Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2005 - 22:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Rettigheder på MySQL databaser

Hejsa,

Jeg har lige installeret MySQL server på min computer sammen med
MySQL administrator og MySQL Control Center.

Det hele virker fint på den måde at jeg sagtens kan få adgang til
en database jeg har oprettet via min side, hvis jeg bruger root
med tilhørende root-password når jeg åbner databaseforbindelsen.

Problemet er så, at jeg ikke kan få adgang til databasen via min
side, hvis jeg i stedet ønsker at benytte en anden bruger jeg har
oprettet via de grafiske værktøjer.

Jeg har tildelt de nødvendige rettigheder til denne bruger via
MySQL administrator interfacet under brugere/den givne bruger,
men det ser ikke ud til at brugeren rent faktisk har fået de
givne rettigheder tildelt, i hvert fald modtager jeg en fejl på
siden når jeg kører den:

#42000Access denied for user 'thomas'@'%' to database
'testdatabase'

Denne meddelelse generes fra en MySQLException.

Min side er lavet i ASP.NET, men jeg tænkte at dette problem var
mere generelt, derfor denne gruppe som jeg har benyttet meget
gennem tiden.

Det hele virker som sagt med root...???

Med venlig hilsen,
Thomas
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. marts 2005 - 22:39 #1
Inden ændringer slår igennem skal man enten genstarte mysql eller fyre sådan een her af:

  flush privileges
Avatar billede bromer Nybegynder
10. marts 2005 - 22:47 #2
thomasso> Bare så du husker det til en anden gang så har du postet i MS SQL kategorien og ikke i MySQL
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
11. marts 2005 - 07:44 #3
havde samme problem. du skal huske at tildele en server til den bruger du har oprettet!  f.eks. localhost ...
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2005 - 11:28 #4
Hejsa,

Undskyld placeringen af spørgsmålet. Havde ike lige set det :-(
Jeg bruger ikke kommandoprompten, men derimod MySql Administrator, der er et grafisk værktøj til formålet.

Jeg opretter en ny bruger under users, og går ind under den givne bruger under "schema priviliges". Her er det muligt at vælge den/de databaser som den givne bruger skal have adgang til, samt hvilke rettigheder brugeren skal have på den givne database - eks, insert, update og delete osv.

Jeg kan sagtens vælge rettigheder i højre side og flytte dem over under "assigned priviliges", men når jeg trykker på "apply changes" flyttes alle de assignede rettigheder tilbage til højre side under available priviliges og det ser altså ikke ud til at den givne bruger har de rettigheder man har tildelt.

Jeg kan tilsyneladende heller ikke logge ind med den nye bruger, får besked på at brugeren ikke har adgang til localhost.
Det virkede ellers i starten, dog uden at brugeren kunne oprette nye databaser og have adgang til eksisterende databaser.

Enhver hjælp vil være yderst velkommen.
Er totalt grøn i MySql...
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2005 - 11:29 #5
Jeg accepterer lige dit svar, men håber på yderligere input...