Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
15. marts 2005 - 16:29 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvor mange Datasets?

Hej eksperter.

Nu har jeg i visual basic .net udviklet et lagerstyringssystem, men er blevet lidt i tvivl om antallet af datasets.

Hvad er mest optimalt: at have et dataset til hver eneste form til de data man bruger, eller have så få dataset som muligt - altså genbruge dem hvor det er muligt?

Hvilken betydning har det udover det er svært at bevare overblikket med mange datasets?

På forhånd tak
JT
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
15. marts 2005 - 16:32 #1
Kunne egentlig også godt tænke mig at vide hvad man skal tænke på for at bruge så lidt ressourcer som muligt ved brug af programmet.

Skal man f.eks clear sin dataset når man lukker en form? (hvor hovedprogrammet kører videre)
Avatar billede burningice Nybegynder
16. marts 2005 - 23:37 #2
at have et dataset til hver form virker noget underligt. Du har vel nogle data du skal arbejde med, og de skulle gerne være uafhængige af en given form. Du bør istedet lave en unificeret tilgang til dine data... en form for central dataadgang som dine forms tilgår. Det kan enten implementeres gennem et Singleton Pattern, eller ved at lave et Data Access Layer som er en slags bindeled mellem brugergrænsefladen og dine fysiske data (database, xmlfiler o.lign).
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
17. marts 2005 - 08:44 #3
ok - jeg vil lige prøve at undersøge designpatterns lidt mere - vender lige tilbage...
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
29. marts 2005 - 22:29 #4
Nu har jeg kigget lidt på det dy foreslår at bruge. Hvad mener du kort med Data Access Layer. Forstår godt meningen med det, men ikke helt hvordan du forventer det bliver implementeret?
Jeg forestiller mig at have et sted hvor alle mine dataset bliver gjort public så jeg kan anvende dem på alle mine forms. Er det helt ved siden af..?
Avatar billede burningice Nybegynder
29. marts 2005 - 22:44 #5
helt konkret... hvorfor har du brug for flere datasets?
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
29. marts 2005 - 22:48 #6
Jeg er rimelig ny i VB - jeg har oprettet et dataset til alle de forskellige udtræk jeg har fra databasen. F.eks. Hvis jeg har med kunder at gøre, har det et dataset som bliver genbrugt alle steder i programmet hvor jeg arbejder med kunder. Det samme gælder så for varer, leverandører, salgsordre mv...
Er det helt galt?
Avatar billede burningice Nybegynder
29. marts 2005 - 22:54 #7
et dataset er afledet af en database. hver tabel i datasettet er afledet af en tabel i databasen. Så med mindre du har flere databaser, så er det ikke nødvendigt at arbejde med mere end et dataset.

Og når du pludselig kun har eet dataset at skulle holde styr på er det meget nemmere at tilgå og ikke så meget at skulle holde styr på.
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
29. marts 2005 - 22:58 #8
Hvir jeg så bruger funktionen fill, Bliver dataene så placeret det rigtige sted i datasettet, så jeg kan arbejde videre med det derfra? Der er vel ikke grund til at fylde hele datasettet med data fra hele databasen, hvis jeg kun skal bruge en enkelt tabel?

Enig i at et dataset ville være noget nemmere...
Avatar billede burningice Nybegynder
29. marts 2005 - 23:13 #9
du skal bare fille en datatable istedet, og tilføje den til datasettet.

Når du bruger et dataset som parameter til fill-metoden gør den det samme. Opretter en ny datatable som dataerne kal fyldes i, og tilføjer den til datasettet.

På samme måde kan man også kun udføre Update på en enkelt datatable
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
29. marts 2005 - 23:17 #10
Mange tak for hjælpen - nu tror jeg at jeg er med...

Smid lige et svar
Avatar billede burningice Nybegynder
29. marts 2005 - 23:20 #11
:)
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
30. marts 2005 - 12:09 #12
Men hvis du ligger inde med et eksempel så vil jeg gerne se det...
Jesperthomsen1980@hotmail.com
Ellers prøver jeg mig frem. Har noget at gå efter nu...
Avatar billede burningice Nybegynder
30. marts 2005 - 15:21 #13
et eksempel på hvilket?
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
30. marts 2005 - 15:59 #14
Det var bare hvis du lå inde med et konkret eksempel på dit seneste svar, hvor du filler en datatable og så hvor du tilføjer den til datasettet. Mest hvordan du derefter bruger den i et datagrid.

Hvis ikke du gør er det ok - jeg har noget at gå ud fra, så nu skal jeg bare lige have det undersøgt lidt nærmere...
Avatar billede burningice Nybegynder
30. marts 2005 - 16:09 #15
DataSet ds = new DataSet();
DataTable dt = new DataTable();

//Opret et DataAdapter-object

da.Fill(dt);
ds.Tables.Add(dt);

da.Update(ds, "navnetPåDinTabel");