
- Under dette beskriver du, hvad de tre fordele kan gøre for mig
- I din afslutning sammenfatter du, hvordan de tre fordele i kombination, gør læserens liv lettere
- Lav et teknisk dokument, som kan bruges som bilag. PHP, Dabase Abstraction Layer, CSS hører efter min mening ikke hjemme i et salgsnrev.

Det der skal stå lysende klart, når man har brugt 30 sekunder på at læse teksten er: "hvad gør det for mig, som er anderledes"

Hilsen
Flemming
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
21. marts 2005 - 11:39 #4
Hej aleister,

Både ib's link og fxj's kommentarer er et rigtigt godt udgangspunkt ift. den indholdsmæssige del, men jeg har lige en enkelt tilføjelse - eller to:

Du nævner selv "lidt" stavefejl, men får det til at fremstå som om det er knap så vigtigt. Så vidt jeg kan se er det altså *spækket* med stave-, sprog-, lyd- og dummefejl.

Mit første indtryk er, at jeg sidder med en tekst, skrevet af en sjusket amatør og det skræmmer mig bogstaveligt talt væk fra overhovedet at overveje jeres produkt.

Det er så ubeskriveligt vigtigt at udvise grundighed og disciplin.
Tag f.eks. det "kontorartikler.dk"-banner, med reklame for "Windows Server System", der roterer her på Eksperten for tiden. Hvorfor i alverden står Windows med lille w i citatet? Sjusk! :)

Med det ude af verden, så dokumentér, dokumentér, dokumentér!
Taget fra din tekst:
"...markedet inden for browsere, ifølge en række statistikker."

- Ja? Hvilke statistikker? Nogle du har indsamlet på din nabo's personlige hjemmeside om sin hund og førstefødte?
Sætningen lægger meget godt op til et brag af et salgsargument, med angivelse af en utroligt høj procentsats kombineret med et af de bedste tidløse buzzwords "markedet", men slutter før jeg får startet på at læse den, med ovennævnte citat.

Anyways, jeg ønsker dig held og lykke med det.

// Jakob
Avatar billede diggerx Nybegynder
21. marts 2005 - 11:41 #5
Jeg synes også den er alt for teknisk.

Prøv at tænke på hvorfor er der nogen der vil købe din shop? Svaret er formodentlig, fordi de vil sælge nogen varer. En af dine kunder kunne være den lokale cykelhandler, som aldrig har beskæftiget sig med internet, men vil udvide forretningen med en webshop.

Han ville ikke forstå særlig meget af det du skriver. Det er heller ikke særligt vigtigt for ham. Han forventer bare at det virker.

Lad være med at skrive negative ting som at Dankort vil øge prisen enormt. Om det kan betale sig for ham at have dankort kommer jo han på hvor meget han menet at kunne sælge for om måneden. Hvis han sælger for et par hundrede tusind om måneden vil han jo ligefrem spare penge ved det, set i forhold til den tid det tager at tjekke bankoverførsler, cheks, postanvisnger etc.

Prøv at sætte dig i kundens sted og det han interesserer sig for.

Når shoppen kører, havd skal han så gøre for at følge med i hvad han har solgt? Skal han kigge ind på siden 10-20 gange om dagen eller får han en email ved hver bestilling?

Hvordan får han opdateret priser og varer? Indlæser han txt filer eller taster han på livet løs?

Hvilke statistikker er der i shoppen som kan hjælpe ham med at tage beslutninger?

Hvilke muligheder er der i administrationsdelen?

Hvor mange tilpasninsmuligheder er der?

etc. etc.
Avatar billede ALS Praktikant
21. marts 2005 - 11:54 #6
Dankort har gang på gang vist at øge forbrugerens tillid butikken.
Det er klart en mangel ved dit produkt at man ikke kan tilknytte Dankort (men spørgsmålet gik ikke på vurdering af produktet).
Jeg er ganske enig med diggerx; lad være med at skriv om Dankort, hvis din løsning ikke er i stand til at understøtte det.

Teksten er tydeligvis skrevet af en teknikker/programmør. Det er rigtigt at den er alt for teknisk og beskriver en masse ting, som ikke er relevante for slut-brugeren.

- Lav en fangende overskrift (ATTENTION)
- Forklar kort at kunden har et behov og at der venter masser af nye kunder (INTEREST)
- Forklar at netop dit produkt kan opfylde det behov (DESIRE)
- Forklar hvad der nu skal ske. Skal han kontakte dig eller følger du op? Du fortæller ikke engang hvor han kan købe produktet (ACTION)
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
22. marts 2005 - 01:11 #7
Jeg takker rigtig mange gange for kritikken, jeg kan se jeg stadig har meget at lære :)

Jeg er selv programmøren. Også tak for forslagene mht. statestikker, det havde jeg ikke selv overvejer at tilføje.

I bedes alle ligge et svar, så kan i pænt dele :D

Og igen mange tak.
Avatar billede diggerx Nybegynder
22. marts 2005 - 01:38 #8
Jeg samler ikke point

Hvis du laver statistikker, så husk at det skal være nogle relevante statistikker. Ikke noget med hvilken browser de kommer fra, men f.eks sammenhængen mellem de produkter de kigger på om dem de køber etc.