Avatar billede caddylak Nybegynder
20. marts 2005 - 12:09 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke afsende mail / mail ind i huset ok ?

System Winserver 2003 /exchange 2003

Hej alle

Jeg har fået mig et stort problem, min mail-server nægter pludseligt at afsende mail.
Rodede "lidt" med den, mennn no luck, så reinstal. jeg den men stadig samme problem.
Der kommer ingen mail ud men der er ingen problemer ind i huset
mxrecord ikke ændret- DNS ikke ændret, ingen problemer i event log?
Min forbindelse er via tele2,
Avatar billede a1a1 Novice
20. marts 2005 - 12:20 #1
:o(
Det er fordi tele(fuckfaces)2 har "ændret politik", så de spærrer for port 25, jeg har selv t2, det skete for mig for ca. 2 uger siden, og man kan ikke få det fjernet

(det var 2 dage efter de startede på at indføre det, det kan være at mange andre end jeg har brokket mig, så de ændrer/har ændret politik, ellers bliver jeg nød til at skifte, da jeg bruger bærbar med egne mailservere (konti) (og jeg bærer faktisk rundt på den engang i mellem))..

Måske du kan få dine udgående mails til at relaye gennem t2?

;o)
Avatar billede a1a1 Novice
20. marts 2005 - 12:30 #2
og du kan heller ikke sende virus i gennem deres mailserver (mail.tele2.dk), og de fortæller dig ikke at du har forsøgt...

Jeg har prøvet med eicar's test virus, og jeg får hverken mail eller svar om at der er virus i:
http://eicar.com/anti_virus_test_file.htm
Avatar billede a1a1 Novice
20. marts 2005 - 12:33 #3
hvad de ellers filtrer fra er ikke godt at vide.

Det er utroligt at et så stort firma ikke tænker sig om når de laver sådan nogle ændringer...

Det kunne være man skulle søge den snart kommende stilling som it-chef hos tele2 ;o)

;o)
Avatar billede caddylak Nybegynder
20. marts 2005 - 12:38 #4
Joo, men at port ikke altid været spærret ?, det er rette i min mx-record
jeg har også prøvet at bruge tele2 smtp til udgående trafik , men stadig no luck

Klippet dette fra tele2 hjemme side
"Er alle porte åbne?

Nej, port 25 er lukket. Vi tilbyder, at du gratis kan benytte mail-relay.tele2.dk som sekundær mailserver og dermed alligevel få din egen mailserver. Den skal i praksis sættes på som MX record med lavere prioritet, til udgående post benyttes smtp.tele2.dk"
Avatar billede a1a1 Novice
20. marts 2005 - 12:47 #5
den har ikke altid været spærret, det er noget nyt...

Hvordan ser din mx records ud?
Avatar billede caddylak Nybegynder
20. marts 2005 - 12:51 #6
Sådan ?
'Mail til 'mantzius.com' afleveres til (laveste prioritet bedst):
- mail.mantzius.com med prioritet 10
- mail-relay.tele2adsl.dk med prioritet 20
Tjekker om 'mail.mantzius.com' har en A record:
- fandt A record: 83.72.131.2
Avatar billede caddylak Nybegynder
20. marts 2005 - 12:54 #7
UPS  der var det jo, tele(dum .-((2) har ændret "mail-relay.tele2adsl.dk" til "mail-relay.tele2.dk"

Sådan nogle nokkefår , havd med at sende en mail/ brev ud til deres kunder :-(((((
Avatar billede a1a1 Novice
20. marts 2005 - 12:57 #8
mail-relay.tele2.dk
du har
mail-relay.tele2adsl.dk

dine mx: burde det (i flg. t2 ikke være mail.mantzius.com der har priotet 10?)
mantzius.com            86400    IN    MX
  10 mail.mantzius.com

mantzius.com            86400    IN    MX
  20 mail-relay.tele2adsl.dk
Avatar billede a1a1 Novice
20. marts 2005 - 12:58 #9
tsk, tsk..
lavere priotet ~ højere tal ;o)
Avatar billede caddylak Nybegynder
20. marts 2005 - 13:06 #10
Takker for hjælpen , man kan side og stire sig blind på sådan ting.
Men forhelv...... , kan tele2 ikke yde en ordenlig kundeservice når de retter i sådan nogel ting NOKKEFÅR
Avatar billede a1a1 Novice
20. marts 2005 - 13:07 #11
kan du få det til at virke, jeg kan ikke sende gennem mail-relay.tele2.dk, kun gennem mail.tele2.dk (med outlook)?
Avatar billede caddylak Nybegynder
20. marts 2005 - 13:09 #12
Skal lige på Dandoman og rette min mxèr kommer tilbage om 1/2 time
Høres
Avatar billede a1a1 Novice
20. marts 2005 - 13:15 #13
ja, de er nogle klovne...

