Avatar billede themepark Nybegynder
15. marts 2005 - 11:32 Der er 15 kommentarer

WML og ASP

1. Kan man på en mobil med WAP se en ASP side, som generer noget WML kode, og som derfor bliver fortolket som WML? Jeg kan sagtens kombinere ASP og WML, men så vil det vel blive fortolket som ASP, da det ville være en .asp side?

2. Findes der ingen for-løkker i WML?

3. Findes der en eller anden måde, hvorpå jeg kan teste mit WML, uden at skulle til at lægge det på en eller anden side, og så spilde penge på min mobilregning, hver gang?

Venlig hilsen
Michael K. P.
Avatar billede milandt Nybegynder
15. marts 2005 - 11:49 #1
3: Kan du ikke tilslutte din telefon til din computer og se siderne offline uden at skulle kalde op? Det kan jeg med min 1½ år gamle SPV fra orange.
Avatar billede themepark Nybegynder
15. marts 2005 - 11:52 #2
Hmm, nej, jeg har ikke noget stik eller lignende til det, det er en 3510i, og desuden bruger jeg offentlige eller min skoles computere.
Avatar billede janegil Nybegynder
15. marts 2005 - 12:17 #3
1) Nei, det er en .asp-side for serveren, men en .wml-side for telefon/browser, forutsatt at MIME er text/vnd.wap.wml, se http://heima.olivant.fo/~styrheim/tools/wap-faq.html#mime.

I ASP sette du MIME som i følgende eksempel:
<% Response.ContentType = "text/vnd.wap.wml"%><?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN" "http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml">
<wml>
  <card title="ALL_RAW">
    <p>
      <%=Request.ServerVariables("ALL_RAW")%>
    </p>
  </card>
</wml>

2) Løkkene dine skal vel være i ASP, dvs JavaScript eller Visual Basic.

3) For verktøy, se http://heima.olivant.fo/~styrheim/tools/wap-faq.html#tools
Avatar billede themepark Nybegynder
15. marts 2005 - 12:50 #4
2. Ja, det var også min mening, at bruge ASP løkker, men jeg ville nu høre, om der ikke findes løkker i WML?
Avatar billede janegil Nybegynder
15. marts 2005 - 13:14 #5
Det er hverken mer eller mindre løkker i WML enn det er i HTML. Du kan sikkert kode løkker i eksterne skripter.
Avatar billede themepark Nybegynder
15. marts 2005 - 13:25 #6
Det har jeg også tænkt mig, som jeg allerede har sagt, men det ville jo være nemmere, hvis der rent faktisk fandtes løkker i WML, derfor skulle jeg jo vide det :)
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2005 - 14:02 #7
Du er måske allerede klar over det, men WML har sit eget scriptingsprog, WMLScript, som godt kan udføre en for-løkke.
Avatar billede themepark Nybegynder
15. marts 2005 - 14:11 #8
Hmm, ja, jeg kender godt til WMLScript, men jeg har da ikke kunnet se nogle steder, at der skulle være for-løkker. Men prøver da lige at kigge på det.
Avatar billede themepark Nybegynder
15. marts 2005 - 14:18 #9
Well, I'll be damned! Det står der ikke noget om på W3 Schools! Well, der er da noget, jeg skal have kigget på :)
Avatar billede janegil Nybegynder
15. marts 2005 - 14:29 #10
Avatar billede themepark Nybegynder
15. marts 2005 - 14:42 #11
Yep, men jeg har også selv fundet den komplette WMLScript dokumentation :) Eller i hvert fald noget, der er tæt på.
Avatar billede themepark Nybegynder
15. marts 2005 - 14:44 #12
Det har for øvrigt rejst et andet spørgsmål.

Kan man med WMLScript egentlig søge igennem de mapper, som XML filerne ligger i. F.eks. hvis mappen, som WMLScript filen ligger i, har nogle undermapper, så gå dem igennem, og tjek for filer? Jeg har egentlig tænkt mig at gøre det i ASP, men vil igen lige høre, om muligheden forefindes i WMLScript.
Avatar billede janegil Nybegynder
15. marts 2005 - 14:52 #13
Nei. WMLScript kjører i telefonen, som ikke har adgang til mappen. Derimot vil nok JavaXcript/Basic i ASP ha adgang.
Avatar billede themepark Nybegynder
25. marts 2005 - 17:23 #14
palau, gider du smide et svar, så du også kan få point? :)
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2005 - 14:58 #15
skidt med points'ene. Håber du fandt en løsning.