Avatar billede bukka Nybegynder
25. februar 2005 - 19:01 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Computeren kan ikke starte op

Nu har jeg været så dum at prøve at sætte strømstikket til mit diskette drev i mens computeren var tændt, hvilket resulterede i en gnist for der efter at computeren slukkede. Jeg prøvede så at tænde den men der kom ikke andet end et lille blink fra blæsernes lamper. Jeg skiftede så min strømforsygning og det gjorde så at computeren kunne køre men ikke starte op. Den siger nogle start op bip bip lyde men så heller ik andet.

Jeg ville så lige høre om det er muligt at bundkortet eller processoren skulle være brændt sammen. Eller om det er noget helt andet.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
25. februar 2005 - 19:05 #1
Avatar billede bukka Nybegynder
25. februar 2005 - 19:20 #2
Nu har jeg kigget lidt på de sider og hørt efter min computer og nu må jeg lige rette noget i det jeg har sagt. Det den siger er nok ikke disideret bip lyde men mere såen klik start op lyde.
Avatar billede ebe Praktikant
25. februar 2005 - 20:00 #3
jeg tror ikke din processor er gået, men bundkortet kan godt have taget skade. Prøv at koble alle diske fra, slå så mange enheder som muligt fra i bios og se om bios starter op. Hvis du er så heldig at den gør det, så slut enhederne til efterhånden og se hvad der sker

Du kan også afprøve processoren i et andet motherboard som passer til og afprøve motherboardet i en anden computer.
Avatar billede bukka Nybegynder
25. februar 2005 - 20:02 #4
Hvordan ved jeg om bios er startet op?
Avatar billede ebe Praktikant
25. februar 2005 - 20:11 #5
du kan se skærmen, den sorte skærm med hvide tegn inden windows (hvis det er det du kører) går i gang.
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. februar 2005 - 20:13 #6
Du kan se på skærmen, om BIOS loader (starter op).

Når du nu alligevel har alle diskdrev koblet fra, så prøv om den vil boote på dit diskettedrev med en BOOT diskette.
Avatar billede bukka Nybegynder
25. februar 2005 - 20:17 #7
Hæv Alle harddiskene alle cdrom drevne og diskette drevet fra. Det er kun blæserne der kører og intet på skærmen viser sig. Er det så bundkortet der er røget?
Avatar billede ebe Praktikant
25. februar 2005 - 20:17 #8
citat fra mig: ....  slå så mange enheder som muligt fra i bios og se om bios starter op...... :))) det kan du jo ikke, hvis ikke den starter i bios..... jeg er så heldig at have to ens bundkort, så jeg kan godt :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. februar 2005 - 20:18 #9
Du skal have diskette station med BOOT diskette ellers vil den ikke starte.
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. februar 2005 - 20:19 #10
Du kan også bruge CD eller DVD drev, med XP CD'en, og boote på den, men hvis den er det eneste drev tilkoblet, så skal den jumpes som MASTER.
Avatar billede ebe Praktikant
25. februar 2005 - 20:29 #11
hvis du ikke ser noget på skærmen kan det være:
1)skærmkortet
2)bundkortet
3)skærmen
4)processoren
5)Ram blokkene
6)en kombination af delene

du er nødt til at tage tingene ud enkeltvis og prøve dem på en anden comp.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
25. februar 2005 - 20:32 #12
PS: Du behøver - i første omgang - ingen BootDevice iform af CD/HD/Diskette - nu gælder det om at få noget som helst ud fra skærmstikket og op på skærmen...
Avatar billede ebe Praktikant
25. februar 2005 - 20:40 #13
Jeg vil foreslå dig at du finder en kammerat som har lidt forstand på de dele, og at i skiller dyret at og prøver stumperne igennem.
Avatar billede bukka Nybegynder
25. februar 2005 - 20:52 #14
ebe prøv at læs min historie... det da ikke sandsynligt at skærmen er gået eller GFX eller ram er det?...
Avatar billede ebe Praktikant
25. februar 2005 - 20:57 #15
har læst din historie :) Nej, skærmen er ikke sandsynlig. RAM eller grafikkort kan godt være gået, hvis der er kommet en gang overspænding da du pløkkede stikket ind. Men min opremsning var mere ment som logisk sekvens af fejlmuligheder når der ikke kommer noget på skærmen.
Avatar billede bukka Nybegynder
25. februar 2005 - 21:03 #16
ok. Jeg har ikke lige nogen venner med 400fsb bundkort så jeg kan ikke teste min processor. Har da så lige tænkt mig at afprøve mit grafikkort og mine ram kort
Avatar billede ebe Praktikant
25. februar 2005 - 21:05 #17
har du garanti på computeren stadigvæk?
Avatar billede bukka Nybegynder
25. februar 2005 - 21:06 #18
overhoved ikke. Har selv samlet den
Avatar billede ebe Praktikant
25. februar 2005 - 21:10 #19
Heller ikke på enkeltdelene?
Avatar billede bukka Nybegynder
25. februar 2005 - 21:11 #20
det ved jeg ikke om jeg har?
Avatar billede bukka Nybegynder
25. februar 2005 - 21:26 #21
btw så sker der ikke noget hvis jeg sætter en xp cd i mit drev. Den kører men stopper igen.
Avatar billede bukka Nybegynder
27. februar 2005 - 15:56 #22
Nu har jeg endelig fundet ud af hvad der var galt. Mit diskette drev blokerede på en eller anden måde for strømmen så computeren ikke kunne starte op. Skrive nu fra den ødelagte computer :D. Men nu siger den kræftedme at der er en 1ghz processor som egentlig er løgn. Min processor er en 3200+ Athlon XP. Nogen der måske skulle kende grunden til at den tror at det er en 1ghz?
Avatar billede ebe Praktikant
27. februar 2005 - 19:16 #23
nu skriver du ikke hvilket bundkort du har, men du kan sandsynligvis justere tingene i bios. prøv først at sætte dem til standardindsillinger, hvis det ikke virker, er du nødt til at sætte fsb-en til 400 og finde ud af hvad for en multiplier du kører.
Avatar billede ebe Praktikant
27. februar 2005 - 19:18 #24
muligvis skal fsb-en sættes til 200, den ganges gerne med to. sisoft sandra eller everest home edition er fine programmer til at kigge på indmaden i en comp.
Avatar billede bukka Nybegynder
27. februar 2005 - 19:18 #25
Har fået rettet det.
Avatar billede ebe Praktikant
27. februar 2005 - 19:22 #26
tillykke!