De tænker sig overhovedet ikke om, jeg kan jo IKKE benytte mail.tele2.dk som udgående postserver, når jeg sidder på en TDC forbindelse (f.eks. hos en kunde)

Jeg fik at vide at jeg kunne jo "bare" oprette en ekstra konto i outlook, ja ja, men npr folk svarer på min(e) "gammle" emails, og jeg svarer igen bruger outlook (selvfølgelig), den konto jeg brugte til at afsende mailen, og så kommer der en fejl, som man nogle gange ikke opdager med det samme (jeg laver andet end at sende emails :o) )
Avatar billede caddylak Nybegynder
20. marts 2005 - 13:24 #14
Nåååå ja , der kan jo gå optil 24 timer før det er rette alle steder , så jeg må nok væbne mig med tålmodighed
Fandens også , hvis dette er rigtigt har det kun kostet mig ca. 20 timers arbejde fordi "NOKKEFÅRNE" ikke kan yde bare den mindste service på sådan et centralt område
Jeg bliver mere og mere sikker på at jeg skifter ADSL-leverandør i nærmeste fremtid
Avatar billede a1a1 Novice
20. marts 2005 - 13:28 #15
Jeg skifter også snart, hvis de ikke har tænkt sig at åbne for port 25...

Jeg har ellers været godt tilfreds....
Avatar billede caddylak Nybegynder
20. marts 2005 - 13:33 #16
De åbner ikke for port 25, pga spam.
Men mit mx-record har virken indtil får ca 10 dage side, sår jeg er temmelig sikker på det er der "rotten#" ligger begravet såååå
Men jeg vender tilbage når der er hul igennem igen
Avatar billede a1a1 Novice
20. marts 2005 - 13:59 #17
hos tdc, cybercity mv. kan man få dem til at åbne...

Burde de ikke i det mindste fortælle når man har prøvet at sende virus / spam??
Avatar billede caddylak Nybegynder
20. marts 2005 - 14:45 #18
Så kom der hul begge veje

"Efter den 1. marts 2005 vil der være lukket for port 25 i både indgående og udgående retning.

Undtaget for denne blokering er Tele2's egne post-servere.

Kunder der udelukkende bruger Tele2's postsystem vil ikke blive berørt af denne ændring. Ligeledes påvirkes webmail systemer ikke.

Port 25 bruges ofte af virusser til at sende uønskede reklame breve (spam) fra inficerede computere uden at brugeren ved det. Inficeres din computer, risikerer du derfor ufrivilligt at spamme andre computere, som igen inficeres og spammer videre etc. Det er til stor gene både for modtagerne og for dem, som uden at vide det sender virus og spam videre til venner og bekendte deres adressebog.

Når Tele2 lukker for udgående trafik på port 25 forhindres en stor del af denne trafik.

Kunder der kører deres egne post-servere skal i fremtiden lade disse servere sende email via Tele2's servere.

Dette gøres således:

Indgående post:
Du kan gratis bruge mail-relay.tele2.dk som sekundær mailserver. Den skal sættes som MX-record med lavere prioritet.

Udgående post:
Du skal sætte din postserver op til at sende al post til smtp.tele2.dk. Dette kaldes i de fleste mailservere "smarthosting".

Eksempel:
mail.domæne.dk. IN A x.x.x.x
domæne.dk. IN MX 10 mail.domæne.dk.
domæne.dk. IN MX 20 mail-relay.tele2.dk.

MEN DE ER STADIG NOGLE NOKKEFÅR, der snart er en kunde mindre
Avatar billede caddylak Nybegynder
20. marts 2005 - 14:46 #19
Brug "smarthosting" i exchange-server
Avatar billede caddylak Nybegynder
20. marts 2005 - 14:55 #20
Du får nogle point
Avatar billede a1a1 Novice
20. marts 2005 - 15:00 #21
De er nogle kegler....
Avatar billede a1a1 Novice
20. marts 2005 - 15:06 #22
;o)
tak, jeg ringer og brokker mig igen :o)
Avatar billede antiquado Nybegynder
20. februar 2007 - 04:05 #23
Og nu er der så skiftet til port 587 med smtp authentication.
DVS man skal ind i sin Exchange connector og sætte et gyldigt Tele2 POP3 login (under properties->advanced->Outbound security->basic authentication) samt ændre til port 587 i sin smtp Virtual server (properties->outbound connections->tcp port=587).

Der er endeligt lukket for port 25 begge veje.