Avatar billede jakel Nybegynder
24. februar 2005 - 15:36 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Harddisk partion

Hej
Jeg har købt en 200GB Seagate Sata. Den vil jeg gerne partionere. Når jeg sætter den som sekundary HD og vælger at partionere den i windows mode, kan jeg fint lave en partion på 50 og en på 130GB. Problemet opstår når jeg så vil boote for at starte windows install på den nye disk. Når jeg skal vælge det drev det skal installeres på, kan jeg se de 2 drev jeg har på min primary HD, og et "upartioneret" drev på omkring 130GB. Mit spørgsmål går så på hvorfor disken er upartioneret, og hvorfor det kun er 130 GB når det er en 200GB disk (og man i windows mode rigtig nok kan se at den effektive diskplads på en 200GB disk er approx. 184GB)

På forhånd tak.
Mvh Søren
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
24. februar 2005 - 15:46 #1
har du også husket at formattere partitionerne? Ellers duer de ikke. bagefter er det muligt du skal ind i administrer og sætte dem op
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. februar 2005 - 15:58 #2
Jeg synes du skal slette partitionerne igen.
Herefter kan du boote på cdrom'en og påbegynde en installation.
Under installationen laver du så den første partition på de 50 gb. Den vil ikke kunne se hele diken, men du laver blot den på 50 gb og installerer windows på den.
Efter du har lagt servicepack 1 eller 2 på, cil du så kunne gå ind i diskhåndtering og lave den anden partition der fylder hele den resterende plads (på ca 130 gb).

XP-Installationen understøtter ikke 48 bit lba, og derfor  kan den ikke beregne pladsen rigtigt. Når sp1 eller 2 er lagt på er der understøttelse for den store disk og derfor kan du nu lave nr 2 partition.
Avatar billede jakel Nybegynder
24. februar 2005 - 16:08 #3
tonnybrandt:

Det lyder som en brugbar løsning. Kan du uddybe hvad "48 bit lba" betyder?
Jeg har prøvet det du siger, men valgte i stedet for at boote op på min primary HD efter installetionen, for derefter at oprette den resterende diskplads som en ny partion. Dette resulterede blot i at den slet ikke vil starte op i windows på den nye disk. Vil denne situation ændre sig hvis jeg vælger at boote på den lige efter installetionen, for derefter at installere sp1? Og er det en funktion i SP1 der gør at windows kan detecte de resterende 130GB?
Håber jeg har formuleret mig klart nok.
Mvh søren

Ps. ejoergensen: Ja, jeg lod den formatere inden den oprettede partionerne i windows mode.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. februar 2005 - 16:19 #4
Den gamle harddisk må ikke sidde i når du installerer, da bootfilerne så vil blive skrevet til den istedet for den nye harddisk, foruden at drev bogstaver heller ikke vil passe bagefter.

Almindelig LBA kan addresere harddiskplads op til ca 130 gb. Alt derudover kan ikke addresseres.
For at den skal kunne se den resterende plads kræves 2 ting. At harddiskcontrolleren er 48 bit "compliant", hvilket den er, idet du kan se den fulde plads når du partitionerer den fra den gamle windows installation.
Den anden ting der kræves er at der er en 48 bit compliant driver der kan snakke med controlleren. En sådan en findes ikke på installationsskiven til windows xp, og derfor skal du kun lave den første partition. I servicepack 1 (og 2) opdateres drivere til at være 48 bit compliant, og derfor er det nu muligt at addressere den fulde harddisk.

Jeg håber det forklarer sagen ?
Avatar billede jakel Nybegynder
24. februar 2005 - 17:17 #5
Det syntes jeg det gør.
Jeg sidder på arbejde lige PT. men ved hvordan jeg skal håndtere situationen når jeg kommer hjem. Da jeg er rookie på dette forum vil jeg gerne lige vide hvordan jeg kreditere dit svar.
mvh Søren
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
25. februar 2005 - 00:04 #6
Ok, jeg lægger et svar.

Du krediterer mit svar ved at markere mit navn nede til venstre og derefter trykke accepter knappen.

Så overføres point, og spørgsmålet får status lukket.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. marts 2005 - 12:35 #7
Kan spørgsmålet lukkes ?
Avatar billede jakel Nybegynder
30. marts 2005 - 01:11 #8
Undskyld, jeg kom helt fra det :)
Har ikke glemt dig tony! ;)

mange tak for hjælpen, det kunne virkelig bruges
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. marts 2005 - 01:22 #9
Velbekomme *s*

Du mangler blot at acceptere mit svar.

"Du krediterer mit svar ved at markere mit navn nede til venstre og derefter trykke accepter knappen"
Avatar billede jakel Nybegynder
01. april 2005 - 17:36 #10
så skulle det være gjort! Troede egentlig jeg havde gojrt det! god weekend!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. april 2005 - 18:53 #11
Tak i lige måde :)