Avatar billede zantiago Nybegynder
28. februar 2005 - 09:14 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

CMS - Webshop

Hej Eksperter

Jeg skal til at udvikle en webshop som skal kunne bruges til uendelig mange shops.

Der hvor jeg er mest i tvivl, er mht domæner og tildelese af session("shop_id")

Min plan er at oprette webshoppen på én webserver, med tilhørende MS SQL database.

Når der kommer kunder, oprettes de på et subdomæne på webserveren, og deres eget domænenavn peges på subdomænet.

Subdomænet skal så køre en fil på serveren styrer hele webshoppen.

Mit problem er:
* Hvordan klares dette rent teknisk?
* Hvordan kan min kildekode holde styr på whilket shop id der er kørende ud fra subdomænet?

Med Venlig Hilsen

//Morten
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
28. februar 2005 - 09:18 #1
sessions bliver holdt i browseren, og ikke på serveren, så det behøver du ikke bekymre dig om.

Det burde faktisk være nok at give dem et prefix, og så have et directory (med tilhørende subdomæne) og et database pr. shop.
Avatar billede zantiago Nybegynder
28. februar 2005 - 09:54 #2
prefix?

Jeg havde selv tænkt på at lave én database også bare have et felt der hedder shop_id i hver tabel - så bliver det også nemmere at styre, eller?
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
28. februar 2005 - 10:10 #3
ja, sådan som i

PREFIX.brugere
PREFIX.varer
PREFIX.kategorier

så har du en nem måde at have flere shops på :)
Avatar billede zantiago Nybegynder
28. februar 2005 - 12:57 #4
Hej igen

Jeg kender ikke noget til det er prefix - er der et sted jeg kan læse om det, eller??

Jeg er kommet i tvivl om jeg skal lave én database der styrer alle webshop's eller der skal laves en pr. shopløsning

Problemmet ved at lave mere end en er at hvis/når der kommer rettelser skal det ændres  i alle databaser.

Og spørgsmålet er om én database kan trække mange forskellige webshops..

hmm...
Avatar billede keysersoze Guru
28. februar 2005 - 12:59 #5
du kan spørge på servervariables og finde ud af hvilket domæne/subdomæne kunden besøger - ud fra hvad der svares tilbage kan du finde shop-id i en tabel der fx ser sådan ud;

SITE
id, domain

når en kunde så lægger en vare i kurven kan du fx gemme den i en session eller i en tabel med denne struktur;

BASKET
id, site_id, product_id, quantity

og varerne ligger selvfølgelig i

PRODUCT
id, site_id, name, description
Avatar billede zantiago Nybegynder
28. februar 2005 - 13:18 #6
ja ok det lyder godt :o)

Det skal være sådan så når brugenen taster www.webshoppensnavn.dk, skal den faktisk køre webshoppensnavn.domænenavn.dk - Dette skal brugeren IKKE kunne se.

Kan han klikker rundt på www.webshoppensnavn.dk/default.asp?id=4, selvom koden ligger et andet sted.

Sådan som jeg har tænkt at det skal laves er sådan her:
webshoppensnavn.dk -> peger på webshoppensnavn.domæne.dk
webshoppensnavn.domæne.dk/default.asp -> henviser til kildekoden som ligger i roden af domæne.dk.

Det er bare vigtigt at brugeren ikke ser at han kommer rundt i alle mulige subdomæner osv.

Jeg har set dette lavet, men er det ligetil, eller kræver det en stor opsætning af serveren?
Avatar billede zantiago Nybegynder
28. februar 2005 - 13:20 #7
Vil også gerne have en kommentar på min problem vedr database vs. databaser :o)
Avatar billede keysersoze Guru
28. februar 2005 - 13:25 #8
hold dig til en og kun en database - der skal altså være rimelig meget aktivitet før du skal overveje flere database. Jeg kunne forstå problematikken hvis du kørte med access men ikke når valget er sql server.

hvorfor vil du lade www.domain.dk stille videre til domain.webshop.dk? umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor dette mellemled skal ind - du kan vel bare lade www.domain1.dk, www.domain2.dk og www.domain3.dk pege ned på samme mappe på serveren? Du kan jo bestemme alt hvad du vil ud fra hvad der står i af domæne i adressen.
Avatar billede zantiago Nybegynder
28. februar 2005 - 13:30 #9
Det var mest så man havde en testadresse inden man gik live. Så kunne forretningen teste deres nye webshop på www.subdomæne.domæne.dk - Er det helt dumt?

Fedt mht databasen - jeg havde også håbet at det ville blive dit svar :o)
Avatar billede keysersoze Guru
28. februar 2005 - 14:02 #10
du kan jo bare lave en "siden åbner snart" - og så lave testsiden på fx www.domain.dk/tempsite
Avatar billede zantiago Nybegynder
28. februar 2005 - 15:14 #11
Ok - men det bliver ikke noget problem det med at brugeren ikke kan se at han faktisk ser en side der ligger et andet sted end der hvor domænet umiddelbart ligger?
Avatar billede leif Seniormester
28. februar 2005 - 15:18 #12
Nu ved jeg ikke om det er på egen server eller hvor det skal ligge, men hvis du har fuld kontrol over serveren er det jo dig selv som bestemmer hvor www.domæne.dk peger ned på, dvs. mens fx. det er test peger www.domæne.dk ned på en Siden åbner snart, men så snart den skal gå online ændrer du at nu peger www.domæne.dk ned det rigtige sted !!!
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
28. februar 2005 - 15:23 #13
jeg har selv et webshop-system hvor flere brugere bruger samme filer/database og at de er opdelt via et subdomæne

alle subdomænerne peger på samme sted på serveren, og det eneste der adskelliger dem er et script i min config fil som finder ud af shop-id'et udfra subdomænet den er kaldt fra...

kræver at UseCanonicalName er sat til off hvis du benytter en apache-server :)

jeg er så lavet som du selv skriver lavet kun en tabel og at alle brugere benytter denne med en kolonne som hedder 'shop' som så gør at man kan holde styr på det!
Avatar billede zantiago Nybegynder
01. marts 2005 - 08:55 #14
ok - lyder godt :o)

Jeg regner stærkt med at det bliver en windows-server 2003, og håber at det bliver en dedikeret server. Men måske bare et almindeligt webhotel..

Det vigtiste er bare at når man besøger
www.frankswebshop.dk/default.asp?id=23
Så er man faktisk her:
zantiago.com/default.asp?id=23

Eller noget i den stil..

Men det må jeg lige høre med dem der kommer til at styre serveren så :o)

//Z
Avatar billede zantiago Nybegynder
10. marts 2005 - 10:25 #15
Hej igen - undskyld jeg lige spørger til, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg henter subdomænet? jeg bruger alm asp - Noget med server variabler?

Jeg opretter gerne et nyt spørgsmål, hvis I vil have point :o)

// Morten