Avatar billede henrik_gregers Nybegynder
16. marts 2005 - 16:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hvilket kabel til min nye switch/hub

hej
har et hurtigt spørgsmål som jeg håber der er en der kan svarer mig på i løbet af den næste halve times tid og tjene og god skilling point derved
nå men mit spørgsmål er følgende:

jeg har lige invisteret i en 5 port 10/100 ethernet switch
manden nede i butikken siger at jeg bare kunne bruge mine alminde internet ledninger... så finder min rodekasse frem og finder 3 forskellige slags internet lign ledninger...
på ledningerne står der :

1 ) ftp cat.5e patchiso/iec11801 verified for gigabit ethernet

2 ) type cm 24awg xxxxxxxxxx ( en masse bla bla ) og så står der etl verified tia/eia patch cable utp

3 ) samme stort set som den første

så er mit spørgsmål, kan jeg bruge disse når vi er tre computer de skal hægtes samme via denne switch ??

min computerviden er sgu ik den største på dette område så inden jeg tester dette håber jeg der er nogen der kan svarer

som sagt alle stikkene passer ind i hubben... men vil vi kunne forbinde de forskellige computere....
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. marts 2005 - 16:07 #1
Du skal bruge straight through kabel, og den første du nævner mener jeg helt sikker er et sådant.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. marts 2005 - 16:08 #2
Men det er jo bare at prøve sig frem, du kan ikke ødelægge noget ved det.

For at de forskellige pc'er kan se hinanden, så skal fildeling aktiveres på dem.
Avatar billede henrik_gregers Nybegynder
16. marts 2005 - 16:16 #3
okay jamen jeg prøver mig frem...... jeg havde osse håbet på det men skal afsted så ville være surt hvis de så ikk virkede.. derfor skrev jeg spørgsmålet.... men jeg giver dig pointene imorgen hvis kabel 1 og 3 virkede :-)
men har prøvet før at koble 2 computere sammen... med sådan et kryds kabel... det er vel på samme måde vi gør det ik ???
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. marts 2005 - 16:21 #4
Krydskabel skal KUN anvendes, når ledningen går fra den ene pc til den anden. Når de kobles sammen via switch/hub, så skal det være straight through kabel.

Så et kabel fra den første pc til switchen/hubben.

Et andet kabel fra den anden pc til switch/hub.

Et tredie kabel fra den tredie pc til switch/hub.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. marts 2005 - 16:23 #5
Hvis du bruger XP, så åbner du bare denne computer, og klikker på netværksteder i venstre side.

Derefter klikker du på Oprette et hjemme- eller mindre kontornetværk, også i venstre side, og følger guiden.