Avatar billede dlc Nybegynder
28. februar 2005 - 21:08 Der er 12 kommentarer

Hvor meget kan ISP se når man har PPPoE

Hej min ISP har tænkt sig at skifte til PPPoE inden for den nære fremtid og så vidt jeg har kunnet læse mig frem til giver det en masse muligheder for at checke pakker, hvad der uppes og downes(dog ikke i mindste detajle men tros alt mere end bare et LAN system kan give af informationer)
Jeg talte lidt med et par venner og de mener at med en DSL modem foran ens router(jeg har en D-link 624 +)vil det begrænse deres mulighed for at checke. Jeg ved ikke om det har sin rigtighed men ikke desto mindre har jeg da haft kig på Cisco DSL modemmer. Men jeg vil gerne høre fra forummet hvad der er at gøre og om nogen har nogle erfaringer til dette spørgsmål
Avatar billede kenp Novice
28. februar 2005 - 21:36 #1
De kan se nøjagtig det samme som de hidtil har kunnet se.
Avatar billede dlc Nybegynder
28. februar 2005 - 22:42 #2
betyder det at de faktisk kan se alt hvad der sker ligemeget om man har kørt med lan eller PPPoE?
Avatar billede kenp Novice
28. februar 2005 - 22:45 #3
han kan altid se hvad du oploader/downloader. så ja det er fuldstændig ligemeget.

Men en router beskytter dit netværk (en ordentlig firewall kan også gøre det)
Avatar billede dlc Nybegynder
01. marts 2005 - 09:22 #4
Så det med en DSL modem foran ens router eller nogen lignende gør ingen forskel. Hvad kan så være fordellen for en ISP at køre med PPPoE hvis det ikke er for den udvidede information man kan trække frem
Avatar billede kenp Novice
01. marts 2005 - 09:24 #5
Ikke nogen, udover at det måske for dem er nemmere at styre hvormange som er online samtidig. og hvis man ikke har en router så kan der kun komme 1 computer på af gangen, da den ikke kan køre med flere dynamiske ip-adresser.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. marts 2005 - 14:48 #6
Hvad er det egentlig for en udbyder???

Jeg synes nemlig ikke man hører om nogle der skifter den vej. Alle går da væk fra PPPoE!
Avatar billede kenp Novice
12. marts 2005 - 15:08 #7
bjuhl -> Det er broadcom som er gået over til det.
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
31. marts 2005 - 15:15 #8
Nej bjuhl. Væk fra PPPoA. Ethernet er dømt til at være fremtiden grundet kostpriser af udstyr og andre (fremtidige) services, som benytter IP.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
31. marts 2005 - 19:05 #9
Øhhhh den forstod jeg ikke, scheea......?
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
31. marts 2005 - 21:26 #10
:-)

Mig bekendt skifter mange ISP de gamle ATM netværk fra DSLAM´en ud med Gb ethernet, hvilket ses på antallet af ethernet DSLAM´er og deres pris.
Ret mig hvis jeg tager fejl.
Avatar billede ilithanos Nybegynder
27. april 2005 - 11:21 #11
de kan som kenp siger se det samme som hidtil, og scheea2000 har fuldt ud ret i at ISP skifter fra de gamle ATM på det dslam ud til GB ethernet på dslam. så det virker lidt utroligt for mig at der er nogle som vælger at gå væk fra ethernet og over til ATM
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
28. april 2005 - 17:21 #12
ilithanos ja med mindre man skal bruge nogle af ATM´s QoS garantier til telefoni eller video (TDC)?