Avatar billede kurtspurt Nybegynder
28. februar 2005 - 16:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Home og Pro i netværk

Jeg har tre computere der skal sættes op så de to har en internetforbindelse igennem den tredje.

A XP pro med forbindelse til nettet - virker
B XP pro med forbindelse gennem A - virker
C XP home tiltænkt at have forbindelse gennem A - virker ikke

på A og B har jeg bare kørt netværksguide og det. Det virker bare. Eller - skulle lige sætte IPén på A manuelt først (vist noget med at det er en dum switch de deler med.)

C er problemet. Når jeg prøver at kørere hjemmenetværk går det fint. Men det nytter ikk noget.

der bliver IKKE oprettet en "standartgateway" som der gør på B.

men men men B kan godt se filerne på A hvis man skriver
\\192.168.0.1
så der er hul igennem på en eller anden måde.

Alle firewalls er forsøgt lagt ned. Windows, sygate og antivirus deaktiveret (man ved aldrig om der skulle være noget der blokerer)

Delerettighederne på C har været sat til og fra.

begge brugerekonti findes på beggge computere *(selv om jeg ikke skulle mene det var nødvendigt)

begge systemer tilhører samme arbejdsgruppe (DME)

hvad har jeg overset? (er virkelig ved at blive fusterret)
Avatar billede kurtspurt Nybegynder
28. februar 2005 - 16:45 #1
suk - fejl i beskrivelsen

BÅDE B og C kan se filerne på A når man skriver

\\192.168.0.1

Der er altså hul fra C til A

men bare ikke når jeg skal på internettet, så er den helt død.

jeg kan pinge www.google.com fra C

ps. stavefejl er gratis (random taster er altid godt ;-)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
28. februar 2005 - 16:49 #2
hvis du har kørt netværksguiden, kan du så ikke lave en diskette el. lign.. og kører den på de andre pcér..?
ellers skal fil og udskrifdeling installeres...det kan være det der blot skal til..O)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
28. februar 2005 - 17:19 #3
Køb en Router
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
01. marts 2005 - 00:39 #4
bjuhl:

Jeg ser ikke han spørg om hvilket netværks udstyr han skal bruge, men tværtimod, hvordan han laver sit hjemme netværk, som det virker.

kurtspurt:

Sidder der en HUB eller SWITCH til?
Eller køre de direkte, med så nu, 3 netkort i A, hvorpå du forbinder dem med krydskabel ?

Sådan som du har beskrevet det, fatter jeg at der MINDST sidder 2 kort i maskinen, hvorpå det ene køre direkte på nettet, og det andet køre til enten en hub eller switch. På den led kan du sagtens gøre det.

1: Sæt netværkskortet, som køre direkte til internettet, op til DHCP, eller hvad din udbyder nu har givet dig info til at du skal.
2: Lav din sekundære netværksforbindelse, med at selv sætte informationerne op selv.

F.eks:

IP: 192.168.0.1
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1
samt dine DNS fra din udbyder.

Du sætter din A maskine tilslutning til netværket til porten som hedder "Internet" i hub/switch.

Og dernæst dine andre kabler i port 1-?. (? = det antal porte du har på, f.eks. 8 porte, i en af de 8 så. Som PC'erne sættes til).

Du sætter din B og C til at hente automatisk IP fra netværket.

Virker det ikke med automatisk IP adresse. Prøv da med at bruge manual info:

IP: 192.168.0.2 - 192.168.0.254
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1

OBS: Husk at dele din Internet forbindelse, med fluehak i den der minder om: "Tillad andre brugere på netværket at oprette forbindelse gennem denne computers Internetforbindelse".
Det er den som dit Internet kabel sidder fast til, som du skal dele.

Hvis du ikke mener jeg har forklaret godt nok, så bare kommenter det du er i tvivl om ;-)

Jeg har i flere år rodet med netværk, så er lidt god til det, angående Sikkerhed, såsom Firewall, Fildeling, etc. Tror jeg ikke det er mig du skal have fat i. Men, med opsætningen af et netværk, der plejer jeg at være meget god :)

darkdevil(at)darkdevil.dk
(udskift "(at)" med @).

Min email hvis du har lyst til at skrive direkte til mig angående spørgsmål. Siger ikke jeg kan alt, samt at der ikke findes bedre løsninger end mine. Men, du er velkommen til at skrive :)

Men pt. abonnere jeg på dette indlæg, så skulle modtage email når der kommenteres eller svares. :)
Jeg skriver det ikke som et svar, da du altid kan tjekke det, og bede mig svare hvis du synes min løsning er god nok, og virker fortræffeligt :-)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
01. marts 2005 - 08:21 #5
Det kan jeg udemærket se.

Men med en Router slipper han for alt dette bøvl og så behøver han heller ikke have PC A stående tændt for at B & C kan komme på nettet.

Jeg giver ham et alternativ!
Avatar billede kurtspurt Nybegynder
16. marts 2005 - 18:41 #6
d4rkd3vil --> på trods af en meget udførlig vejledning (takker) har du ikke lagt et svar endnu.
Avatar billede kurtspurt Nybegynder
21. oktober 2005 - 14:56 #7
nå. jeg lukker
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
21. oktober 2005 - 23:04 #8
Der er ingen grund til at jeg lægger et svar, og du bare acceptere det. Udover hvis det var noget du kunne bruge til noget. :-)